Hur navigerar man rätt bland alla GPS märken?

För ungefär ett halvår sedan funderade jag på att skaffa mig en GPS. Fick flera bra tips i forumet och bland annat att det var nya modeller på gång. Nu har jag gjort ett nytt försök i denna för mig stora GPS-djungel. Kände mig förvirrad i början. Efter allt läsande om GPS känner jag mig fortfarande förvirrad men på en höägre nivå.

Jag har försökt att jämföra Garmin GPSMap 60CS och Magellan SporTrak Color. Är det någon som använt sig av de båda fabrikaten och vill dela med sig av sin erfarenhet?

Om det kanske finns någon annan GPS som skulle passa mig bättre vore jag tacksam för information.

Till garmin finns friluftskartan, finns det andra topgrafiska kartor över Sveriege som kan laddas ner i Garmin?

Finns det motsavarande topografiska kartor till Magellan?

Finns det Topografiska kartor över Spanien till någon av de ovan nämnda fabrikaten?

Är det någon som kopierat in egna kartor till sin GPS och vill dela med sig av den erfarenheten?

//Kaj
 
Jag misstänker att folk drar sig för att svara för att ämnet är så frekvent här på utsidan. Båda apparaterna du nämner är nog väldigt bra. Magellans topo-karta kommer inte förrän till vintern fick jag reda på i veckan (försenad igen). Men jag har World Wide Basemap (till Meridian Color). Den täcker ju hela världen (om än lite grovt). Höjdkurvorna har 100m ekvidistans, så det är kanske ingen "höjdare" (hehehehe) men vartenda litet vattendrag jag känner till är med och namngivet.

Jag tror att du blir nöjd vad du än köper, jag tror att det är mycket tycke o smak. SporTrak Color och 60CS har elektronisk kompass och barometer. Det har inte 60C. SporTrak Color har även termometer (kanske 60CS också har, men det har jag inte koll på.

Hoppas att du får mycket nöje med din navigator (för mottagaren heter ju faktiskt inte GPS)
 
Jag kände mej också aningen förvirrad av alla teknikuppgifter både här på Utsidan och utanför. Efter att ha läst ett svar från Jonas Lönnroth (kolla här: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27610 ) så började det dock att klarna. Det jag inte gillar med Garmin är att man är helt i händerna på dem med deras kartor. Jag vill kunna skanna egna kartor och använda kartor från Lantmäteriet i RIK-format. Även Fugawi-kartorna i vektorgrafik tycker jag är attraktiva. För mej blev det därför en iQue trots den korta driftstiden (6 tim.) men man kan lätt själv fixa ett kit med uppladdningsbara R6-batterier som simulerar cig-uttag. För att få den vattentät har jag beställt en påse typ Aquapac för ca 230:- Kollade ett tag på MIO 168 men då kan man inte använda Garmins kartor fullt ut… Faktum är att priset på Dustin för en iQue 3600 med 256 MB extra minne känns ganska rimligt om man jämför med övriga modeller av GPS eller handdatorer men smaken är förstås olika…
/Harald
 
Magellan Topo Swede

Märkligt att kartan bara dröjer och dröjer. Förstår inte hur någon svenskbaserad kan köpa Magellans kartmodeller och vilja använda dem utanför skärgårdar och bilvägsnätet när det inte finns topografiska kartor.

Det lär ju finnas motsvarande topografiska kartor över Norge och många andra länder.

Och som jag skrivit förut. Garmins Friluftskarta är rolig att ha och fungerar OK i GPSen men ser trist ut i PC och handdator. Den har vissa brister t ex att det är mycket snålt med namngivning av sjöar öar och bosättningar.
Det vore välgörnade med pris och kvalitetskonkurrens på GPS-topografkartsidan i Sverige.

Thure
 
Jag kan säga att jag är nöjd med min 60CS i alla fall.
Funderade på en 76CS först men den verkar vara mer för marina ändamål. Är inte direkt något som saknas i 60CS.. man kan ha den i bilen också likväl som på fjället eller skärgården.

Det enda jag är missnöjd med är att den inte går att expandera med mer minne. Det är ju löjligt att man idag 2004 inte har stöd för det. Förstår varför det är så också. Allt handlar om att garmin ska suga ut så mycket pengar som möjligt ur marknaden. Nu vill jag väl köpa en ny om några år när det finns stöd för SD-minnnen.
 
bultsaxen; sa:
Jag kan säga att jag är nöjd med min 60CS i alla fall.
Funderade på en 76CS först men den verkar vara mer för marina ändamål. Är inte direkt något som saknas i 60CS.. man kan ha den i bilen också likväl som på fjället eller skärgården.
Skillnaden mellan enheterna är minimal. En annat plastskal samt vilket flash-chip som är ditlött är det som skiljer (64 Mb resp. 128 Mb) . Firmware är likadan för samtliga. Funktionen är alltså identisk.

