Vilken storlek på Surly LHT

Mitt tips är att använda websidor som räknar ut vilken ramstorlek du borde ha och utifrån det resultatet välja ram.

Därefter finjusterar du med att välja en kortare/längre styrstam för att få perfekt sittställning.

Surly har säkert bra koll också. Företag har en tendens att svara på mail som hjälper kunder att köpa deras produkter :)

Men förmodligen behöver de veta mer än ditt grenmått, tillexempel din längd
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag köpte min hoj genom cyclecomponents. De rekommenderade en storlek mindre än vad uträkningarna sade. Maila dom dina mått och kroppstyp så hjälper de dig!
 
Armlängd och skostorlek är även det viktiga mått. Fråga handlaren om råd. Eller mät dig hos en riktig racerhandlare och skriv av dennes dina mått och råd.....En långfärdscykel skall ha annan sittställning, men mycket är brukbart.
 
ahha..så även armarna ska mätas?
är det för själva storleken på LHT:n eller för vilket styre?

Kan man ha samma hjul för både skivbroms och vanlig broms , det hetet väl cantelier eller ...??=)

Med sådan cantelier....(??) så läste jag att det fanns hjul med porslinsbeläggning som i gör att bromsklossarna inte sliter lika mycket. Vet någon något om detta?

Om jag vill ha en cykel som kan repareras /hitta reservdelar till överallt, i även inte i västvärlden, vad för bromsar rekommendras?
Fälgar med denna porslinsbelägging?
 
ahha..så även armarna ska mätas?
är det för själva storleken på LHT:n eller för vilket styre?

Kan man ha samma hjul för både skivbroms och vanlig broms , det hetet väl cantelier eller ...??=)

Med sådan cantelier....(??) så läste jag att det fanns hjul med porslinsbeläggning som i gör att bromsklossarna inte sliter lika mycket. Vet någon något om detta?

Om jag vill ha en cykel som kan repareras /hitta reservdelar till överallt, i även inte i västvärlden, vad för bromsar rekommendras?
Fälgar med denna porslinsbelägging?


Cantilever är standard på LHT, annars är det disc trucker som gäller. Så du får välja antingen eller. Vet inget om porslinsfälgar men du får ju med ett par färdigbyggda hjul om du köper komplett cykel. Ett tips är att köpa bra bromsklossar till LHT då de som följer med är billiga/värdelösa. Dessa går att byta ut när som och är väldigt enkelt, kostar inte mycket. Kan rekommendera dessa: http://www.rosebikes.se/artikel/kool-stop-supra-2-for-v-brake-brake-blocks/aid:487445
Jag låser hjulen med dem ganska enkelt, även med packning.
 
Köpte min LHT på cyclecomponents oktober 2010. Tror det blev en storlek mindre än vanliga racern. Jag mätte och måttade nog alla kroppsdelar innan jag lade ordern.

Cyklade bara en testrunda med cantileverbromsarna innan jag bytte till v-bromsar från Shimano. Jag tyckte inte riktigt om känslan i cantisarna och jag är mycket mer van att meka med v-bromsar. Jag kom upp i runt 10000 km innan bakfälgen sprack (under pendlingen till jobb). Detta inkluderar feta nedförsbackar i bergen i Frankrike, Spanien och Portugal då bromsarna jobbade hårt.

Köpte även en brooks B17. Kan också tipsa om Biltemas stänkskärmar för hundralappen som höll 5000 km genom europa innan jag, med för mycket öl i kroppen, på något sätt pajjade framskärmen.

Ett annat tips är att spraya styrstammen mattsvart. Jag störde mig något enormt med solens reflektioner som bländade mig i tid och otid.
 
Det är denna fråga jag också brottas med sedan en tid tillbaka. Cyclecomponents rekommenderade 56-ramen utifrån mina mått men jag skulle gärna provcykla en gång innan jag köper cykeln. Tyvärr erbjuder de inte den möjligheten ...
 
Hej!
Med ett grenmått på 82cm, vilken storlek på ramen på en Surly LHT ska jag då satsa på?

Hallå!

Jag ägde en 26" Surly LHT för något år sedan, vill minnas att det var en 54cm. Upplevde den rätt så lång faktiskt så hade jag köpt en LHT idag hade jag köpt en 52cm. Då har jag grenmått på 84cm och är 180cm lång. På mina andra cyklar kör runt 54cm, dvs Medium.

Är du helt säker på att du vill ha en LHT?
Köpte själv en Specialized AWOL Comp häromdagen och ångrar det inte en sekund. Trevlig modern geometri, 700c hjul, skivbromsar. Känns genomtänkt.
 
Mitt grenmått är 80 och jag kollade LHTn nu och den var en 54. Kör 56 på mina racers. Verkar ju som att de flesta köper en storlek mindre på LHTn.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips