Första fjällvandringen.

Har fått en hel del av den utrustning vi ska ha med oss, därav så har jag börjat "provpacka" ryggsäcken. I de guider hur man packar en ryggsäck som jag har läst så ska sovsäcken vara längst ner i säcken samt att lite tyngre föremål typ tält ska packas lite längre upp så nära kroppen som möjligt. Mitt tält kan inte packas liggandes, vilket förbryllar mig en smula, det var typ det ända alternativet jag kunde tänka mig att packa den på, så nu lutar det åt att ha det ståendes i säcken, vilket inte alls känns lika naturligt, men vad gör man om inga andra alternativ finns? Jag behöver råd, hur packar ni Era säckar med tält och hela baletten?

/ Micke

Inte för att jag vet exakt hur ditt tält ser ut men jag packar mitt genom att ha stängerna för sig "stående" i säcken och högst upp tältet som är rullat kort och tjockt i stället för långt och smalt. Tältet överst är bra för då behöver man inte riva upp hela packningen om det regnar när man ska slå läger.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för alla råd och tips, de är mycket värdefulla ska ni veta. Testade kängorna i 5 km idag, det kändes väldigt bra. Ser framemot att gå lite med packning också innan vi åker.

Tänk på att gå in kängorna innan ni ger er iväg! Det finns inget värre än skoskav på en fjällvandring. Ta med Leukotejp, Compeed plåster, och smörj och fila fötterna varje kväll under vandringen. Ett tips för att undvika skoskav är att ha dubbla strumpor, samt att byta strumpor varannan timme.

Beträffande säkerhet så kan det lätt drivas till absurdum. Vandrar man bara tillsammans med någon annan, på välbesökta leder, använder sunt förnuft och har utrustning av bra kvalitet så klarar man sig!

Lycka till på er vandring!

Ta med Leukotejp, Compeed plåster, och smörj och fila fötterna varje kväll under vandringen. Ett tips för att undvika skoskav är att ha dubbla strumpor, samt att byta strumpor varannan timme.

Lycka till på er vandring!

Av ren nyfikenhet...

Vad har man på fötterna om man behöver byta strumpor varannan timme? En gång om dagen har alltid räckt för mig. Har aldrig haft behovet av att fila fötterna varje kväll heller.

Av ren nyfikenhet...

Vad har man på fötterna om man behöver byta strumpor varannan timme? En gång om dagen har alltid räckt för mig. Har aldrig haft behovet av att fila fötterna varje kväll heller.

Okej jag kanske tog i lite. Det räcker att ta av sig kängor och strumpor när man pausar.

Men det är hårt för fötterna att vandra hela dagarna med tung packning. Speciellt om man inte är van vid det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips