Vilken säck?

Re: Välj med ryggen

joru: "Se också upp för upp för skräcksäckar: t ex den lundhagssäck som jag såg förra året, 65L , rangligt bärsystem, säcken rullande fram och tillbaka på ryggen och egenvikt på 3,3 kg!"


Tänker du på Lundhags V8? Har nämligen tittat lite på den, kan du inte precisera problemen med säcken?
 
Re: Re: Välj med ryggen

lars.larsson; sa:
joru: "Se också upp för upp för skräcksäckar: t ex den lundhagssäck som jag såg förra året, 65L , rangligt bärsystem, säcken rullande fram och tillbaka på ryggen och egenvikt på 3,3 kg!"


Tänker du på Lundhags V8? Har nämligen tittat lite på den, kan du inte precisera problemen med säcken?

Jag ska försöka:

Säcken var inte stabil i formen utan blev en rund korv när den var riktigt fullpackad. Tilläggas kan att den var liten i volymen, enligt spec 65L men det var min själ små litrar...

Axelremmarna satt fast nära mittlinjen på "korven" vilket gjorde att säcken "rullade" fram och tillbaka på ryggen vid minsta rörelse i sidled.

Höftbältet var ganska styvt men fastsytt så det inte rörde sig nämnvärt när man gick (motsatsen till "ledat" höftbälte).

Resultatet var att säcken krängde och rullade och blev jobbig att bära.

Till sist vikten: säcken vägdes på digitalvåg och resultatet 3,3 kg ska jämföras med t ex Berghaus Vulcan, som rymmer nästan dubbelt så mycket och väger 2,9 kilo. Dessutom har den inte samma problem med stabilitet och tappar inte den rektangulära formen riktigt lika mycket om man packar den full, vilket har betydelse för hur nära ryggen den ligger (= baktung den blir).

Jag har tittat på Lundhags hemsida och jo, det verkar vara V8 i modell 60L. Allt stämmer förutom vikten (hemsidan uppger ca 3 kg), som alltså mättes på digitalvåg med 2 grams noggrannhet.

Mvh,

//J
 
Skillnaden mellan 1,5 och 2,8 är faktiskt 1,3! Att diskutera tunga ryggsäckar verkar inte funkis när en nybörjare frågar efter nya grejor, men jag förstår att sentimentaliteten mellan kånkare och deras monstersäckar är enorm. Jag har en L70 på 3,8kg som jag kånkat åtskilligt i och inte har ett uns sentiment till övers för!
Erfarenhetsmässigt är att en någorlunda van vandrare klarar sig 14 dagar med en 55l säck solo, 65l går åt på vintern då förstärkningsplaggen fyller mera och vi minskar det till en vecka.
Bär du lätt är det här stora tjatet om bärsystem rena nyset. Bär du tungt blir du trött med eller utan, men med är en smula komfortablare, om man nu kan säga det om att bära tungt.
En toppmatad enkel ren säck, med bärsystem i rätt längd för din rygg, höftbenskamen till 7e kotan är rygglängden. Helst under 1,5kg. Och det finns!
Att låta barnen bära egen sovsäck, liggunderlag och regnplagg ökar deras deltagandegrad bl a. Plus att de lär sig att bära säck.
Klart att du skall ut i skogen med ungarna, det är jättekul.

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-12-12 kl 15:11]
 
johankse; sa:
Erfarenhetsmässigt är att en någorlunda van vandrare klarar sig 14 dagar med en 55l säck solo, 65l går åt på vintern då förstärkningsplaggen fyller mera och vi minskar det till en vecka.

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-12-12 kl 15:11]


Visa gärna med bild :).

När jag testade så fyllde maten för två veckor min 50L-säck...och då ska kök, bränsle, ombyte, säkerhet/reparation, sovsäck och tält ner också...

Eller menar du stugtur eller tur där man köper mat längs vägen? Då tycker jag att 55L är att ta i...

Håller inte med om att det råder ngn slags nostalgi för tunga säckar. Många av oss som vandrar vill ha en säck som klarar att fördela ut tunga laster på ett skonsamt sätt eftersom vi gör en annan typ av vandringar än de du verkar förespråka. Vilken vandringsform man gillar mest kommer man fram till efter att ha testat.

Min anatomiska kan t ex strippas ner till 100L och väger då 2,7 kg men är superstabil att bära. Funkis för de längre turerna men lika funkis för de korta, varför skulle jag bry mig om att bära 1 kilo mindre när packningen i alla fall inte väger mer än 10 kilo och bärsystemet gör att detta kilo inte ens känns?

Förstår annars helt och fullt din aversion mot 70LK, med tung last är den ett otyg att bära. Men lyckligtvis har utvecklingen gått ganska långt sedan 70LK såg dagens ljus ;).

//J
 
Tack för den recensionen. Kul att det skiljer så på omdömen. Har läst en del om just V8 både här på Utsidan och i Utemagasinet och det har fått bra kritik. Jag har inte testat den själv ännu, ska bli intressant.

Någon som vet något om Haglöfs nya säck, kommer inte ihåg namnet. Finns annons i Utemagasinet om att Naturkompaniet ? säljer nya modellen. Någon som hittat info. på nätet eller i butik?
Jag tittar aktivt efter säck runt 65 och nya modeller är ju alltid intressant.
 
Lasse Larsson; sa:
Någon som vet något om Haglöfs nya säck, kommer inte ihåg namnet. Finns annons i Utemagasinet om att Naturkompaniet ? säljer nya modellen. Någon som hittat info. på nätet eller i butik?

Du menar Oxo? Lite info finns på min webbplats: http://www.nordesjo.se
Där hittar du även lite underrättelser om Matrix, som är ett väldigt intressant alternativ eftersom det är en ganska lätt säck.

foto_matrix_svart-759500.jpg

foto_oxo1_small.jpg
 
Säckarna ser ju suvuräna ut. Undra om höftbältet är ledat?
Vikterna och priset verkar också ok.
Jag får lugna mig ett tag och se om dom kommer in i butik.
Och Trangias kök :) mums. Har haft mitt Trangia i ca 25 år så jag kan ju byta ut det mot det nya superlätta.
Och det kanske räcker med 27 köket?
 
Jaha då har man vart inne och provat.
Jag provade först Haglöfs nya OXO som jag tyckte var jättebra tills jag testade Norröna syncron
ja....vad ska man säga? Ledat höftbälte är nog ingen dum idé. Jag tyckte sync. var helt superskön att gå med. Nu hade jag ingen tung packning men kan inte tänka mig att det skulle vara sämre. Ville man ha mer styrsel så var det bara att dra åt vid höftbältet, men ack vad det kändes skönt att gå och inget stramade vid höften.
Jag har en Haglöfs 45liter som jag använt mycket, så jag kan bara jämföra med den.
Trots den något högre vikten så tror jag att det känns skönare att gå med den.
Men jag ska prova den med lite tyngd.
 
Marmot/Dana Design

Hej!
Jag vill tipsa om Marmots största säckar i "Arcflex"-serien som bygger på det fina märket Dana Design som de nyligen köpt.
Jag har själv en Dana Design "Alpine" med "Arcflex"-bärsystemet sedan 12 år tillbaka. Oerhört bra säck. Den är på ca 75 liter och har en fantastisk förmåga att bära tungt och ändå hålla lasten tätt intill kroppen med god kontroll när man rör sig.
Jag är själv främst klättrare och får ofta bära tungt då både campingutrustning och klätterutrustning ska med. Jag är också pappa till en sexårig kille som ofta får hänga med. Känner igen vad du säger om att packningen ökar med barn. Och min övertygelse är att barn ska inte bära någonting när de är små då det riskerar att ta energi, kraft och upptäckarglädje ifrån dem och därmed riskera den positiva vandringsupplevelsen för hela familjen.
En säck värd att prova kan vara Marmot "Terraplane" på 86l / 2,8kg.
Jag kan bara instämma med föregående talare: prova, prova, prova. Det är roligare att vara ute med en säck man verkligen tycker bär bra och allmänt gillar snarare än att sändigt gå och fundera på om det inte kunde varit bättre. Tveka inte att släpa med dig den utrustning du ska bära med dig i säcken till butiken (om du kan) så kommer du tydligare att märka skillnader mellan olika säckar och börja bilda dig en klarare uppfattning om utformningar och features du faktiskt uppskattar och vilka du gärna slipper. Så gör jag. Och de flesta av butikspersonalen är bara glada och hjälpsamma.
:)
Lycka till!
Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
anders998 Vad kan denna säck heta.. Transportera 24
såg letar efter en hundra lite säck som kan användas året om. Transportera 2
almkvist Olivgrön duglig alpin säck? Transportera 2
ljaw 50l säck som passar långa Transportera 1
mytsk Säck för turer på 3-5 veckor - "all inclusive" efterfrågas Transportera 13
samppa89 Fjällrävens nya säck Abisko frågor Transportera 9
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
albbro Liten säck. Haglöfs Cracker? Transportera 7
Edvin m Nån med en Crux säck i Stockholm? Transportera 21
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.