Vilken GPS för segling?

Hej!
Jag ska hjälpa min pappa som precis köpt segelbåt med att hitta en bra prisvärd GPS. Då segelbåten är av mindre modell verkar en bärbar GPS vara det bästa. Jag kan inte så mycket om detta men efter vad jag förstått behöver man köpa till elektroniska sjökort för ca 1500kr oavsett fabrikat på GPS:en. De två som jag funderar på är:
1: Magellan Triton 500 ca 2400kr
2: Garmin eTrex Vista HCx ca 2200kr

Vad tror ni om dessa båda?

MVH Johan
 
När det gäller en mottagare som skall användas som navigeringsstöd finns det igentligen bara ett kriteria som skall vara uppfyllt. STOR DISPLAY.
Köp sâ stort ni har râd och plats med.
 
Berätta

lite mer om vilken segelbåt vi diskuterar. Finns inombordare och/eller blyackumulator ombord?

För segling i en jolle eller liten katamaran kanske du kan klara dig med en Vista HCx eller motsvarande som backup till tryckta sjökort/båtsportkort men i en större båt med inombordare är det en större plotter med stooor display som gäller.

Colorado kan vara ett alternativ.

Thure
 
If

har väl sannolikt en blyackumulator "frtidsbatteri" som torde räcka väl för att försörja en kartplotter. Föreslår att du beger dig till biblioteket och läser gamla nummer av Båtnytt, Segling samt På Kryss och till Rors där det finns plottertester. Hur sjökortens information presenteras skiljer mellan olika fabrikat. Min svåger som är en avancerad seglare och bytt system flera gånger till stora kostnader under de senaste åren.

En Vista HCx skulle jag trots att jag har en själv inte rekommendera er att köpa för segling. Men den är bra till mycket annat.

Det är inte så livlig trafik här på seglingsforumet men det finns säkert andra forum där du kan få bra och aktuella tips.

Googla på plotter navigering skärgård sjökort etc. Hur plottern skall placeras eller om den skall vara lös är en knepig fråga i en rorkultbåt.

Thure
 
Tack! Jag har titta lite grand på plottrar, men de verkar ligga runt 4000 och uppåt vilket är lite mer än vi tänkt. Planen var väl att använda GPS:en som ett medel att se var man är men att sedan använda sjökort som komplement.
 
Kolla begagnatmarknaden.
Mânga köper nytt bara för att det finns nyheter.
För navigationsstöd klarar du dig med en nâgra âr gammal Garminplotter.
I en segelbât behövs inte sirf-mottagare o liknande, men en parallellmottagare finns ju sedan mânga âr.
Kolla pâ Garmins hemsida bland utgângna modeller och kolla sedan blocket, tradera,ebay o liknande.

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=168
 
Vad är den stora skillnaden på en plotter och en gps? Ni tycker alltså att nackdelen med de alternativ jag gav är att de har för små skärmar?
 
En plotter är helt enkelt en äldre benämning pâ en burk som visa ett sjökort.
GPS är ju nu mer oftast inbyggd i plottern.

Skulle jag söka en möjlighet att ha elektroniskt sjökort i en segelbât skulle jag absolut vilja ha större skärm än vad som finns i handhâllna mottagare.
Garmin 276 är nog min nedre smärtgräns, men den har andra kvaliteter som gör den till ett bra val.
Som jag skrev tidigare behövs inte alla finesser, t o m en grâskaleskärm är Ok. Ibland t o m att föredra.
 
Planen var väl att använda GPS:en som ett medel att se var man är men att sedan använda sjökort som komplement.

Om du använder GPSen som ett komplement för att kolla att du är där du tror så fungerar en med liten skärm (typ Vista).
Har en kompis som blev stoppad i skärgården av en kille som inte visste vart han var eller vart han skulle eftersom GPSen packade ihop. :)

/Ulf
 
Om du använder GPSen som ett komplement för att kolla att du är där du tror så fungerar en med liten skärm (typ Vista).
Har en kompis som blev stoppad i skärgården av en kille som inte visste vart han var eller vart han skulle eftersom GPSen packade ihop. :)

/Ulf

Nä, det är klart vktigt att klara sig även utan GPS:en. Har kikat runt lite mer och pratat med farsgubben, för tillfället lutar det åt en Eagle IntelliMap 642C,en Garmin GPSmap 420 alternativt en Garmin GPSmap 525. Eaglen verkar väldigt prisvärd och jag kan beställa den från USA för ca 2600+frakt vilket verkar mycket bra. 525:an hittade jag för ca 4500 vilket också är bra, men är den GPS:en så mycket bättre? Och hur ställer sig 420:an, är det en udda fågel i sällskapet?
 
Kan du få tag på en begagnad Garmin 176 (utan C) så är den suverän om du seglar i solsken.
Jag har ännu inte sett en färgskärm som fungerar bra i direkt solljus men gråskaleskärmen blir bara bättre ju mer solen skiner! (det finns belysning också så i mörker går det bra)
Har själv en 176 på MC:n och eftersom jag är solskensåkare så är det perfekt.
Den är ju även vattentät.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.