Vilken Hilleberg tält?

Jag har problem och behöver er hjälp....

Det gäller en tält för en person. Måste inte vara tält som enbart rymmer en person utan även för två personer för bekvämhetens skull bara det inte blir för tung.

De tält jag tittat på i nätet är:
Alto, Enan, Unna, Soulo, Anjan 2, Anjan 2 GT, Rogen och Niak.

Jag är osäker på vilken tält som skulle passa mig bäst.
Jag tänker använda tältet till Kebnekaise, Abisko, Riksgränsen området under juni, juli och augusti månaden. Vandringstiden är mer eller mindre en vecka. Kanske någon gång längre som två veckor. Gäller enbart under sommaren. Tänker försöka vandra där varje år under sommaren. Började för två år sedan.

Jag är 183 cm lång.

Tacksam få hjälp och tips..... :)
 
Jag är och varit i lite samma situation och även om jag inte bestämt mig så kan jag ge mina reflektioner om ett av tälten du har på din lista HB Enan.

Jag gillade den låga vikten men det var två saker som gjorde att jag inte behöll det.

1. Eftersom Enan har bara en liten pinne i fot/huvudända så blev kortsidorna triangelformade och gav en lite instängd känsla. Jag är bara 173 så jag behöver ju inte nyttja hela tältets längd men trots detta så kände jag detta som en begränsning.

2. Packmått - min ambition är att kunna få med tältet på bikepacking och då tyckte jag det packade lite väl långt.

Sen kan jag fråga mig om du kan sitta vettigt med dina 183 cm? Jag kunde sitta med lite luft kvar men inte så jättemycket egentligen. Då menar jag sitta rakt, I normalfallet kanske man sitter lite hukad och då är det ju inga problem.

Så för mig åkte Enan tillbaka och har nu ett Fjällräven Abisko Lite 1 hemma på prov. Tyngre - ja men inte ovan "brister"

Men om kravet verkligen är att det ska gå in två personer så kanske Anjan 2 och då kanske tom GT versionen. Jag funderade i samma banor men insåg att de få gånger vi går två personer så får jag ta vårt gamla tält då. 2 pers tält och bikepacking blir svårt, inte omöjligt men svårt.

Lycka till!

PS Ett annat alt kan vara MSR Hubba Tour som ser intressant ut DS
 
Varför inte inkludera HB Nallo 2 i din lista också? Lite mer robust utan många gram ytterligare. Lyxigt enmansboende och tillräckligt för två personer vid behov.
Själv uppskattar jag möjligheten till att kunna reglera ventilationen effektivt beroende på vädret, vilket är svårt i många lättviktstält som enbart har hela meshpartier i innertältet. På kalfjället kan det bli ganska dragigt i ett sådant tält om det blåser kallt.
 
Jag har ett Anjan 2gt. Är kanon nöjd med det tältet för mina syften men det är nog inte ett tält som är bäst ovan trädgränsen, även om det funkar.

Anjan har en tältduk som lämnar en dm hög glipa längst ner för ventilation, vid vind från ett håll kan man spänna den så att det blir när 0dm på en men 2dm på andra. Det förutsätter att man vet varifrån det kommer börja blåsa och att vinden inte vänder. I innertältet är det en stor mesh mot abside som inte kan stängas.

Anjan är riktigt bra i varma fuktiga förhållanden och jag kan bara anta att det inte presterar lika bra i vindiga och kalla.

Har använt i fjällen men nedan trädgränsen.

/Gustav
 
Stirra dig inte blind bara på HB tält, finns massor av andra bra tältfabrikanter... i samma klass och t.o.m. bättre än HB tälten, men framförallt billigare...

Mvh troswe
 
Bytte från Akto till Niak

Hej
Jag körde med Akto i några säsonger och är på det hela mkt nöjd. Men tillslut tröttnade jag lite på att tältet var lågt och och kändes en aningen instängt. Detta gäller så klart mest när det regnar och är ruskväder och man spenderar mkt tid i tältet. Dock har jag alltid känt mig trygg med tältet.

Sedan fick jag chansen att köpa ett nytt HB-tält och var i ungefär samma situation som du. Jag valde Niak på grund av samma vikt som Aktot, men mer rymd, golvyta och sitthöjd. Det är självstagande vilket gör det lämpligt även till kajak-, kanot och mtbturer (om man nu hamnar i en sådan situation att tältpinnarna inte går att förankra vilket jag knappt aldrig gör). Sedan har jag aldrig haft något självstagande tält innan så jag ville väl också testa den typen av tält.

Än så länge mycket nöjd. Det ska sägas att jag också är ute och tältar under barmarkssäsongen och med detta tält solo, och är 1,89cm. Så lagom med plats att breda ut sig, även om det inte är ett slott.
/Fredrik
 
Jag är väldigt nöjd med mitt Unna, som sett till sin stryktålighet och mångsidiga användningsområde är ett lättviktstält. Som någon påtalat så kan det bli kallt och dragit i ett tält med meshnät och hög tältduk. Två personer går in i nödfall och absid kan enkelt ordnas till.
 
+1 på Unna. Har haft bla Akto och Soulo tidigare som ju båda också är toppentält, men Unnas rymd och allsidighet vinner i längden.
 
Varför inte inkludera HB Nallo 2 i din lista också? Lite mer robust utan många gram ytterligare. Lyxigt enmansboende och tillräckligt för två personer vid behov.
Själv uppskattar jag möjligheten till att kunna reglera ventilationen effektivt beroende på vädret, vilket är svårt i många lättviktstält som enbart har hela meshpartier i innertältet. På kalfjället kan det bli ganska dragigt i ett sådant tält om det blåser kallt.

Därför att ingången känns konstig. Jag har aldrig provat eller sett den i verkligheten så jag ska inte uttala mig hur den är. Ska ha det i baktanken när jag ska kolla på tältar i butiker och även titta på den om den är något att ha. :)
 
Jag har ett Anjan 2gt. Är kanon nöjd med det tältet för mina syften men det är nog inte ett tält som är bäst ovan trädgränsen, även om det funkar.

Anjan har en tältduk som lämnar en dm hög glipa längst ner för ventilation, vid vind från ett håll kan man spänna den så att det blir när 0dm på en men 2dm på andra. Det förutsätter att man vet varifrån det kommer börja blåsa och att vinden inte vänder. I innertältet är det en stor mesh mot abside som inte kan stängas.

Anjan är riktigt bra i varma fuktiga förhållanden och jag kan bara anta att det inte presterar lika bra i vindiga och kalla.

Har använt i fjällen men nedan trädgränsen.

/Gustav

Eftersom jag tänkte vara ovanför trädgränsen för det mesta under sommaren får jag nog hoppa över "Yellow Label" tältar... Nu blev val av antal tältar mindre...
 
Stirra dig inte blind bara på HB tält, finns massor av andra bra tältfabrikanter... i samma klass och t.o.m. bättre än HB tälten, men framförallt billigare...

Mvh troswe

Varför jag i första hand vill ha HB tältar är deras kvalitet, super bra kundservice och bra andra hands värde sägs det. Ifall jag skulle vilja byta till annat tält är det lätt att gå vidare med HB, sägs det.
Vilken tält än HB tänkte du på som är bättre än tex Soulo?
 
Vill någon berätta vart på mitt gamla hillebergstält som modellens namn står?

Helt oklart för mig om jag har ett Keron eller Nammatj.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
Staffan Andersson WM - men vilken? Bo och sova 19
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...