Bärryggsäck/Bärstol - Vilken?

Vi har en son på 2 månader nu och planerar att hitta en lämplig bärstol och har tittat runt och hittade de fyra (nedan) som verkar vara bra. Vi vill gärna höra er erfarenheter av dessa bärstolar. Vi kommer att börja vandra när barnet är minst 6 månader gammal.

Deuter Kid Comfort III
Osprey Poco Premium
Thule Sapling Elite
Vaude Shuttle Premium

/J
 
Haglöfs

Har inget att jämföra med men vi har använt en Haglöfs till våra två barn och det funkar bra. Justerbar istthöjd efterhand som barnen växer, god börkomfort och möjliget att få med lite extra prylar i förvaringsfack. VI köpte beg av bekanta och den ser fortfarande inte nämnvärt sliten ut.

Möjlig nackdel som några andra leverantörer har - inget tak över barnet - regn och sol får man skydda mot med barnets kläder.

http://www.blocket.se/orebro/Barstol_Haglofs_65724413.htm?ca=22&w=3

Inte min annons ovan men vi har en likadan.

/Patrik
 
Jag har beställt mig en Osprey Poco AG Plus, Premium gav mig inget extra förutom utrymme jag inte behöver. Lovar att återkomma med en recension så fort den anlänt och testats. För 2200:- så var det ett enkelt val.

Sonen är idag 10 månader så det lär bli många promenader i vår/sommar.
 
Jag har en deuter kid II och ar nojd med den. Mycket talig, men det ar sakerligen de andra modellerna ocksa. Jag har som snabbast aven provat Osprey-modellen och den var valdigt skon, och hade nog valt den om det inte var sa att jag fick deuter:n. Dessutom tyckte jag att Osprey gav battre mojlighet att spanna fast aven relativt sma barn, nagot jag tyckte det var svart att gora med Deuter:n. Ha dock i atanke att jag inte har exakt samma modell som du namner. Detta loste vi med att anvanda en sovsack som fyllde ut battre. (Tack Utsidan!)

Deuter:n har bade solskydd, vilket jag nog tycker du bor ha oavsett vilken barstol du valjer, och regnskydd, vilket jag aldrig har anvant.

Var beredd pa att en barnstol ar ofta betydligt tyngre an en vanlig ryggsack. Nu med en dotter som snart ar tre ar, sa blir det latt narmare 20 kg med lite packning.
 
Osprey

Jag har en poco premium och är nöjd med den. Köpte även till regnskyddet och det är riktigt bra, hade en annan äldre utan något skydd och barnet blev väldigt utsatt vid regn och blåst.Det enda negativa jag kan komma på är att vadderingen för avbärarbältet är väldigt kort, så tex de små väskor som sitter på dom blir knappt användbara.

/Lars
 
Vi har en Deuter kid comfort 3 som vi är riktigt nöjda med. Det inbyggda solskyddet är guld värt, och i mina ögon ett måste för barnets skull. Vi skaffade den när dottern var kring 1,5år, innan det hade vi en babybjörn one.
Jag tror ett barn på 6 mån är lite för litet för att sitta ordentligt. Största anledningen till att det blev den här var för att barnet känns lite mer skyddat iom att ryggstödet går ovanför barnets huvud. Regnskyddet har vi bara provat hemma men det täcker/skyddar barnet ordentligt. Dottern tycker det blir en koja. En annan grej som är ett måste är myggnät, iaf här uppe i norrbotten. Den är skön att bära samt lätt att justera rygglängden om man vill turas om.

/ Daniel
 
Osprey

Har en Osprey Poco, modellen strax under Premium (heter kanske Medium? Den är iaf utan extraväskan på ryggen). Är mycket nöjd med den. Bra bärsystem & kvalitet och barnet sitter bra. Min son har kunnat sova någon halvtimme åt gången i den när vi gått längre sträckor.

Den har varit med om ganska många vandringsdagar i olika klimat: 11 dagar på Kungsleden, 5 dagar i bergen på Mallorca, 4 dagar i Bulgariska bergen mm och den har alltid hållt lilleman torr och nöjd :)
 
Samma som alla andra ryggsäckar gäller, skulle jag påstå, se till att den passar din rygg! Barn är tunga...

Vad gäller sol-, regn- och myggskydd kan detta lösas med kläder, så jag skulle nog inte låta det bli frågan som fäller avgörandet.

Ett sätt att lösa problemet med "för små" barn är att stoppa in barnet i en sovsäck eller liknande, ger mer stöd. Dessutom är det bra eftersom det är riktigt svårt att klä barnet nog i en bärstol, de är stillasittande och inte lika skyddade som i en vagn.
 
En fördel med nya Osprey poco AG är att den har integrerat sol och regnskydd, köper man gamla modellen får man köpa regnskyddet på sidan om.
 
Vaude Butterfly Comfort

Vi har en Vaude Butterfly Comfort som har funkat bra.
fa81dec5cc4303c572e0d480934cd1e2.jpg

Bra solskydd och regnskydd, glöm inte att fixa ett bra myggskydd.
Det som var bra med Vauden är att vi snabbt kunde justera rygglängden så att den passade både mig och min fru.
 
Vaude butterfly/farfala comfort

Vi var jättenöjda med vår vaude butterfly/farfala. Som föregående så tycker jag att snabbinställningen för mamma-pappa-längd var grymt bra!

Vår unge växte snabbt ur den, och liknande mysstolar, så nu har vi en klassisk norröna. Kan knappast klandra vaude för växtspurten dock.
 
Osprey Poco Premium

Vi har en Poco som vi är helnöjda med. Troligen är även andra märken lika bra, det viktiga är ju att den sitter bra på de som ska bära den och kanske viktigast av allt att barnet sitter bra.

Jag tycker att Pocon har bra inställningsmöjligheter både för barnet (sitthöjd) och för föräldrarna, både jag som är lång och min fru som inte är fullt lika lång bär den på ett bekvämt sätt.

Efter att ha gått mycket på sommaren och i skogsterräng måste jag starkt rekommendera att köpa en bärstol med solskydd av genomtänkt modell (vilket jag tycker att Pocon har). Barnet sitter väldigt utsatt för solen annars (och det är väl vanligast att man är ute sommartid när det är fint väder). Solskyddet skyddar även från grenar och annat som kan komma i vägen när man går i obanad terräng.

Packmöjligheterna är bra i premium-modellen av Poco. Du kan lasta lite tyngre grejer under barnet och ha lättare saker (extrakläder, blöjor osv) i den extra väskan bakom barnet. På så sätt kan man få med sig allt man behöver för att vandra själv med barnet och blir inte beroende av att ha sin partner eller någon annan med sig som bär "nödvändigheter".

Lycka till med ditt köp och era kommande vandringar!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.