Vilken GPS skulle passa?

Hej, ny på forumet - verkar passa mig perfekt. Jag är intresserad av vandring, geocaching, båtliv mm och jag tänkte investera i min första GPS.

Funderar på en Garmin - typ enkel eller GPSMap versionen. Har dessutom på sistone funderat på handdator i kombination med Bluetooth/GPS separat eller t.o.m inbyggd som finns i vissa modeller. En sådan kanske skulle passa min motorbåt men knappast naturlivet då den inte är vattensäker.

Alla tips emottages!

Vandring, geocaching, båt...

Börja titta på en GPSMAP 76CSx. Gå sedan neråt i sortimentet, om du tycker den är för dyr.

Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
http://www.andres-it-systeme.de/

Klicka på "rugged PDA" och se vad du tycker. Det är alltså inte ett extraskal utan ett helt nytt, vattentätt (nåja, stänkskyddat..), skal till Fujitsus PDA. Det enda jag har emot idén är att man ofta får en opraktiskt kort driftstid när man kör GPS kontinuerligt. Med extern strömkälla vore det ju inga problem.

Lite klokare...

Har hunnit fundera lite till och kommit fram till att det kanske står mellan Garmin Legend Cx och GPSMap 60-serien. Jag konstaterar att de senaste i 60-serien tar väsentligt mycket mindre batteritid än föregångarna. Kan nån kort förklara den största skillnaden mellan Legend och GPSMap 60 förrutom att Legend verkar smidigare, men jag undrar mest runt kartorna. Är det samma teknik och princip?

/Ekke

Glöm inte Magellan, eller..?

Då jag också har funderingar runt vilken GPS-modell jag ska handla vore det trevligt att få höra positiva och negativa omdömen även om Magellans produkter. Mitt förtroende för Garmin är lite skakat eftersom Friluftskartan Pro verkar vara bemängd med en del amatörmässiga fel och de inte inkorporerat de annonserade SiRF-mottagarna i vissa av Cx-modellerna. Finns det lika mycket kartor till Magellan som till Garmin, är den lika smidig att köra mot en PC etc etc? (Jag tänker främst på xplorist-serien men välkomnar alla erfarenheter.) Jag hoppas att detta inte faller inom ramarna för "trådkapning"... :)
/Rilleman

60-serien har helixantenn som inte är känslig för hur man håller GPSr. Legend och Vista (även 76) ska hållas med "platta sidan upp" för bästa mottagning. x i 60-serien innebär SirfIII-mottagare med (mycket) bättre känslighet samt minneskort. x i Legend och Vista innebär bara minneskort.
Jag drömmer om en 60CSx. Jag har Quest på bil/mc eller en gecko201 i handen.

Re: Lite klokare...

Ekke Boo; sa:
Jag konstaterar att de senaste i 60-serien tar väsentligt mycket mindre batteritid än föregångarna.

undrar mest runt kartorna. Är det samma teknik och princip?
/Ekke
Kartorna är lika i Legend och 60 mfl. Skillnaden är att du ser mer i 60. Går du på "x" så styr minneskortet hur mycket karta du fårmed dig.
Batteritiden kan du nog påverka själv i 60CSx. Om man inte använder allt extra i onödan tror jag batteritiden ökar (bakgrundsbelysning, barometer, el-kompass mm). jmfr t.ex 60C med 60CS där skillnaden är barometer och kompass.
/Gunnar

Katalogen

Knalla in på närmsta Naturkompaniet eller liknande och be om en Garmin katalog. Där finns det mycket bra överskådlig info. Exempelvis tabeller där du lätt gämför alla modeller.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips