Vilken fällkniv?

För uteliv och att tälja etc är Swede 92 mycket lämplig. Skålslipningen på Swede 8 och 10 gör att eggen blir betydligt skörare och lätt att skada (bända ur en flisa). Jag har även en Swede 60, men Swede 92 ligger bättre i handen och bladspärren på baksidan är aldrig i vägen för handflatan, inte heller någon risk att man kan trycka in den av misstag. Spärren på ovansidan på Swede 60 är obekväm i handflatan när man täljer.

Jag håller med ovanstående, fast jag tycker inte att spärren på Swede 60 irriterar så mycket.

Har nu nästan hela gänget EKA skruvade fällknivar; bland andra: 60, Super Swede, 82, Nordic T8:
8346574564_917aafe970_z.jpg


Swede 92 med Dryflex (?) har fördelen av lite mer friktion i greppet.
8345519395_884fc8a2e5_z.jpg


Kuriosa:
62 sidor rysk EKA-diskussion är det Swede 82 (snarlik nuvarande Swede 92) och Swede 38 som är favoriter.

Swede 38 i all enkelhet är min alla tiders favoritkniv och förtjänar fortfarande att beaktas.

Nya Swede 7 (som jag inte har ännu) tycker jag verkar lovande.
 
För uteliv och att tälja etc är Swede 92 mycket lämplig. Skålslipningen på Swede 8 och 10 gör att eggen blir betydligt skörare och lätt att skada (bända ur en flisa). Jag har även en Swede 60, men Swede 92 ligger bättre i handen och bladspärren på baksidan är aldrig i vägen för handflatan, inte heller någon risk att man kan trycka in den av misstag. Spärren på ovansidan på Swede 60 är obekväm i handflatan när man täljer.

Ok, då vet jag att Swede 8- och 10 inte är aktuella.

Vilken av Swede 92 och 60 är smidigast. Jag var lite missvisande när jag som exempel skrev att jag skulle tälja med kniven då detta troligtvis oftast (men inte alltid) kommer att ske med en kniv som har fast blad.
 
Vilken av Swede 92 och 60 är smidigast.

Det lär nog vara en smaksak. En av fördelarna med EKA är att de är så prisvärda.

Köp båda och prova själv!

Swede 60 finns nästan alltid varje vecka på Tradera för 100-250:-

Ny ca 400:- både för Sw60 och Sw92. Fast på senare år har även Swede 60 haft skålslipning (i alla fall ibland).

Det har varit diskussion om ändrad slipning på diverse EKA-knivar. Antagligen pga nedskärningar och kostnadsbesparing i produktion. Någon som tror att det varit av annan orsak? Fast de verkar vara på väg tillbaka till "rötterna".

Finns även Nordic S8 Den ser väldigt trevlig ut men har annan karaktär.
 
Till täljning och fiskrensning använder man med fördel en fastbladare. Vill man ha en smidig EKA till övriga uppgifter så är det i princip 3 stycken som kommer på täppan:

  • 86
  • 88
  • S8

Av dessa tre är den första den delikataste och dessutom saknar bladlåsning. De andra två har som bekant bladlås. Den sistnämnda är den mest robusta av dessa tre. Ingen av dem har chassi vilket resulterar i lägre vikt men samtidigt en något skörare konstruktion. Till att kapa lite linor och lättare uppgifter som TS nämner så duger dock alla tre.

Ytterligare en kandidat skulle kunna vara EKA Executive Sportsman med träskollor.

MinEKAExecutiveSportsman4.jpg


~Paul~
 
Jag tycker att EKA Swede 8 och 10 har ett oförtjänt dåligt rykte. Visst, bladet är skålslipat men primäreggen är det inte. Jag har inte lyckats flisa ur eggen på något av mina exemplar.

Jag gillar både 8:an och 10:an och har dom både med gummi- och träsidor i greppet. En allroundkniv som funkar tillräckligt bra till det mesta. Föredrar träsidor (bubinga) till vardags då jag tycker att dom funkar bättre i fickan. