Vilken GPS?

Om ett år ska jag och min sambo till Nya Zeeland. Vi ska vandra mycket och kommer förmodligen att vara långt ute ibland. Vi funderar på om det kan vara lämpligt med GPS som komplement till karta och kompass.

Men vilken bör vi välja? GPS´en ska alltså inte vara den primära navigeringsutrustningen utan hjälpa till om vi blir osäkra.

Flashiga funktioner är inte det som är viktigast. Det är snarare låg vikt, lättanvänd, batteritid etc. vi är ute efter.

Ingen av oss har tidigare använt en GPS så vi är noviser. Vi ska såklart prata med någon säljare också men det kan ju vara bra att ha lite mer input från er som inte vill kränga saker till oss.
 
Instämmer. Nya modeller kommer rätt ofta. Köp några månader innan avfärd för att hinna träna lite på handhavandet.

Thure
 
Glöm inte bort att ni har en mycket konkurrenskraftig GPS i dom senaste mobiltelefonerna, i alla fall i Android lurarna... ;) Bara att komplettera med ett bra kartprogram (finns div. trådar om det på utsidan) och kartor... och även där finns det mycket information att finna om man söker i detta forumet.

Så har man två lurar med sig på turen så kan ena verka som en GPS, och man bör sätta mobilen i flygplansläge vid användningen av GPSen i mobilen ute i bushen så sparar ni ström i batteriet.

Mvh troswe
 
Och kom ihåg att kompassen från Sverige funkar dåligt på södra halvklotet, det är speciella för det.

På dyrare kompasser finns inställnings möjligheten att ställa in eliminering av missvisningen (magnetic declination). Så vet du hur stor missvisningen är så kan du ställa in kompassen rätt.. och många av dessa dyrare kompasser är också balanserad för flera inklinationszoner (min kompass är balanserad för: MN, NME, ME, SME & MS)

Så ska ni orientera i Nya Zeeland dvs på södra halvklotet, bör ni köpa en kompass som är balanserad för MS (Magnetisk Syd)

Och något annat man bör känna till om kompasser och ej att förglömma: Deviation (nålen påverkats av magnetiska föremål, tänk på det...) och inklination (nålen kan tippa mer eller mindre starkt, beroende på vilken latitud man befinner sig på)

Mvh troswe
 
Tack för bra tips

Det där med kompasserna var nytt för mig. Blir nog till att köpa när vi kommer dit. Får se om vi skaffar oss en GPS eller nöjer oss med telefonerna då.

Men fungerar verkligen GPS på telefonerna i flygplansläge? När jag testade nu på min Iphone så funkade inte kartfunktionen. Men det kanske är annorlunda med ett GPS-program?

Kollade på eTrex nu. Det finns 10 (1000 kr) och 20x (2000 kr). 10:an verkar inte ha några riktiga bilder utan bara monokrom skärm. Men det lär väl räcka om vi bara vill veta åt vilket håll vi ska gå? Förhoppningsvis vet vi ju på ett ungefär var vi är på kartan.
 
Delorme Inreach explorer

Delorme inreach Explorer är ett annat alternativ. Lite dyrare kanske och kräver dessutom abonnemang.

Fördelarna är att du kan kommunicera med hemmet och de kan se var ni är. Den fungerar även som nödsändare om olyckan skulle vara framme.
 
Det där med kompasserna var nytt för mig. Blir nog till att köpa när vi kommer dit. Får se om vi skaffar oss en GPS eller nöjer oss med telefonerna då.

Men fungerar verkligen GPS på telefonerna i flygplansläge? När jag testade nu på min Iphone så funkade inte kartfunktionen. Men det kanske är annorlunda med ett GPS-program?

Kollade på eTrex nu. Det finns 10 (1000 kr) och 20x (2000 kr). 10:an verkar inte ha några riktiga bilder utan bara monokrom skärm. Men det lär väl räcka om vi bara vill veta åt vilket håll vi ska gå? Förhoppningsvis vet vi ju på ett ungefär var vi är på kartan.

GPS fungerar även i flygplansläget men givetvis kan du då inte använda onlinekartor samtidigt.
Du får lagra kartor i telefonen i förväg.
Det finns ju en uppsjö av olika appar som klarar det.
Jag gillar viewranger men det finns fler.

eTrex 10 är som du upptäckt en mottagare för dig som har en papperskarta och kan förstå och överföra positioner mellan karta och mottagare.
Det går givetvis att lägga in en mängd waypoints och navigera till och mellan dessa.
20 och 30 ger dig möjlighet till riktiga kartor som nästan alla kostar pengar men för ditt behov duger OSM.
För de 200:- mer en 30x kostar skulle jag välja den före 20x.
XXL.se brukar ha vettiga priser på dessa.
 
lånar tråden lite för jag är på jakt efter nån form av gps. ska ut på lite längre turer än vad jag brukar och är ganska oerfaren av karta/kompass så jag behöver ett komplement till kartan så jag kan hitta vart jag är på kartan när jag tappat bort mig i skogen :) Är lite skeptiskt till att använda telefonen med tanke på dålig batteritid men det hade kanske varit det billigaste alternativet. Är det köpa en gps och Friluftskaratan som gäller annars?
 
lånar tråden lite för jag är på jakt efter nån form av gps. ska ut på lite längre turer än vad jag brukar och är ganska oerfaren av karta/kompass så jag behöver ett komplement till kartan så jag kan hitta vart jag är på kartan när jag tappat bort mig i skogen :) Är lite skeptiskt till att använda telefonen med tanke på dålig batteritid men det hade kanske varit det billigaste alternativet. Är det köpa en gps och Friluftskaratan som gäller annars?
Jag använder en Garmin Foretrex 401 som komplement till karta och kompass. Den är ju egentligen inget man navigerar med förutom till inställda punkter, men ett bra verktyg för att hålla kursen och framförallt få koordinater på aktuell position om/när man tappar orienteringen. Går ju självklart att skapa waypoints och spår ute i skogen om man inte programmerat hemma i soffan. Lätt och smidig pryl, ganska billig (finns som Foretrex 301 utan barometrisk höjdmätare också) som man har på armen eller hänger i ryggsäcksremmen. Jag gillar den skarpt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.