Marknadsföringen från Garmin skiljer sig dock åt.
Det enda jag är missnöjd med är att den inte går att expandera med mer minne. Det är ju löjligt att man idag 2004 inte har stöd för det. Förstår varför det är så också. Allt handlar om att garmin ska suga ut så mycket pengar som möjligt ur marknaden. Nu vill jag väl köpa en ny om några år när det finns stöd för SD-minnnen.

Jag vet inte om jag tycker det är löjligt. Alla som hållit på med kontaktering och vattentäthet vet att det inte är så lätt att skapa en vattentät enhet som dessutom ska tåla stötar och slag.

Se hur mycket bekymmer samtliga gps-leverantörer har att skapa kontakt mellan batteriet och gps'en och det är betydligt enklare än ett höghastighets och mångpoligt gränssnitt som används av exvis SD.
 
matbj; sa:
Jag vet inte om jag tycker det är löjligt. Alla som hållit på med kontaktering och vattentäthet vet att det inte är så lätt att skapa en vattentät enhet som dessutom ska tåla stötar och slag.

Se hur mycket bekymmer samtliga gps-leverantörer har att skapa kontakt mellan batteriet och gps'en och det är betydligt enklare än ett höghastighets och mångpoligt gränssnitt som används av exvis SD.

Det resonemanget håller ju inte riktigt, förstår faktiskt inte ens vad du menar. Det är väl inga problem med varken batterier eller annat. Bara det sitter torrt.
Min Meridian Color har SD-kortläsare i batteriluckan och det har funkat hur bra som helst (prövat i en hink med vatten). Är ett utrymme torrt nog för batterier är det ju torrt nog för ett SD-kort.
 
Jimmy_L; sa:
Det resonemanget håller ju inte riktigt, förstår faktiskt inte ens vad du menar. Det är väl inga problem med varken batterier eller annat. Bara det sitter torrt.
Angående kontaktering av batterier så är det ett reellt problem. Oftast inte om du håller den i handen, men om du monterar din gps på en hållare för cykel eller mc så gör lätt vibrationerna att kontakteringen till batterierna glappar (på millisekundsnivå) som gör att enheten stänger av sig pga av tappat strömmatning.

Jimmy_L; sa:
Min Meridian Color har SD-kortläsare i batteriluckan och det har funkat hur bra som helst (prövat i en hink med vatten). Är ett utrymme torrt nog för batterier är det ju torrt nog för ett SD-kort.

Garmin har inga vattentäta batteriluckor på de mindre enheterna. Batterierna anses ligga utanför tätningen. Batterluckans tätning är bara till för att hålla det mesta vattnet utanför. (etrex, 60, 76, 72...)

Jag hävdar fortfarande att det är svårt att göra en IPX7 klassad enhet där kunden tar bort packningen titt som tätt som också är tät om 5 år. Gummitätningar har en förmåga att kraftigt degraderas efter några år. Om Magellan har lyckats med deras konstruktion för tätningen så är det mycket bra. Hoppas att de har en ytterligare tätnivå så att enheten inte förstörs om det har fastnat ett grässtrå på luckans tätring....

Att gå så lång att kalla lödda konstruktioner löjliga är inte korrekt. De höjer driftsäkerheten högst väsentligt. Kontaktdon är alltid av ondo (tyvärr behövs de ibland)
 
matbj; sa:
Jag hävdar fortfarande att det är svårt att göra en IPX7 klassad enhet där kunden tar bort packningen titt som tätt som också är tät om 5 år. Gummitätningar har en förmåga att kraftigt degraderas efter några år. Om Magellan har lyckats med deras konstruktion för tätningen så är det mycket bra. Hoppas att de har en ytterligare tätnivå så att enheten inte förstörs om det har fastnat ett grässtrå på luckans tätring....

Att gå så lång att kalla lödda konstruktioner löjliga är inte korrekt. De höjer driftsäkerheten högst väsentligt. Kontaktdon är alltid av ondo (tyvärr behövs de ibland)

Jag har ju inte haft min i fem år (modellen har inte funnnits i fem år) så det kan jag inte svara på (men utan gummi packningar kan man ju inte göra något som är öppningsbart vattentätt). Däremot så har batterifacket vattentätt (IPX7) på min gps.
Att börja snacka om grässtrån emellan är ju en sak. Jag tycker dock att det minsta man kan begär av användaren är att han/hon ser till att luckan sitter korrekt. Allt kan ju inte göras idiotsäkert, så det är egentligen inget vettigt argument.

