Vilken GPS-modell

Funderar på att köpa en Garmin eTrex Legend och om jag förstått produktinformationen rätt har den ingen elektronisk kompass. Har ej ägt GPS innan, därför undrar jag: Hur viktigt är det att ha en kompass i sin GPS? Självklart kommer jag att ha med min vanliga kompass och karta med när jag är ute. Mina främsta användningsområden är vandring mellan två punkter i skogs/ fjällterräng, ibland även utanför leder. Tänker mig en GPS i Legends prisklass
 
rand; sa:
Hur viktigt är det att ha en kompass i sin GPS? Självklart kommer jag att ha med min vanliga kompass och karta med när jag är ute. Mina främsta användningsområden är vandring mellan två punkter i skogs/ fjällterräng, ibland även utanför leder.
Hur viktig kompassen är för dig har att göra med hur du kommer att använda den tillsammans med dina övriga navigationshjälpmedel, så det kan nog bara du själv avgöra.

När du står still och vrider dig på i stort sett samma position vet GPS:en utan kompass inte om det och skärmens karta kan därför visas felvänd. När du börjar gå vänder den sig rätt igen efter kanske 10 m. I skogsterräng kommer det sannolikt att ta längre tid innan den börjar visa rätt och i riktigt tät skog kommer du förmodligen att ha problem med mottagningen över huvud taget.
 
Kan man då säga att vid riktigt dålig mottagning som i tät granskog, kan man med en GPS med kompass beräkna sin position, och sedan då bara följa kompassen? En dum fråga, kan man följa sitt spår tillbaka även om mottagningen havererar? ( Om man såklart då lagt ut waypoints)

Tack för hjälpen
 
Jag köpte för många år sedan en Etrex Summit och då var dess elekroniska kompass anledningen till att jag valde den framför en vanlig Etrex. Det verkade väldigt bekvämt att bara knappa in koordinaterna för en waypoint och sedan ledas dit av gpsen.

Verkligheten var annorlunda och jag hade ingen nytta av den elektroniska kompassen. Den främsta anledningen var att mottagningsförhållandena i kuperad tät skog är så dåliga att Etrexen sällan kan beräkna positionen (och därigenom bestämma riktningen till waypointen) kontinuerligt några längre stunder. Istället läste jag av bäringen vid någon tidpunkt då mottagningen var OK och använde sedan en vanlig kompass.
 
Ok, jag tror att jag börjar komma till ett beslut, tror att legend blir en bra GPS för mina anvädningsområden. Är det någon som vet hur den uppför sig i bilen med tanke på inbyggd antenn?
 
Jag äger två Garmin GPS:er och har använt dom i bilen, upplever inget problem med mottagningen. Använde den senast idag med full snöstorm liggande på passagerarsätet. Men tänk på att det är ingen "Navigator" bara en riktnigs visare med karta.

//Robban
 
Robbo; sa:
Jag äger två Garmin GPS:er och har använt dom i bilen, upplever inget problem med mottagningen. Använde den senast idag med full snöstorm liggande på passagerarsätet. Men tänk på att det är ingen "Navigator" bara en riktnigs visare med karta.

//Robban

Bra att veta, kan tänka mig att förhållandena som rått idag är en bra test för en GPS. Tack för alla synpunkter och råd
 
Poängen med den elektroniska kompassen är väl att man kan stänga av GPS-mottagningen (som drar ganska mycket batteri) och använda kompassen. När man sedan gått en stund kopplar man på gps-en för att få en ny, korrigerad, riktning om man inte hållit sig helt till kompasskursen.

Gör man en kortare tur är kanske batterifrågan inte så central. Men under en vecka eller mer i fjällen hinner batterierna ta slut flera gånger om ifall man har gps-en påslagen kontinuerligt.
 
Batterisparmoder eTrex

Har inte genomfört några jämförande mätningar av strömförbrukning men det känns konstigt att helt slå av GPS genom att välja DEMO-mod. Har inte provat om kompassen fungerar i DEMO eller om data simuleras även för denna. Personligen föredrar jag att göra följande för att spara batteri:

* Slå av bakgrundsbelysningen
* Ställ in GPS-mottagningen på batterisparläge
* Sätt en hastighet över vilken kompassen stängs av
* Sätt fördröjning innan kompassen kopplas in pga för låg hastighet
* Slå av kompassen helt om möjligt!

MVH/Christer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.