Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter?

Lät sy upp en extra vid och lång säck för att kunna stoppa i min vanliga säck inuti, tar man två standardsäckar finns risken att loftet blir lidande. Det beror väl kanske på hur stor man själv är och hur mycket kläder man har på sig. Innerst har jag en Cumulus Panyam 450 (-7 komforttemp) och utanpå den en extra vid Lite Line 200 (+3 komforttemp). Har sovit i -30 iförd underställ och tunnare fleecetröja utan att frysa alltför mycket. I -20 är det varmt och behagligt.
Efter några dagar blir dock den yttre säcken fuktig så den kan nog gärna vara i syntet. Konceptet med dubbla säckar är flexibelt och varmt men lite bökigt med alla snoddar och dubbla dragkedjor. Det finns också risk att de vrider sig omlott om man vänder sig ofta.
 

Bilagor

  • Cumulus.jpg
    Cumulus.jpg
    30.6 KB · Visningar: 921
Lät sy upp en extra vid och lång säck för att kunna stoppa i min vanliga säck inuti, tar man två standardsäckar finns risken att loftet blir lidande. Det beror väl kanske på hur stor man själv är och hur mycket kläder man har på sig. Innerst har jag en Cumulus Panyam 450 (-7 komforttemp) och utanpå den en extra vid Lite Line 200 (+3 komforttemp). Har sovit i -30 iförd underställ och tunnare fleecetröja utan att frysa alltför mycket. I -20 är det varmt och behagligt.
Efter några dagar blir dock den yttre säcken fuktig så den kan nog gärna vara i syntet. Konceptet med dubbla säckar är flexibelt och varmt men lite bökigt med alla snoddar och dubbla dragkedjor. Det finns också risk att de vrider sig omlott om man vänder sig ofta.

Som nämnts i andra trådar bör man vara uppmärksam på att Cumulus inte testar enligt EN13537 standarden utan enligt BS4745, så komforttemp enligt Cumulus är inte samma som EN13537 komforttemp;). Vill man jämföra Cumulus "komforttemp" med EN13537 TComfort bör man addera ca +6 grader, dvs en Cumulus säck klassad till -7C motsvarar ca TComfort -1C. Cumulus angivelse för komforttemp är mer att jämföra med TLimit (dvs lägre komforttemp för en man) enligt EN13537

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73675
https://d1qxh2iwg385ci.cloudfront.net/images/Mammut_Sleep_well_pt1_E.pdf
 
Måste bara fråga dig smux, är detta i teorin du talar eller har du faktiskt erfarenhet av comfort temp på cumulus säckarna där du också upplevt dem som 6 grader kallare än vad dem uppges vara?
 
Måste bara fråga dig smux, är detta i teorin du talar eller har du faktiskt erfarenhet av comfort temp på cumulus säckarna där du också upplevt dem som 6 grader kallare än vad dem uppges vara?

Jag har en cumulus lite line 400. Den är enligt deras system klassad till -6.

Har ingen EN klassad säck klassad till samma temperatur, så kan inte göra en direktjämförelse. Men jag kan säga att jag upplever den som rätt kylig redan runt nollan.
 
Som vanligt verkar det vara högst individuellt. Jag håller nämligen på att testa min Cumulus Panyam 500 (custom 450) för att se hur kallt man faktiskt kan gå utan att frysa. Testar den tillsammans med en Synmat UL 9 direkt på träaltan. Inget vindskydd men var något sånär vindstilla sist. Med sedvanlig sovsäcksklädsel (Merino underställ, polartec vantar, mössa och ullstrumpor) var det inga som helst problem att ligga ute i ca 1,5 timme i -16,5°C.

Den säcken uppskattade Cumulus folket att den skulle ha comfort på ca -10°C.

Detta gäller självklart bara för mig, andra må vara kallare/varmare av sig, men jag tycker säcken är förtroendegivande.
 
Måste bara fråga dig smux, är detta i teorin du talar eller har du faktiskt erfarenhet av comfort temp på cumulus säckarna där du också upplevt dem som 6 grader kallare än vad dem uppges vara?

Detta är i teorin, då jag inte äger en BS4745 klassad säck. De säckar jag har är klassade enligt EN13537 eller äldre med tempangivelse av tillverkaren utan hänvisning till någon standard. Mitt inlägg var för att belysa att båda normerna använder order komforttemp, men menar olika saker.

