Vilken storlek på havskajak?

Necky Looksha V kan jag varmt rekommendera. Lite pråmig kanske men den utsätter inte paddlaren för några överraskningar, är i "hinkplast" och sväljer det mesta i packningsväg och tål rejäl sjögång från alla håll. Sitsen är bland dom skönaste och är inställbar liksom pedalerna till rodret, som är utanpåliggande och hållbart.

Skulle jag köpa en "vanlig" kajak igen efter min sit-on-top som jag har nu (har svårt att ta mig ner i en sittbrunn med kass kropp) så skulle det bli en likadan utan tvekan.

Men nu var ju hon som startade tråden en 168 cm kvinna på 60 kg. Så då kanske inte 60 cm bred högvolymkajak är det första man kommer på att rekommendera. Även om kajaken som sådan säkert är trevlig för en större person så torde det väl finnas kajaker som betydligt bättre matchar TS längd/vikt. T.ex. bland de modeller som redan nämnts
 
Tack för alla råd. Det känns bättre när man har några tips att gå på men samtidigt blir jag bara mer och mer förvirrad.....

Ska jag verkligen välja plast???? Är glasfiber bättre?

Anledningen till att jag är inne på plast är att jag inte vill ha en ömtålig kajak som jag måste var "rädd om".

oj oj så svårt, tur att jag inte har brottom med att köpa en. ;) Det blir först när jag flyttar hem till sverige nästa år.

Största anledningen till att välja plast är priset. Det är helt enkelt billigare. En plast kajak är något långsammare pga materialet men inte jättemycket. Betydligt viktigare är ett välja en kajak som är riktigt konstruerad. En kajak som har en bra form med andra ord. Många plast kajaker är helt enkelt dåligt konstruerade vilket gör dom onödigt tröga.

Hans Friedel
 
Hej,
En annan aspekt är hur smal och lättdragen kajak du skall köpa. Köp helst ingen jättekajak, fullastad blir den tungdragen och tom blåser du bort i den. Ju mera lättdragen desto rankare dock.

Min erfarenhet (som ledare för åtskilliga turer och kurser) är att kvinnor som regel har bättre balans än män. Så när du jämför med vad andra i din storlek paddlar i tänk på att du troligtvis kan ha ett snäpp rankare och mer lättdragen kajak än motsvarande man. Titta gärna på vad andra kvinnor i din vikt och ålder paddlar.

Vad gäller hinkplast eller glasfiberplast kan jag bara säga att begagnatmarknaden är god. Vill du byta låda efter ett par år forlorar du nog inte så mycket pengar.

Lycka till, Klas
 
Sittställningen är prio 1 vid val av kajak.

Skrov- och däckform samt skrov- och däckstorlek är nog viktigare än sittställningen då man provpaddlar. Skrovet kan man inte göra så mycket åt om man valt fel men sittställningen kan i de flesta fall billigt justeras om den nu är något sådär ditåt från första början. T.ex sits och svankstöd kan oftast justeras i alla riktningar eller lätt bytas ut, och cellfoam kan limmas in om inte standard justeringsmån räcker till. En sits är lättare att skräddarsy än en kajak.

Har man väldigt lite erfarenhet av paddling vet man inte förrän den första långturen om sittställningen på riktigt är bra... en kort provpaddling kan kännas bra men den avslöjar inte alla potentiella problem med sittställningen.
 
Hyr!

Som sagts tidigare i tråden: Hyr! Hyr och prova så många olika båtar som möjligt och gärna under lite längre turer. En båt som känns jätteskön och stabil under första hyrtillfället kan mycket väl kännas aptråkig andra gången du provar...

Men för oss som inte är så storväxta är det viktigt att kolla på sån't som skrovbredd framför sittbrunnen etc. Är man, relativt sett, kort i överkroppen och inte har så långa armar så blir en båt som är bred framför sittbrunnen snabbt ett irritationsmoment eftersom paddelisättningen kommer för långt ut åt sidan och därmed leder till onödig energiförlust i paddeldraget.
Kanske en skitsak när man tar en fikatur på någon timme, men definitivt en faktor när man paddlar längre sträckor i lite högre fart; speciellt eftersom man då lätt börja dunka paddeln i skrovet.

Har själv en Tahe Reval mini som jag tycker är jätterolig, även om den är lite trögdriven på plattvatten jämfört med en renodlad motionskajak. Den hänger dock gott med de flesta andra havskajaker/paddlare trots att den är lite kortare.
 
T.ex sits och svankstöd kan oftast justeras i alla riktningar eller lätt bytas ut, och cellfoam kan limmas in om inte standard justeringsmån räcker till..

Nja, jag håller nog inte riktigt med. Sittställning är mer än lite foam och svankstöd. Sittställning är allt från vinkeln i benen, hur brett det är mellan lårstöden, höjd på sittbrunssarg och säte, form på sätet, fotpinnarnas placering, plats för fötter mm. Det är givet att man behöver ha en grundtanke om vilken typ av kajak man söker men med det i bagaget så kan man sålla bort många modeller genom en enkel provsittning.

Att hitta tex lösa säten att lyta in i en befintlig båt är inte heller så enkelt om man inte råkar tycka att tex kajaksports säte är jätteskönt.
 
Nja, jag håller nog inte riktigt med. Sittställning är mer än lite foam och svankstöd. Sittställning är allt från vinkeln i benen, hur brett det är mellan lårstöden, höjd på sittbrunssarg och säte, form på sätet, fotpinnarnas placering, plats för fötter mm. Det är givet att man behöver ha en grundtanke om vilken typ av kajak man söker men med det i bagaget så kan man sålla bort många modeller genom en enkel provsittning.

Att hitta tex lösa säten att lyta in i en befintlig båt är inte heller så enkelt om man inte råkar tycka att tex kajaksports säte är jätteskönt.

Klart att det måste vara något sådär ditåt. Med en enkel provsittning sållar man lätt bort den bästa kajaken om man är snabb och inte beaktar möjligheterna till modifikation av sits, svankstöd, lårstöd, höftstöd och fotstöd. 5mm förändring i vilken som helst av de ovannämnda faktorerna kan ha avgörande inverkan. På många fiberkajaker kan man relativt lätt också justera sittbrunssargen. Är kajaken 20cm för lång eller 20l för stor, eller bara 3cm för bred, så har även det en stor inverkan, men det är praktiskt taget omöjligt att göra nånting åt det.

En sittställning som för en nybörjare kanske känns bra vid en snabb provsittning kan visa sig vara misslyckad i längden då en sits med sämre första intryck kan vara bättre i längden som sådan eller efter en liten modifikation. Samma gäller naturligtvis hela kajaken, men det är precis därför som man inte i första hand lägga ner så mycket energi på de detaljer som kan modifieras efteråt. Alla faktorer kan man inte läsa ur tekniska fakta med mått och volym, kajaken ska provpaddlas.

Man behöver inte heller nöja sig med kajaksports sits, det finns en hel del alternativ på marknaden och är man händig gör man ett custombygge. Att custombygga en sits är bra mycket lättare än att custombygga hela kajaken.
 
Som nybörjare tänker man inte bygga om sitsen.

Med en enkel provsittning sållar man lätt bort den bästa kajaken om man är snabb och inte beaktar möjligheterna till modifikation av sits, svankstöd, lårstöd, höftstöd och fotstöd.

Om vi talar om nybörjare så är det nog inte aktuellt med att modifiera sitsen.
Som nybörjare provsitter man och är det inte bekvämt så sorterar man bort den kajaken. Det tycker jag är rätt och rimligt. Sitter man inte bra ens vid en provsittning då provar man något annat.

Som nybörjare kan man lyssna på en kompetent säljare och försöka bedömma vilken kajatyp som man kanske borde börja med. Sen kan man ju provpaddla och då vet man , även som nybörjare, genast lite mer. Men om man sitter bra länge vet man inget om. Eller om man verkligen använder kajaken som man trodde innan köpet.

Hyra kajak är nog ganska bra om man letar efter något att köpa till sig själv. Då vet man lite mer om hur det är att paddla/sitta länge och lite mer om hur man troligen kommer använda kajaken. Börjar man tala i termer om att modifiera sitsen då är man inte längre nybörjare. Då vet man vad man är ute efter och vad man förväntar sig att modifieringar ska råda bot på.

Sitter man inte bra vid en provsittning men ändå tror att det är rätt kajak, då börjar provpaddling nog likna ett måste.

Själv har jag, som nog många nybörjare gör, bara köpt utan att ens provsitta kajaken.

thomas
 
Tack alla för svaren.
Ni har verkligen både hjälp mig med goda råd men även gjort mig ännu mer osäker i valet av kajak,,, ;)
Jag ska fortsätta läsa på och provpaddla för att se vad som kan passa. Tack än en gång.
 
Som nybörjare kan man lyssna på en kompetent säljare och försöka bedömma vilken kajatyp som man kanske borde börja med.

Det är nog lättare att hitta tre alternativ till kajaksportsitsen än att hitta en kompetent säljare :) Som nybörjare är det väldigt svårt att bedöma om säljaren verkligen är kompetent inom paddling eller bara en bra säljare.

Hyra kajak är nog ganska bra om man letar efter något att köpa till sig själv.

Precis. Ett annat bra alternativ är medlemskap i en förening där det finns olika kajakmodeller man kan paddla.

Börjar man tala i termer om att modifiera sitsen då är man inte längre nybörjare.

Små modifieringar som kan återställas kan en som är nybörjare på alla fronter göra. Modifieringar som kräver större ingrepp och glasfiberarbeten kräver en viss erfarenhet av glasfiberarbeten men personen i fråga kan fortsättningsvis vara total nybörjare i paddling.

En analogi: Jag kan vara erfaren vad gäller torrdräkter friluftsklädsel mm. men helt nybörjare vad gäller kostymer. Jag är ute för att köpa kostym och slutligen hittar jag en som på alla vis verkligen tilltalar men som vid prövning visar sig ha uppenbart för långa byxben. Då kan jag be försäljaren sy in byxbenen, sy in dem själv, ta byxorna till en sömmerska, eller leta vidare... fortfarande nybörjare angående kostymer (men förhoppningsvis erfaren med nål och tråd om jag väljer att själv sy in byxbenen). Skulle kostymen vara trång i axelpartiet skulle jag leta vidare... men längden på byxbenen är lättfixat på ett eller annat vis.
 
Det är nog lättare att hitta tre alternativ till kajaksportsitsen än att hitta en kompetent säljare :) Som nybörjare är det väldigt svårt att bedöma om säljaren verkligen är kompetent inom paddling eller bara en bra säljare.
Jag tror nog att det finns kompetenta säljare om man går in i rätt butik. Naturligtvis finns alltid en risk att säljaren vill "bli av med" en viss kajak och därför har en egen agenda. Men svar på allmänna frågor om vilken kajaktyp som är lämplig för en viss användning borde man kunna få. Speciellt om man besöker flera butiker bör man väl uppfatta vissa likheter i råd från olika säljare.

Små modifieringar som kan återställas kan en som är nybörjare på alla fronter göra. Modifieringar som kräver större ingrepp och glasfiberarbeten kräver en viss erfarenhet av glasfiberarbeten men personen i fråga kan fortsättningsvis vara total nybörjare i paddling.
Nej jag tror inte att en nybörjare resonerar så. När han/hon kommit till det läge att modifieringar påbörjas är han/hon inte längre nybörjare och vet vad han/hon vill råda bot på och tar reda på möjliga justeringar via andra mer erfarna på sånt. Vid en provsittning i butik skulle jag som nybörjare direkt sortera bort en obekväm kajak. Jag är ju nybörjare och kan inte förstå att kajaken har andra kvalitéer som gör det värt besväret att börja med ombyggnad av sits. Vid en eventuell provpaddling skulle fler kajaker sorteras bort. Tyvärr har du nog rätt i att fel kajaker kanske sorteras bort. En del kan man ju vänja sig vid och annat kan man ju modifiera. Det är inte lätt att välja rätt utan praktisk erfarenhet. Hyra eller gå med i kajakförening är riktigt bra tips.

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
fredrikalbihn Vilken kajak? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.