Vilken stuga värt att stanna längre?

Hej!
Årets fjällvandring ska gå från Sulitjelma till Kvikkjokk (och vidare).
Vi ska bo i/vid följande stugor: Muorki - Pieskehaure - Vajmok - Såmmarlappa - Tarrekaise - Njunjes.
Vi har en extra dag till förfogande på denna sträcka. Vid vilken stuga bör vi helst tillbringa denna extra dag? T ex för att göra en fin dagstur eller av annan anledning? Vilken är "bästa" stugan?
Tacksam några tips och synpunkter.

Jag har bara varit vid de tre senare, men skulle av dem valt Såmmarlappa. Mest för att den ligger superfint vid vattnet och båten gör att man kommer över vattnet Och kan utforska båda sidorna av ån.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Några förslag från de stugor jag bott i men där jag inte gjort nedan nämnda turer så vet inte hur svårighetsgraden och genomförbarheten är:

- Pieskehaure, för dagstur upp mot Sulitelmamassivet och dess glaciärer.
- Vaimok, topptur till Staika.
- Tarraälvshyddan, bara för att ha övernattat i STF:s äldsta än bevarade boende.

Det blev en extra dag i Pieskehaure när vi gick upp till Salajiegnaglaciären, eller mera precist till sjön nedanför.
Glaciären har fortsatt minska och glaciärsjön sträcker sig nu över hela bredden, dvs ända till Miehtjerbaktes sluttning. Lite äldre kartor stämmer alltså inte riktig längre. Även jmf med Lantmäteriets karta har isens utbredning minskat.
Hur som helst en imponerande åsyn och väl värt en dagsutflykt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips