Vilken hund för äventyret?

Tjena!

Jag lägger frågan här, eftersom den inte rör "hundsport", hoppas det funkar.

Min fråga lyder som rubriken, alltså - vilken hundras passar för friluftslivet?
Jag vet att det är massor av hundar som passar in, så jag lägger till några kriterier.

Den måste vara trevlig, ingen aggressiv ras, det orkar jag inte med.
Lyhörd och gärna lätt att lydnadsträna. Vill kunna gå med den utan koppel även inne i stan.
Måste klara av att sova i tält stora delar av året, kanske ner till någon minusgrad. Helst utan att släpa med en extra sovsäck...
Lagom storlek är 50-60 cm, inte över 50 kg i vikt, då man kanske måste bära den om olyckan är framme.
Vill även kunna lämna den ute på gården i sommarstugan utan att den får psyk och jagar bilar tex.

Har en Västgötaspets nu som fyller flera av kriterierna, men den är lite liten för att kunna bära någonting, och dessutom rädd för att åka båt, inte bra.
 
Du söker nog snarare en individ än en viss hundras, och en mycket bra tränad individ och det beror ju till stor del på den som uppfostrat den.
 
Självklart är det individuellt från hund till hund, men vissa saker är ju rasbetingade. Tänkte snarast om det finns några självklara val där målet är lättare att uppnå.
 
Har en Jack Russel tik som varit med på allt..!
Kan vara lös när jag rastar henne ute men, kommer det katt eller nåt vilt så drar hon. Likaså i fjällen när renarna blev för nära så stack hon efter. Det är nog mest en fråga om dressyr vilket hon till stor del blivit utan.

Storleksmässigt så är hon perfekt, skulle jag behöva bära henne så får hon nog plats i ytterfickan på min Powerframe. Är det kallt ute så har hon tröja och när vi ska sova så får hon plats i sovsäcken... Till och med så att hon hoppar upp och sover hos mej i min hängmatta (DD Hammock) Då slipper hon oxå mygg och knott. Maten behöver hon inte bära själv för det lilla som går åt kan jag ta i ryggsäcken åt henne.
De hinder i naturen som hon inte kan hoppa över springer hon runt eller kryper under, smidigt och smart...
Sen har jag en Finsk Lapphund oxå men han bär sin egen mat och behöver varken tröja eller sovsäck.

Alla hundraser både kan och vill vara med i skogen och hjälps vi åt så har vi både trevligt och mysigt när vi är ute...
 
Du ska inte tro att genom att välja "rätt" ras så får du automatiskt en bra hund. En bra hund kräver mycket.

Å andra sidan, ger man hunden det den behöver får man en oslagbar kompis på alla äventyr.
 
Du söker nog snarare en individ än en viss hundras, och en mycket bra tränad individ och det beror ju till stor del på den som uppfostrat den.

Du ska inte tro att genom att välja "rätt" ras så får du automatiskt en bra hund. En bra hund kräver mycket.

Å andra sidan, ger man hunden det den behöver får man en oslagbar kompis på alla äventyr.

Är det inte bra att TS väljer ras med omsorg? Olika raser har som ni alldeles säkert vet väldigt olika beteenden inbakade i sina gener så visst är det viktigt att ställa sig frågan: Vad ska jag använda min hund till? och sedan välja ras efter det. Att köpa "fel" ras kommer sannolikt att innebära att vissa framträdande beteenden måste tränas bort vilket inte är roligt varken för hund eller ägare.

Vill man ha en hund som man ska kunna gå med okopplad nästan överallt är det så klart dumt att välja en allt för jakt-avlad ras som det kommer att krävas väldigt mycket jobb med för att den ska kunna stå emot sina jaktinstinkter.

Nu låter jag som en riktig förstå-sig-påare här men jag tyckte att TS ställde en ytterst relevant fråga helt utan att insinuera att rasvalet skulle vara det enda att tänka på när man skaffar hund. Varför då göra dessa påhopp?

En fråga till TS: Vad är det du vill att hunden ska bära? Är det sin egen mat som det brukar vara så tror jag inte att storleken spelar någon roll eftersom mindre hundar även äter mindre mat.

Vore det inte för pälsen så skulle jag rekommendera Cockerspaniel. Lugn, lagom jaktinstinkt och vår hund har klarat sena höstvandringar ner till noll utan egen sovsäck. då ligger han i o f s tätt mellan mig och min sambo halvt under våra sovsäckar så både ur våthet, renlighet och värmesynpunkt så är inte en cockerspanelpäls optimal. Storlek och lynne är det däremot.
 
Bordercollie

Tveklöst en av de smartaste och smidigaste hundrasen att ta med på äventyr.

Lojala, Lydiga och självständiga om de uppfostras rätt.
 
Finsk Lapphund

Det låter som om en Finsk Lapphund skulle vara något för dig.
Den uppfyller dina kriterier utom att den är en aning mindre, men en stor hanne kan komma upp i 50 cm.

/Roy
 
Jag skulle undvika vallande raser som Collie.
Att ha en hund som försöker valla ihop en eventuell grupp när man går eller åker skidor kan driva en till vansinne...
Hunden å sin sida måste göra det för att inte gå åt av tristess av att bara gå bredvid...

Labrador?
Weimaraner? Jag har iofs bara erfarenhet av korthårig Weim och hon skulle inte klara en natt i 0-grader, men en långhårig kanske klarar det?

Men ska dom ändå bära så kan de väl bära en lätt sovsäck också när det blir kyligt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
Amiedm Vilken svamp? Allmänt om friluftsliv 7
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
Jojosurf Bärryggsäck/Bärstol - Vilken? Allmänt om friluftsliv 16
Alex00 Vilken väska!? (Kajka/Abisko) Allmänt om friluftsliv 7
otr vilken fågel Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
veni Vilken GPS skulle ni rekommendera? Allmänt om friluftsliv 15
Sjolidens Flytta till skogs... vilken skog? GÖTEBORG Allmänt om friluftsliv 12
Bulgakov Lofoten till hosten - vilken linje Allmänt om friluftsliv 0
vannar Vilken blomma? Allmänt om friluftsliv 2
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
EmmaR Hund längs kungsleden? Allmänt om friluftsliv 8
esj Vandra med hund i Jotunheim Allmänt om friluftsliv 3
Tundraman Hund bortsprungen Keinovuopio Allmänt om friluftsliv 10
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
daywalker Kungsleden med hund Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.