Ett bra sätt är däremot att jämföra två säckar. Ta Cumulus Panyam 600 och Marmot Helium:
Båda säckarna har liknande utförande och material inkl 850 CUIN dun. Dunvikten är 600g i Cumulus säcken, 610g i Marmot säcken. Cumulus anger komforttemp enl BS4745 till -14C, Marmot anger enligt EN13537 -8,7C (Tlimit) och -2,4C (TComfort). Då Cumulus angivelse bäst passar mot Tlimit (nedre komfortgräns för en man) skiljer det 5-6 grader mellan standards.
 
Som vanligt verkar det vara högst individuellt. Jag håller nämligen på att testa min Cumulus Panyam 500 (custom 450) för att se hur kallt man faktiskt kan gå utan att frysa. Testar den tillsammans med en Synmat UL 9 direkt på träaltan. Inget vindskydd men var något sånär vindstilla sist. Med sedvanlig sovsäcksklädsel (Merino underställ, polartec vantar, mössa och ullstrumpor) var det inga som helst problem att ligga ute i ca 1,5 timme i -16,5°C.

Den säcken uppskattade Cumulus folket att den skulle ha comfort på ca -10°C.

Detta gäller självklart bara för mig, andra må vara kallare/varmare av sig, men jag tycker säcken är förtroendegivande.

1,5 timma säger ingenting, utan prova med att testa antalet timmar du upplevde komfort och sedan började bli kall för att sedan rent av började frysa. Ingen kan få mig att tro att man kan ligga i en -5C sovsäck (översatt till EN-klassning) i -16,5 C i så många timmar utan komfortproblem.. :)

Om jag inte minns fel så testas EN13537 för ex. Man 26år iklädd bara kallingar?
 
Varesig det är sommar eller vinter måste man torka sovsäcken, annars kommer vintertid islagret i den att byggas på tills dess man inte kan bruka den längre.
Tekninkerna för avisning kan variera men för längre turer är de viktiga. Att sova i plastpåse passar kanske inte alla. Men då slipper man islagersbyggnaden i sovsäcken.
 
1,5 timma säger ingenting, utan prova med att testa antalet timmar du upplevde komfort och sedan började bli kall för att sedan rent av började frysa. Ingen kan få mig att tro att man kan ligga i en -5C sovsäck (översatt till EN-klassning) i -16,5 C i så många timmar utan komfortproblem.. :)

Jag tror samma. Man håller värmen relativt bra i 4-6 timmar när man sover utomhus i sovsäck. Det är sedan man börjar frysa på allvar om säcken är för kall. Kroppens aktivitet går ju ner rejält.
 
Precis, 1,5 timme är endast ett ovetenskapligt test under kontrollerade former, hade varken tid eller lust att ligga ute hela natten bara för att men upplever ändå att det är en liten fingervisning. Som Seaobserver säger så är isning alltid ett problem och även på kort tid märker man att det sätter sig en del is vid öppningen pga utandningsluften. Under en hel natt kanske den fukten blir för mycket för att man ska kunna hålla sig varm i de temperaturerna.

Ska testa vidare så fort vi får lite mer rejäl kyla och ser hur pass varm man håller sig med överdragsbyxor och lätt dunjacka därtill. Hur länge anser ni att man bör ligga som minst "för att det ska säga nånting" om man inte ska behöva ligga hela natten? Tänker att man till en början inte kan säga något då man är varm men efter en viss tid bör ju kroppen ha gått ner i viloläge och man känner om säckens isolering räcker till eller inte för att hålla ute kylan?
 
Som Seaobserver säger så är isning alltid ett problem och även på kort tid märker man att det sätter sig en del is vid öppningen pga utandningsluften. Under en hel natt kanske den fukten blir för mycket för att man ska kunna hålla sig varm i de temperaturerna.

Om man sover i tält blir det lätt rimfrost i hela tältet av utandningsluften. Men det värsta tycker jag är den fukt och isbildning som blir vid just huvan. Man vänder sig i sömnen och andas ut i olika riktningar under en natt. Med följd att huvans kant blir blöt. Jag har inte kommit på hur man ska förhindra detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Bo och sova 8
Fredrik79 Vilken sovsäck Bo och sova 5
henric vilken sovsäck skall jag köpa? Bo och sova 5
Kamelen Vilken sovsäck i Anderna? Bo och sova 0
ninakw Vilken sovsäck? Bo och sova 3
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.