Första fjällvandringen.

Det visste vi inte, är det reselakan som gäller?? Nu när jag ändå hookat upp några i tråden så tänkte jag fråga hur man löser vätskan/vatten på bästa sätt? Tur man med sig ett par liter ifrån stugan och sen fyller på i bäckar efter vägen eller hur fungerar det?

Japp, sovsäckslakan eller reselakan är perfekt! Så 40 liter borde räcka alla gånger.

Vatten är som sagt inget problem, bara ner med kåsan i bäcken.

Annars så tycker jag att du bör ta med ett liggunderlag i vanlig cellplast (från biltema, jysk eller likande) att ha vid raster. Och en termos eller litet kök så ni får sköna kaffepauser.

Angående vatten på fjället rekommenderar jag en vattenflaska 50cl du fyller i bäckar så har du något att dricka emellan dem.

Om solen steker och du är törstig fast det är en timme till närmaste vattenkälla är det rätt skönt att ha lite vatten med sig. Din packning kommer ändå vara superlätt utan tält, sovsäck osv.

Att bara ha med sig en kåsa blir väldigt sårbart.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för alla råd och tips, de är mycket värdefulla ska ni veta. Testade kängorna i 5 km idag, det kändes väldigt bra. Ser framemot att gå lite med packning också innan vi åker.

Vad gäller packning är det viktigt att inte ha för mycket. För stugtur behövs sällan mer än 10kg i säcken. Det är synd att många blir less på fjällvandring på grund av för tung packning.
Dock får man såklart inte glömma viktiga prylar.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Unna Allakas - Abiskojaure går bra att ta på en dag. Det är inte speciellt mycket höjdskillnader. Men man går väldigt mycket i björkskog, så ta med myggmedel.
Ta gärna en vilodag i Unna Allakas och ta en dagstur till Sjangeli, stugvärden kan säkert komma med tips.

/Ulf

Unna Allakas - Abiskojaure går bra att ta på en dag. Det är inte speciellt mycket höjdskillnader. Men man går väldigt mycket i björkskog, så ta med myggmedel.
Ta gärna en vilodag i Unna Allakas och ta en dagstur till Sjangeli, stugvärden kan säkert komma med tips.

/Ulf

Det ska vi tänka på, har du något medel att rekomendera? Djungelolja fungerar det? Mygghatt??

/ Micke

Mygga är bra. Och om du vill ha mygghatt så se till att den är knottät. Annars kryper knotten in och festar loss mellan dig och nätet, vilket är rätt klaustrofobiskt.

Mygghatt eller myggnät vill jag inte vara utan. Bäst tycker jag det funkar med ett myggnät med öglor under armarna. Under detta en keps som får nätet en bit från ansiktet. Myggmedel ska också med, men det räcker inte när myggen är som värst.

Bli inte alltför avskräcka, myggen är främst besvärliga när man sitter still nere i björkskogen. Att det inte skulle finnas några mygg på kalfjället är dock en myt, men bättre är det helt klart.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Hej Micke.

Läser din tråd med stort intresse då jag är i samma sits. Eller nästan iaf. Planerar å tänker men inget bestämt än, fast viljan finns!
Många bra inlägg!
När har ni planerat trippen?

Mvh
Beckis

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips