vilken klass för gädda

Funderar på att bygga ett "gäddspö" här vintermörkret.
Vilken klass bör man rikta in sig på om man vill
kasta flugor som är i "gråsparvs-storlek" :)
 
9?

Jag kör med klass 8-9. De kan jag kasta hyffsat stora flugor. Tycker personligen det är i tyngsta laget för enhandsspö. Går upp ännu högre än klass 9 så måste du få på en riktigt stor gädda för att det ska bli någon fight.

Tips: bind gäddflugorna med flash och liknande material. Då är det lätt att binda "megastora" flugor som ändå inte suger åt sig vatten och blir tunga.

Jag körde tidigare med flugor med lång svans i kaninhår men de suger upp enorma mängder vatten och blir helt omöjliga att kasta.

Peppe
 
Pike on the fly

Rekomenderar starkt boken Pike on the fly av Barry Reynolds och John Berryman.

ISBN 1-55566-113-0

Allt man behöver veta om att fiska gädda med fluga.

Egna gäddrekord på fluga är inte direkt imponerande men kul är det!


JL
 
Lätt tubfluga

Johan, du har väl läst boken förstår jag.

Finns det med bindbeskrivningar på stora och samtidigt lätta tubflugor, att kastas med klass 8-spö/lina?

Även intressant för vårhavsöringen ju.

/Björn
 
Re: Lätt tubfluga

Graip; sa:
Johan, du har väl läst boken förstår jag.

Finns det med bindbeskrivningar på stora och samtidigt lätta tubflugor, att kastas med klass 8-spö/lina?

Även intressant för vårhavsöringen ju.

/Björn


Näe, hittade inga beskrivningar på tubflugor i boken men några som åtminstone är lättare än dom allra tyngsta.
Foam popper tex. Vet inte om det är något för havsöring, nog mer för grunda vårvikar och gädda men vad vet man?

En dryg decimeter lång fluga med kaninskinn är inte det lättaste man kan ha i änden på sin fluglina när den är dränkt och blöt...



JL
 
Inte nog med att flugorna e tunga man skall ju ha på en jäkla vajer oxå.. Jag har provat med mitt kustspö 6/7 men de blir för klent, det enda jag har att skicka iväg både vajer och jätteflugor e mitt laxspö men då snackar vi linklass 11... (gädderna har inte mykke att sätta emot det spöt)
 
Ett...

av de få tillfällen då jag skulle kunna tänka mig att använda Fireline eller nån annan Kevlarliknande lina som tafsspets, är till flugfiske efter Gäddj*vlar...fast min jakt efter "krokodilerna", med eller utan fluga, är väldigt sällsynt...

/Anders B
 
jag är väl inte heller någon frekvent krokodilfiskare men det händer nån gång varje säsong, har funderat i samma banor som du gällande fireline eller likande.. Håller den för krokodilkäftarna?
 
Det...

skulle jag väl tro, men det kanske nån frekvent gädd-dödare vet mer om ?

I värsta fall så kan man ju fläta samman tre eldlinor, det borde ju stå emot det mesta i garnityrväg...

Grattis till 1000-inläggsnivån, keep it coming!!

/Anders B
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...