Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring

2020 gick jag Abisko - Lapporten - Mårmapasset - Vistas.
Det gröna partiet norr om Aliseatnu är riktigt tufft. Björkskog, vide, fötterna försvinner, det är du och älgarna...
Jag fick Lantmäteriet att ta bort stigmarkeringen för det finns ingen stig.
Länsstyrelsen var heller inte pigga på att röja denna del och då åkte markeringen bort.
Kanske är det lättare att komma västerifrån.
Nissonjohka kan det vara en del vatten i, jag vadade den längre västerut. Djupare ravin, men lägre vatten där.
Är du pigg i benen och vädret är fint kan jag rekommendera turen över Mårmapasset.
Tack, får kolla upp det mer noga med den streckningen. Mårmapasset gick jag 2017 dock kom jag då från Leavasvaggi och gick mot Viestas. Jag har inte gått Alisvaggi så det hade varit kul att vandra något man inte varit och se Fantomenfallet dessutom.
 
Jag har tyvärr inte kartan tillgänglig men ett alternativ är väl att undvika Alisvaggi och fortsätta österut mot Kaisepakte. Kräver tyvärr hämtning då tåget inte stannar.

Första dagen rekommenderar jag liften upp på Nuolja och snedda in i Korsavagge. Skönt att slippa björkskogen.

/M
 
Ett annat alternativ är att gå upp via Ballinvaggi när du kommer ner från Mårma, men där har du kanske gått redan också?
 
Jag gick Unna Allakas - Katterjåkk 1-3 aug förra sommaren, då var det fortfarande snö på sina ställen så du får nog räkna med snö.

Leden är omdragen så den går över det andra vadet på din kartbild. Det var två passager med några öar i mitten. På den ena var det lite högt att ta sig upp så jag var glad att jag gick norrut och inte behövde glida ner där.
Jag gick Unna Allakas - Katterjåkk 1-3 aug förra sommaren, då var det fortfarande snö på sina ställen så du får nog räkna med snö.

Leden är omdragen så den går över det andra vadet på din kartbild. Det var två passager med några öar i mitten. På den ena var det lite högt att ta sig upp så jag var glad att jag gick norrut och inte behövde glida ner där.
Tack, vet inte om jag är riktig med på vilket ställe du menar. Bifogar bilder på alternativ 1 och 2. Alternativ 1 är den prickade linjen på Tyveks karta köpt 2020. Alternativ 2 visar den tjockare linjen, alltså leden.
Vilket alternativ är att föredra?
Sedan finns det ju också alternativet norr om sjön 948 men av bilderna att döma känns det för brant.
På kartan finns även att vadkryss till vänster av alternativ 1 och 2. Vet ej om det räknas som alternativ.
 

Bilagor

  • 22-05-31, vad över Valf. alternativ 1.jpg
    22-05-31, vad över Valf. alternativ 1.jpg
    632.6 KB · Visningar: 53
  • 22-05-31, vad över Valf. alternativ 2.jpg
    22-05-31, vad över Valf. alternativ 2.jpg
    632.9 KB · Visningar: 56
2020 gick jag Abisko - Lapporten - Mårmapasset - Vistas.
Det gröna partiet norr om Aliseatnu är riktigt tufft. Björkskog, vide, fötterna försvinner, det är du och älgarna...
Jag fick Lantmäteriet att ta bort stigmarkeringen för det finns ingen stig.
Länsstyrelsen var heller inte pigga på att röja denna del och då åkte markeringen bort.
Kanske är det lättare att komma västerifrån.
Nissonjohka kan det vara en del vatten i, jag vadade den längre västerut. Djupare ravin, men lägre vatten där.
Är du pigg i benen och vädret är fint kan jag rekommendera turen över Mårmapasset.
Jag kollade på filmen från Kjell Nästen och ja, det verkar vara besvärligt. Han gick 5 km den dagen och jag hade planerat att gå 20 km den dagen för att hinna fram till den tänkta avresan. Hmm, får tänka om där men finns inte så mycket alternativ. Kaisepakte som någon nämnde hjälper inte, man måste iallafall genom den rödstreckade linjen. Bifogar en bild och ritade med blå en alternativ sträcka till vänster om bron där man kommer in på Kungsleden mot Abiskojaure. Är den sträckan lika besvärligt, ser iallafall inte ut så på kartan? Och så skulle den bli lite kortare till Abisko också.
O andra sidan har jag alltid velat vandra genom Lapporten men kanske det får bli någon gång en 2-3 dagars separat tur.
 

