Vilken magellan gps ska man köpa?

Ska köpa mig en ny gps. Har sett på sportrak color eller sporttrak color bronze. Vilken tror ni är bäst? Är det nån som har någon av dom som kan ge mig ett tips? Lite svårt att hitta sportrak color bronze.
MVH/Hans

Skulle nog välja en av modellerna med SD-kort. Den nya topo-kartan kommer troligen bara färdigladdad på SD-kort. Eftersom den bygger på gröna kartan (1:50000) så är det något jag inte vill vara utan om jag ändå lägger en slant på min GPS.

Jag skrev i en annan tråd att kartan skulle baseras på 1:50000 och blev då rättad (felaktigt) av en annan utsidare. Jag har nu konfirmerat med nya generalagenten för Magellan (GPS@Work) att den kommer att baseras på 1:50000.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har ägt Sportrak och har Magellan colour för närvarande mycket nöjd med den senare tack vare minneskortet- annras är de likvärdiga tycker jag vid praktisk användning

tänk på utbudet av tillbehör...

Magellan har inte lika brett utbud som Garmin av tillbehör om man önskar ansluta datorer, handdatorer mm. Det är en viktig aspekt om man inte senare kommer att begränsas. Många fixerar vid enskilda kvalitets-/prestandamått.

Om man ska välja något annat än Garmin eller Magellan så ska man absolut tänke efter en gång till!

MVH/Christer
http://www.clover.se

Detta ska inte ses som ett påhopp på något speciellt fabrikat utan är mer ett observerande av mig personligen.

Spännande och äntligen konkurrens?

Intressant att både lantmäteiets och vägverkets databaser använts samt att kartan i södra Sverige är 1/50 000 vad de nu menar med det.

Förhoppningsvis menar de att de använt kartdata från terrängkartan och i så fall kan man önska sig att kartan är betydligt bättre än Sportmanships Friluftkarta för Garmin-GPSer samt i förlängningen att Sportmanship spolar Friluftskartan och gör en ännu bättre variant än kartan till Magellan.

För övrigt kanske det skulle kunna vara enkelt för ett företag att konvertera kartan för Magellan till Garmin-GPSer vilket skulle kunna ge konkurrens även utan att man behöver köpa Magellan-GPSer.

I Finland har de ju två varianter av topografiska GPS-kartor till Garmin.

Man kan ju också hoppas på priskonkurens.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips