Kungsleden med hund

Hej Alla på utsidan, jag behöver er hjälp, de är så att jag å sambon har som plan att gå kungsleden, Abisko -> Nikka, detta kommer göras med hund, vår första vandring på kungsleden.
Det jag behöver hjälp med är allt det logistiska processen runt det hela, då med hund.

Planen är att vi tar skall ta natt tåget upp till Abisko från Stockholm, men det är ju det att hunden är med så jag behöver veta lite här av er som gjort detta med hund, hur har det gått? Stannar tåget på sträckan sthlm - abisko? Hur länge? Hur ofta? De är tanken så vi kan kissa hunden snabbt, har det gått?

Där efter går vi ifrån Abisko - Nikka, följa kungsleden.

Från Nikka tar vi buss till Kiruna, har varit i kontakt med Norrbottens lokaltrafik, om hund på resan och fick svaret "i den mån det går ifall allergiker åker med eller inte", jag undrar här lite hur ni har upplevt det, har ni behövt hoppas över en avgång eller två med bussen bara för att någon med allergi åkt med? Hur har ni löst det då?

Ett alt. är ta bilen till kiruna men då är det fortfarande bussresan Nikka -> Abisko.

Har ni andra förslag på vart vi kan avsluta vår vandring på kungsleden för att lösa transporten med hunden.

Tack för hjälpen på förhand.
 
Jag gjorde precis samma vandring i höstas

Tog tåget från Kumla till Sthlm, där jag bytte till nattåget. Det stannar lite längre i Sundsvall om jag inte minns fel, fråga någon som jobbar ombord, dom vet. Tror det stannade typ 20 minuter. Sen tror jag det stannade lite längre i Boden (på morgonen, tåget är ju framme i Abisko först vid 11.40). Min tös vägrade dock kissa i boden, så hon höll sig i 15 timmar, men kissade rejält när vi kom fram. Tikar brukar ju rent generellt kunna hålla sig längre.

Bussen från Nikka-Kiruna var inga problem, vi hoppade på och satte oss längst bak. Och vill man bråka lite kan man alltid fråga länstrafiken hur dom gör med personer som har mycket parfym/precis har rökt, får dom åka med? Finns många som är allergiska mot parfym och cigarettrök...

För övrigt kan jag tipsa om min artikel jag skrev om min och vovvens vandring, finns på min sida.

Mvh annika
 
Tog tåget från Kumla till Sthlm, där jag bytte till nattåget. Det stannar lite längre i Sundsvall om jag inte minns fel, fråga någon som jobbar ombord, dom vet. Tror det stannade typ 20 minuter. Sen tror jag det stannade lite längre i Boden (på morgonen, tåget är ju framme i Abisko först vid 11.40). Min tös vägrade dock kissa i boden, så hon höll sig i 15 timmar, men kissade rejält när vi kom fram. Tikar brukar ju rent generellt kunna hålla sig längre.

Bussen från Nikka-Kiruna var inga problem, vi hoppade på och satte oss längst bak. Och vill man bråka lite kan man alltid fråga länstrafiken hur dom gör med personer som har mycket parfym/precis har rökt, får dom åka med? Finns många som är allergiska mot parfym och cigarettrök...

För övrigt kan jag tipsa om min artikel jag skrev om min och vovvens vandring, finns på min sida.

Mvh annika

Tack Annika! Jo min tick kissar som en hanne, men har det varit ett par timmar som kväll till morgon så kör hon allt. Men skall kolla lite mer med SJ de lär nog ha svar också.

Okej vad bra! Min är "allergivänlig" känns ju inte som att man direkt vill stå å bråka med den enda bussen mitt ute i ingenstans intill kiruna, men som du säger så är det nog inget problem om man sitter längst bak.

Skall läsa den! Tack!
 

avslutad210712

Gäst
Har varit med om att det satt en allergiker på bussen mellan Abisko och Kiruna men han satte sig längst fram och jag längst bak så var det löst. Regeln är också så att om du är med på bussen och en allergiker kliver på så kan du inte bli avkastad av rätt enkla skäl. Om du däremot måste byta buss under resan så kan du bli strandad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.