Vad Garmin lyckats/misslyckats med kan jag inte svara på.

Sedan vill jag bara poängtera att det inte var jag som kallade något för löjligt.
=)
 
Inte bråka nu, pojkar!

Jag har en Magellan Meridian Gold som jämfört med Garmin 60C har för kass skärm, är i svart/vitt, har för dålig batteritid, saknar geocaching-ikoner och har ingen auto-route. Däremot har den utbytbart minneskort, är vattentät och flyter. Jag är skitnöjd med den!

Kan ni inte bara enas om att "den andras märke" faktiskt har egenskaper man saknar hos egna tillverkaren?
 
Re: Inte bråka nu, pojkar!

boran; sa:
Jag har en Magellan Meridian Gold som jämfört med Garmin 60C har för kass skärm, är i svart/vitt, har för dålig batteritid, saknar geocaching-ikoner och har ingen auto-route. Däremot har den utbytbart minneskort, är vattentät och flyter. Jag är skitnöjd med den!

Kan ni inte bara enas om att "den andras märke" faktiskt har egenskaper man saknar hos egna tillverkaren?
Fast Autoroute har merigold numera om du köper directroute...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Johan123 Finns det någon app där man kan meddela sin position? Navigering 15
teamfearnofish hur går man till väga??? Navigering 1
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
Tobias.Åsman Vart får man tag på kartor för utskrift? Navigering 14
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
Tony-Avesta Kan man inte använda GPS i MapSource längre? Navigering 11
niklaz Var hittar man Garmin-tillbehör billigt? Navigering 19
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
carpe.diem Hur tankar man över en gpx-fil utan att ta ur minneskortet ur gps:en Navigering 2
frostic Vart kan man köpa en världskarta? Navigering 2
Totteman Vad ska man köpa? Navigering 0
Wild Spirit Vad ska man välja? Navigering 2
Tony-Avesta Vart anmäler man felaktigheter i kartmaterialet? Navigering 6
Brune Kan man lita på sjökortet? SR P1 Navigering 2
gundj Hur skapar man egna POI? Navigering 3
ALj Hur långt före kameran ska man varna? Navigering 26
ekis Karta över Sandsjöbacka eller hur man går vilse... Navigering 2
jonasolof Kan man se en transparent karta i Mapsource/PC? Navigering 0
Garmin Vista Vart hittar man nytto program till Garmin IGUE 3600 Navigering 4
Cederhorn Följa spår tillbaka. Hur gör man ? Garmin 60 Navigering 6
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
grodanbolle Finns det någonstans på nätet man kan kolla kordinater Navigering 16
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
abel New York, var kan man handla billigt Navigering 16
PR Var köper man GPS till vettiga priser? Navigering 24
tobbeX Vart kan man finna Bluechart Atlantic V7.0? Navigering 14
Korpis Kan man ändra färgerna i kartorna? Navigering 5
DTM Kan man lägga till kartor för Tyskland i TomTom3 sca? Navigering 1
kanotisten Tänk vad man kan hitta på Navigering 3
DTM Kartprogram till PDA som memorerar vägen man kört? Navigering 21
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
lllusion Var köper man norska kartor? Navigering 6
GilbertK Vart hittar man billigaste City Select Europe 6.0?? Navigering 0
jonasolof Nu kan man (snart) göra kartor till Magellan också Navigering 0
Winstar Hur ska man ställa in.... Navigering 4
chuck Så kan man oxå använda sin GPS Navigering 1
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
etrexlegend Hur får man ut koordinater från Mapblast? Navigering 3
AspenXTR Ska man skratta eller gråta ? Navigering 13
zapppa Är det någon som vet hur man gör en BSB (.kap) karta ? Navigering 4
Tony-Avesta MetroGuide, MapSource, vad skall man ha tro?? Navigering 7
marcuslundmark Hur noggrann karta kan man ha till Vista? Navigering 9
RobTar Kan man göra på detta vis? Navigering 8
Sportbil Hur får man in en OziE wpt-fil i en eTrex? Navigering 2
buster23 Fugawi + palm+etrex= optimal navigation YEAH MAN!! Navigering 1
pefo Var köper man GPS mouse i Sverige? Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...