Vilken hund för äventyret?

Tack!

Tack för alla intelligenta svar som ramlat in på slutet.
En del bra tips också för den delen.

Jag vill inte ha en vakthund. Det kanske är bra i vissa sammanhang, men jag vill inte ha en hund som skäller på allt som rör sig när den/vi är ute stugan eller inne i stan.

Labrador har jag funderat på, väldigt fina hundar, men har dom inte många medfödda problem (kom ihåg att jag fortfarande pratar ren generellt, DIN labbe kanske är fantastisk, men rasbetingade problem är ju betingade av en anledning.)?

Schäfer går tyvärr bort, min sambo har fått för sig att det inte går att ha en sådan, och verkar ha bestämt sig att så är fallet. Punkt. Bestämd kvinna...

Akitan var väldigt fin, och storlek och päls verkar vara i sin ordning. Måste läsa på om dessa, då jag aldrig ens hört talas om dem tidigare.

Hunden ska väl mest bära sina egna saker, som mat och eventuell sovpåse, så jag kanske har stirrat mig blind på att det måste vara en stark ras. Som någon sa tidigare i tråden, så kräver en mindre hund mindre mängder, något som jag inte riktigt reflekterat över så noga. Nova Scotia är en väldigt fin ras, och en som min sambo (återigen på helt egna och mystiska sätt) har bestämt är en bra ras.

Vad tror ni om Flatcoated Retriver? Dom är väl lite yra och flamsiga kanske, men är det något som går att jobba med, så den lyssnar även om den är i "bus-mode" så att säga?

Återigen, tack för alla bra svar!
 
Detta är mina högst personliga erfarenheter

Akitan var väldigt fin, och storlek och päls verkar vara i sin ordning. Måste läsa på om dessa, då jag aldrig ens hört talas om dem tidigare.

Samtidigt som Akitan kan vara världens största och gosigaste knähund så ska man inte glömma bort att det inte bara är en stor och stark hund, den har ett otroligt starkt psyke oxå. Det goda med detta är att den inte backar för något eller någon. Baksidan är att den kan bestämma sig för att lösa en situation så som den själv tycker är bäst (och då handlar det inte om en lösning som du vill ta konsekvenserna av) och i det läget krävs det ett mycket stort och välfungerande ledarskap från husse/matte för att kunna avstyra det. Bl a gäller det inkallning om den drar efter vilt om du har den lös i skog och mark.

Nova Scotia är en väldigt fin ras, och en som min sambo (återigen på helt egna och mystiska sätt) har bestämt är en bra ras.

Tollaren finns det bara gott att säga om. Kanske inte världens bästa val om du vill köra skyddsträning men som jag har förstått det är det inte det du är ute efter.

Vad tror ni om Flatcoated Retriver? Dom är väl lite yra och flamsiga kanske, men är det något som går att jobba med, så den lyssnar även om den är i "bus-mode" så att säga?

Det finns ett uttryck som säger "Fort, fel, flatte". Så lite rätt har du nog. Å andra sidan har jag träffat många flattar som varit klockrena brukshundar så vi ska ta det med en stor nypa salt. Kan vara ett ypperlig val om det klickar er emellan.

Sen finns ju Berner Sennen som jag tror skulle passa er bra oxå. Och ett hundratal andra raser som sagt......

Lycka till.

/O.
 
De allra flesta raser fungerar som friluftshundar men personligen anser jag att vallhundsraser har ett ovärderligt sinne för samarbete med husse/matte. Jag har själv ägt och levt med polarspetsar (samojed), mastiff (cane corso), sällskapshund (bichon havanais) och nu en vallhund av rasen australisk kelpie.

Av alla dessa hundtyper är kelpien den bästa i format och psyke. Vi har tik på ca 15 kg - ser ut som en liten schäfer eller dingo. Hon, och alla andra kelpies jag har erfarenhet av, är oerhört lätta att styra med rösten. De springer inte fram till andra hundar, de avbryter jakt på rådjur och kanin om man bara ryter till. Ingen av de andra raserna jag har erfarenhet av skulle ens höra något om en kanin sätter av framför nosen på de.

I övrigt är de friska, gillar människor, funkar oftast bra med andra hundar. Bra päls. Fysiskt är de outtröttliga.

MEN, det finns ett "men" och det är att de kräver mer aktivering - inte bara i form av fysisk aktivitet utan även psykisk. De vill och vill och vill och vill.. och så vill de lite mer. Så man måste själv tycka att det är kul att jobba med sin hund för att det ska vara värt fördelarna. Man ska också vara beredd på att de oftast befinner i ens skugga även när man är inomhus. ;) I skrivande stund biter min kelpie i mina tår för att få igång mig, vi har slarvat med aktivering denna helg. :)
 
Senast ändrad:
Håller med om att Flattar kan vara lite väl "glada" eller hur man nu kan se det. Å andra sidan behöver man aldrig oroa sig för att det ska bli problem med barn eller främlingar då dom är väldigt tillmötesgående.
En vallande ras kan jag också rekommendera, mycket skönt att veta att hunden vill hålla sig till matte/husse hela tiden, men som skrevs tidigare, dom kräver väldigt mycket aktivering.

Återigen tipsar jag om blandrashundar, det här kanske skulle kunna vara något :)

http://www.blocket.se/dalarna/Border_collie_Blandras_valpar_32358384.htm?ca=15&w=3
 
Jag skulle hellre se att du frågar deg själv om hvilken hund som passar in i ditt liv. De svar du får när du frågar om hunden som är bäst lämpad för friluftsliv, kommer att bero på livet på den person som svarar. Det är som när du väljer att dela ditt liv med en person. Den person kommer att ha negativa aspekter och positiva aspekter - det är upp till dig hur summan kommer att bli. Eller rättare sagt, vad du känner är summan :)
 
P.s.

Jag vill inte ha en vakthund. Det kanske är bra i vissa sammanhang, men jag vill inte ha en hund som skäller på allt som rör sig när den/vi är ute stugan eller inne i stan.

Kom att tänka på en liten detalj som jag inte noterade i förra svarsinlägget.
Anledningen till att vissa hundar skäller på allt som rör sig beror många gånger (inte alltid men ofta) på nervositet hos hunden snarare än en utpräglad vaktinstinkt.
En hund med bra vaktinstinkt för hemmabruk är en hund som inte hetsar upp sig förrän det verkligen behövs.

Sen tänkte jag generalisera ännu mer!
Hundar av brukshundsras är som regel mera nervfasta än hundar av sällskapsras.

D.S.
 
BC är en extrem vallare, de egenskaperna tillsammans med te.x skärpa kan ge tråkiga effekter. Lite som att trimma en formel 1 bil utan att veta vad man gör..

Vilka egenskaper kombinerat med skärpa ger inte tråkiga effekter?

Vi har BC blandat med flat vilket ger en väldigt snäll och glad hund som gärna ser att flocken alltid håller ihop. Win win kallar jag det :)
 
Vi har BC blandat med flat vilket ger en väldigt snäll och glad hund som gärna ser att flocken alltid håller ihop. Win win kallar jag det :)

skärpa är inte alltid en oönskad kvalitet, men tillsammans med egenskaper som att vara högt tempererad och nervös så kan det sluta illa.. skärpa vill man gärna kombinera med en nervfast konstitution.. sedan kan man alltid hitta lyckade exempel och om ni har det så är det bara att gratulera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
Amiedm Vilken svamp? Allmänt om friluftsliv 7
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
Jojosurf Bärryggsäck/Bärstol - Vilken? Allmänt om friluftsliv 16
Alex00 Vilken väska!? (Kajka/Abisko) Allmänt om friluftsliv 7
otr vilken fågel Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
veni Vilken GPS skulle ni rekommendera? Allmänt om friluftsliv 15
Sjolidens Flytta till skogs... vilken skog? GÖTEBORG Allmänt om friluftsliv 12
Bulgakov Lofoten till hosten - vilken linje Allmänt om friluftsliv 0
vannar Vilken blomma? Allmänt om friluftsliv 2
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
EmmaR Hund längs kungsleden? Allmänt om friluftsliv 8
esj Vandra med hund i Jotunheim Allmänt om friluftsliv 3
Tundraman Hund bortsprungen Keinovuopio Allmänt om friluftsliv 10
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
daywalker Kungsleden med hund Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.