Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter?

Om man sover i tält blir det lätt rimfrost i hela tältet av utandningsluften. Men det värsta tycker jag är den fukt och isbildning som blir vid just huvan. Man vänder sig i sömnen och andas ut i olika riktningar under en natt. Med följd att huvans kant blir blöt. Jag har inte kommit på hur man ska förhindra detta.

Enkelt: Snorkel + gaffatejp :)

Allvarligt talat skulle jag själv uppskatta en lösnign då jag fått problem med kondens redan vid +2 -iofs i militärtält i hårt regn utan kamin, men ändå :-((

Då hade jag iofs bivacksäck uppdragen ända runt näsan, vilket nog inte var någon bra idé
 
Precis, 1,5 timme är endast ett ovetenskapligt test under kontrollerade former, hade varken tid eller lust att ligga ute hela natten bara för att men upplever ändå att det är en liten fingervisning. Som Seaobserver säger så är isning alltid ett problem och även på kort tid märker man att det sätter sig en del is vid öppningen pga utandningsluften. Under en hel natt kanske den fukten blir för mycket för att man ska kunna hålla sig varm i de temperaturerna.

Ska testa vidare så fort vi får lite mer rejäl kyla och ser hur pass varm man håller sig med överdragsbyxor och lätt dunjacka därtill. Hur länge anser ni att man bör ligga som minst "för att det ska säga nånting" om man inte ska behöva ligga hela natten? Tänker att man till en början inte kan säga något då man är varm men efter en viss tid bör ju kroppen ha gått ner i viloläge och man känner om säckens isolering räcker till eller inte för att hålla ute kylan?

Precis som fowwe och Peaken skriver, behöver man sova en hel natt för att det skall bli en representativ test. Min erfarenhet är att man är mest frusen kring kl 04-05 på natten, dels för att utetemperaturen tenderar att vara lägst då men även för att det är många timmar sedan man ätit och att kroppens aktivitet är som lägst.

Kan rekommendera att studera tabell 10.2 i denna artikel som ger en bra hänvisning till vad som är förväntade temp området för en dunsäck resp fibersäck mht säckens totalvikt och fyllnadsmaterial. Ganska illustrativ sammanfattning.
https://d1qxh2iwg385ci.cloudfront.net/images/Mammut_Sleep_well_pt1_E.pdf
 
Ryggsovningsträning tills ni ligger stilla;)
Fysisk utmattning brukar hjälpa starkt.

Yepp. Man lär sig. Hatar att ligga på rygg men ska man överleva är det nödvändigt. ;) Fast någon gång har jag vändstekt mig för att det krupit upp i njurarna. Fukt i sovsäcken är mest ett problem vid längre vinterturer. November och alla våta höst och vårnätter är värst. Då torkar inget. Eller när det börjar regna under vinterturen. När jag bodde i tält torkade jag sovsäcken genom att köra köket i tältet för att sedan vädra ur några gånger. Nu var det ju vara att traska ner till macken för att köpa mer fotogen. Diciplin är nog därför enda medecinen. Att hålla isär utrustning som är blöt och den som ska vara torr. Att inte få ner den där snöflingan i sovsäcken. Det går att torka kläder i sin sovsäck. Men man måste ha självdiciplin att vakna några gånger för att ventilera ut den fuktiga luften. Så upplever jag saker iaf.
 
Man blir av med avsevärda mängder fukt en torr blåsig vinterdag om man hänger dom fritt.
Tar man alla tillfällen man får och har tur med vädret så gör det en del.

Torka i blötväder i tält genom att köra med köket fungerar ganska bra - bättre dock och köra med ventilation som man ligger på sådär +25 , detta toppat med footprint iaf i absiden för att undvika ånguppstigning från blöt mark.

Stor skillnad.

Fått göra detta en gång i tält med E85 i Triangabrännare....det var en experimenttur för detta och inte särkilt kallt så jag hade bara det.
Jag hade gått igenom is.
Jag var ganska sotig(man snöt svart i en vecka) ,tältet också - jag hade några mil hem och köra med mc på vintern så det var nödvändnigt.
Tänk några minus, jag fick sitta naken och torka - man sket i att det rök och sota liksom.
 
Jag fick tips av klättrare en gång att de körde med "Primus Mikron Lantern" i sina tält en kort stund innan de skulle sova och en stund efter att man vaknat i tältet/sovplats på klippväggarna.

Har anammat detta och ett mkt smidigt sätt att torka upp fukt, smidigare än ngt annat av mina alternativ. Skall testa detta även i mitt H Soulo i vinter med stor "försiktighet". Känner folk som har goda erfarenheter av denna i liknande 1-mans. Startas utomhus stryps sedan till liten låga och in i tältet >5min och stängs därefter av. Det blir en behaglig värme och bra torkeffekt under rådande omständigheter.

I Mitt Keb3 har det funkat utmärkt under blött/fuktig höst/vår. Vi har även passat på att köra en omgång vid prostata tömning under svinkalla nätter vintertid, detta gör underverk i tältet resten av natten.

http://www.ebay.co.uk/itm/Primus-Micron-Lantern-with-glass-globe-P-221363-/400525428788

Men som sagt stor försiktighet krävs ❄
 
Senast ändrad:
Borde väl fungera med ett stearinljus (ej värmeljus) i någon lämplig hållare också? Ett stearinljus känns inte lika riskabelt som en gasdriven uppvärmning/lykta. Kan man innesluta stearinljusets låga så att man inte av misstag kan komma vid den borde detta vara tillräckligt säkert.
 
Skillnaden blir tiden.

Några minuter under kontrollerade former mot ljus i ett kärl ed. under mkt längre tid och effektskillnaden blir avsevärd.

OBS!! Detta kräver att man verkligen har koll på sin brännare och inget att rekommendera för novisen...så är det sagt
 
I början av mitt frilufsande hade jag en liten fotogenlykta från Northernlights. Den gav lite värme för att kunna torka strumpor. Värmde en liten aning också. Då hade jag toppventilerat tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Bo och sova 8
Fredrik79 Vilken sovsäck Bo och sova 5
henric vilken sovsäck skall jag köpa? Bo och sova 5
Kamelen Vilken sovsäck i Anderna? Bo och sova 0
ninakw Vilken sovsäck? Bo och sova 3
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.