Vilken GPS-mottagare ska man köpa?

Har funderat på Garmin 12 eller någon ur eTrex-serien.
Kommer använda den mest i skog och mark och på
is vintertid. Är det av betydelse med t.ex. hög upplösning på tecken fönstret, eller duger det med mindre? Med inbyggd kompass eller inte (eTrex Summit)? Svenska i menyn? Stadsdatabas (eTrex Ventura)?
Prisklass ca:2000. Och finns det olika versioner eller uppgraderingar på samma typ? Hur kollar man det i affären.
 
Några råd

Stadsdatabasen i Garmin är inte mycket att hurra för. Att få en stad märkt med att stadsnamn när staden är flera kvadratmil blir jag inte speciellt imponerad av. Att byta programrevision i en Garmin är ingen större konst, men du behöver givetvis en datakabel.
Min första GPS hade bara engelska, min nuvarande kan hantera svenska med flera språk, men jag föredrar engelska av gammal vana.
Kolla att displayen går att läsa av utan problem, för små siffror är ett problem för många när dom passerat 40. Kan du hantera knappsatsen med handskarna på ?
Ska du använda dator ihop med din GPS så förvissa dig om att GPSen funkar ihop med de/dom program du tänker använda.
Det är nog ingen tillfällighet att Garmin 12 serien säljer bra, men visst är dom nya eTrex med kartminne lockande, men man är bunden till Garmins kartor. Men dom mer avancerade eTrex modellerna får du inte för 2000 SEK. När blir formatet öppet så att man själv kan konvertera sin karta ?

Per Brune / Garmin 12 CX ägare
 
Ja vad ska man köpa?

På den frågan kan man svara att det beror på. Man kan också svara att det spelar inte så stor roll, för att det mesta som finns är ganska bra och man kan ha både användning för och kul med vad man än väljer. Men om man satt ett pris på ca 2000:- blir det inte så väldigt mycket kvar att välja bland.

Om man vill ha en GPS med möjlighet att ladda in kartor blir det omedelbart uppemot tre gånger så dyrt, om man ska köpa nytt. Ifall man har mycket pengar eller kan få jobbet att betala så kan det nog många gånger vara värt pengarna. Annars bör man nog fundera både en och två gånger innan man slår till. De kartor som jag känner till för Garmin visar bara vägar, och de kan man ju faktiskt hitta om man skaffar sig några lämpliga bilatlaser och böcker med stadsplaner.

Jag kan ge några personliga kommentarer. Eftersom jag bara känner till Garmins apparater säger jag inget om de andra. Men jag är övertygad om att man kan hitta likvärdiga apparater från de andra tillverkarna. För ca 2000:- har man bara att välja mellan G12, eTrex och eTrex Venture, om jag fattat saken rätt.

G12 är en beprövad apparat som verkar tåla det mesta och som har en mycket tydlig display. Speciellt för den som förflyttar sig över öppna ytor (vatten och kanske kalfjäll) har den en navigeringssida som mycket tydligt visar hur man ligger till i förhållande till rätt kurs. Den kan allt som är nödvändigt och lite till. Även de övriga sidora är mycket tydliga och praktiska. En nackdel är att den är lite kinkig med yttre spänning, så om man inte är rätt kunnig inom elektronik är man nog tvungen att köpa Garmins dyra originalbilkabel (gäller bara för G12, inte för de andra medlemmarna i 12-familjen). En annan är att den är för stor för en normal skjortficka. Men om storleken inte spelar så stor roll är det nog ett säkert köp.

eTrex är en mycket mindre och enklare apparat som man gärna kan ha i skjortfickan. Om man sträcker på sig brukar man få tillräckligt god mottagning, såvida man inte befinner sig i djupaste skogen (alltså inget för svampplockaren??) :) Displayen är betydligt mindre lättavläst än på en G12, men fullt tillräcklig för den som har normal syn. Den kan det viktigaste, men en del saker är lite onödigt omständliga att utföra eftersom det finns mycket färre knappar än på t ex en G12.

eTrex Ventura har jag inte sett i verkligheten, men jag har tittat rätt ordenligt på den dyrare brodern eTrex Legend. Om det är i stort samma apparat, sånär som på stadsnamnskarta och extra minne för kartuppladdning, måste det vara ett attraktivt val så länge prisskillnaden är så liten mot gamla eTrex. Displayen har mycket högre upplösning, vilket gör att den är ännu mindre lättavläst än den på eTrex. Fortfarande gäller att för den som har normal syn är det inga problem. Men den som fyllt 50 bör nog tänka på att inte glömma att ta med mackglasögonen!

Vad som är nytt är framför allt en extra joystick på framsidan som gör att det mesta av det som var knöligt att göra med eTrex går som en dans med Legend/Ventura. Man kan t ex växla mellan vilka sidor som helst genom att dubbelklicka på joysticken. Att döpa waypoingts är också väsentligt mycket enklare. Man kan panorera och zooma hur man vill. Man kan anpassa de flesta sidor efter behov och välja ganska fritt vilka upgifter man vill se. Och mycket mer.

Vad man kan vara något betänksam inför är hur länge joysticken håller? Och åtminstone Legend har fortfarande en del relativt allvarliga buggar. Man måste också fråga sig om man verkligen kommer använda alla finesser. Annars duger ju en vanlig eTrex lika bra.

Oavsett vilken modell man väljer bör man se till att man får den senaste uppgraderingen av mjukvaran (eller får möjlighet att uppdatera själv på något vis). Jag har en känsla av att eTrex inte bara fått fler finesser utan också fungerar avsevärt mycket bättre med senaste versionen än med den tidiga som jag fick med när jag köpte i somras. För Legend (och kanske också Ventura) kommer det att vara mer eller mindre nödvändigt med en uppgradering.

Det finns mycket mer man kan säga, men detta har tedan blivit ett lågt inlägg. Men det viktigaste stod nog redan i första stycket, nämligen att man kan ha kul med vilken GPS man än väljer.

Kort bara om stadsdatabasen så är nog det enda riktiga användningsområdet för den som jag kommer på när man sitter i ett flygplan och undrar vad det kan vara för stad som ligger där nere. (Det är lite oklart om man får ha sin GPS på i luften, men om man inte frågar och ingen märker det kan det ju inte spela så stor roll. )

Anders Lj
 
Svar på frågorna

Jag kom så i farten när jag skrev förra inlägget att jag glömde att svara på frågorna. Här kommer några synpunkter.

Det enklaste först, nämligen inbyggd kompass. Jag skulle själv hellre köpa en liten minikompass och fästa i bärremmen, för det blir rätt mycket billigare och fungerar dessutom även när batterierna i apparaten har tagit slut. Ang. höjdmätare har jag aldrig saknat den. Om jag bodde i ett land med högre och brantare berg skulle det kanske vara annorlunda. Kanske den som är klättrare också tycker annorlunda?

Och så displayens upplösning. Den har nog störst betydelse när man laddar in kartor i apparaten (som då hamnar i en helt annan prisklass). För vanligt bruk räcker den upplösning som t ex en G12 har mer än väl. En lägre upplösning kan mycket väl leda till att displayen blir lättare att läsa av. Det finns andra aspekter på displayen som är mycket viktigare, t ex om det går att panorera och zooma.

Svenska på menyn tycker jag inte är nödvändigt (nu lever jag visserligen delvis på att översätta krångliga tekniska texter från engelska). Men troligen är de flesta begreppen på menyerna helt nya, även om de vore på svenska, och då kan man väl lika gärna lära sig dem på engelska?

Om stadsdatabas, se mitt förra inlägg ovan.

Och så programverisionerna. På G12 ser man versionsnumret på den skärm som visas just när man slagit på apparaten. Senaste version är idag 4.58, som har funnits i 1,5 år nu. Det är nog en väl utprovad och fungerande version vid det här laget..

På eTrex måste man knappa fram till till menyn MENU, välja SETUP och sedan SYSTEM. Senaste version är idag 2.10 för standardversionen (som nog är den som finns i Sverige) och 2.03 för europeiska versionen (som har möjlighet att välja olika språk på menyerna). Även dessa har funnits i något år, så de har nog också befunnits vara stabila.

Vilken verison som gäller hittar man på http://www.garmin.com om man klickar på Software Downloads. Härifrån kan man också hämta hem senaste version. Det är inte svårt att uppgradera själv, men man behöver en specialsladd. Mer om detta finns att läsa i ett inlägg för någon månad sedan.

Anders Lj
 
GPS tester

Kolla in nästa nummer av utemagasinet, som kommer ut 10 april, där ska dem kolla igenom GPS marknaden.

Mvh, Per Nyberg.
 
Ja vad ska man köpa?

eTrex... ...alltså inget för svampplockaren??) :)

Hmm... Det var just det jag tänkte köpa en till. Skulle inte det fungera. Jag menar jag behöver ju inte hela tiden veta var jag befinner mig. Det räcker att, jag när jag vill, kan få veta det. Då kan jag väl gå till någon öppen plats, eller?

/Anders
 
eTrex och eletronisk kompass

I eTrex Summit finns en elektronisk kompass. Vad är det och vad skiljer det från vad som finns i den billigaste eTrex? För visst måste den väl ha en kompassfunktion, eller?

/Anders
 
Funkar nog

Jodå, nog går det att ha den på svampplockningen också. Egentligen räcker det ju för det mesta med att markera den plats man vill komma till (eller tillbaka till) som waypoint, och kanske komplettera med lämpliga punkter längs vägen som kan underlätta färden (typ den enda bron över en bred flod eller en alldeles särdeles solig uteservering med extra hänförande utsikt).

Är man riktigt hängiven svampplockare och lika hängiven GPS-are kan man ju också sätta fast GPS:en på ryggen (på den ryggsäck som jag är säker på att alla riktigt hängivna svampplockare alltid har med sig, fylld av termosar, smörgåspaket, svampplockarredskap, sittunderlag och idolporträtt på på Nils Suber). Med en sådan placering kan man nog vara garanterad att få god mottagning.

Riktigt hängivna GPS-are skaffar sig en lös antenn och monterar den i mössan. Men de hittar nog istället ingen svamp alls, för de tittar bara på displayen.

Det är lätt att bli alldeles förblindad av alla möjligheter som en GPS ger, så att man helt och hållet glömmer att GPS:en mest borde vara ett hjälpmedel och inte själva syftet med att komma ut i naturen.
 
Har ingen kompass

Den billigaste eTrex har ingen kompass. Men när den beräknat läget för två punkter längs den väg man följer kan den enkelt räkna ut vilken riktning det är. När man står stilla har den däremot ingen aning om åt vilket håll norr ligger.

För det mesta räcker det nog med denna funktion. Men när man t ex har "gjort en GO TO" till en plats så så måste man först börja gå åt vilket håll som helst så att GPS-en kan räkna ut riktningen. Sedan kan den börja börja att peka ut rätt riktning. För en del kan detta kanske vara ett så stort problem att de tycker att det är bra att ha en inbyggd kompass. Men man kan (och bör) ju ta med sig en vanlig kompass.

Anders Lj
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.