Bilagor

  • 22-05-31, stig mot Lapporten, Skanning_20220528 (16).jpg
    22-05-31, stig mot Lapporten, Skanning_20220528 (16).jpg
    1.6 MB · Visningar: 49
Tack, vet inte om jag är riktig med på vilket ställe du menar. Bifogar bilder på alternativ 1 och 2. Alternativ 1 är den prickade linjen på Tyveks karta köpt 2020. Alternativ 2 visar den tjockare linjen, alltså leden.
Vilket alternativ är att föredra?
Sedan finns det ju också alternativet norr om sjön 948 men av bilderna att döma känns det för brant.
På kartan finns även att vadkryss till vänster av alternativ 1 och 2. Vet ej om det räknas som alternativ.
Det är vid vadkrysset till vänster som leden går och min bild är tagen.
 
Menar du Ballinvaggi och Siellvaggi? Ser inte direkt någon stig på kartan men kanske det skulle gå. Känns nog för avancerat för mig.

Ja, det är inte någon stig, men den enda lite jobbiga biten är i den täta skogen på norra sidan av Alisätnu (som du hade tänkt att gå i betydligt längre), sedan är det lättorienterat där uppe. Den här tråden har lite funderingar och tips med syn på hur man går från andra hållet:


Det är alltså i princip att följa det rosa breda strecket till Tältlägret och sedan ner till Abisko.
 
Det är vid vadkrysset till vänster som leden går och min bild är tagen.
Vänster eller höger, det beror på från vilket håll man kommer. På min bild är vadkrysset längst till vänster som på den bifogade bilden alternativ 3. Är det den nya sträckningen och vadet som du rekommenderar?
Förlåt att jag håller på, men vill gärna få klarhet vilket alternativ du rekommenderar om du tittar på mina bilder som jag märkt med alternativ 1, 2, 3.
 

Bilagor

  • 22-06-01, vad över Valf. alternativ 3.jpg
    22-06-01, vad över Valf. alternativ 3.jpg
    633.5 KB · Visningar: 47
  • 22-05-31, vad över Valf. alternativ 2.jpg
    22-05-31, vad över Valf. alternativ 2.jpg
    632.9 KB · Visningar: 48
  • 22-05-31, vad över Valf. alternativ 1.jpg
    22-05-31, vad över Valf. alternativ 1.jpg
    632.6 KB · Visningar: 51
Vänster eller höger, det beror på från vilket håll man kommer. På min bild är vadkrysset längst till vänster som på den bifogade bilden alternativ 3. Är det den nya sträckningen och vadet som du rekommenderar?
Förlåt att jag håller på, men vill gärna få klarhet vilket alternativ du rekommenderar om du tittar på mina bilder som jag märkt med alternativ 1, 2, 3.
Till vänster i bilden menade jag, alltså alternativ 3. Som du kan se på min bild är leden tydligt utmärkt.
 
Ja, det är inte någon stig, men den enda lite jobbiga biten är i den täta skogen på norra sidan av Alisätnu (som du hade tänkt att gå i betydligt längre), sedan är det lättorienterat där uppe. Den här tråden har lite funderingar och tips med syn på hur man går från andra hållet:


Det är alltså i princip att följa det rosa breda strecket till Tältlägret och sedan ner till Abisko.

Tack för tråden, läste den och ja, det kanske är ett bra alternativ. Visserligen kommer jag inte till Lapporten men som jag skrev tidigare, jag får väl kommer igen ett annat år.
På min 1:50000 karta ser det genom Siellavagge väldigt stenigt ut. Men hur stenigt är det i verkligheten? Är det som i Kaskasavagge? För där minns jag att jag bröt av min stav i blockhavet rund en sjö, inget kul.
Jag ritade in en tänkt tältplats vid den svart streckade linjen, alltså innan man kommer till Siellavagge. Finns det bra tältplatser där?
 

Bilagor

  • 22-06-01, Ballingvaggi, Sielvaggi, Skanning_20220528 (16).jpg
    22-06-01, Ballingvaggi, Sielvaggi, Skanning_20220528 (16).jpg
    1.6 MB · Visningar: 49
På min 1:50000 karta ser det genom Siellavagge väldigt stenigt ut. Men hur stenigt är det i verkligheten? Är det som i Kaskasavagge? För där minns jag att jag bröt av min stav i blockhavet rund en sjö, inget kul.
Jag ritade in en tänkt tältplats vid den svart streckade linjen, alltså innan man kommer till Siellavagge. Finns det bra tältplatser där?
Har för mig att Siellavagge bivis var stenig vid sjöarna vid 1093, men det är inte i klass med Kaskasavagge.
Just vid din tänkta tältplats har jag tältat, hårt undelag men annars bra. Ballinvagge är lättgången.
Har gått stäckan på sydsluttningen ovanför Aliseatnu, den var eländig. Vi följde den, på den tiden, markerade leden och hamnade i vide, blötmarker och lavingator med ett plockepinn av björkar etc. Så jag tycker du gör ett bra val om du hoppar den. Go tur!
/LasseÅ
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.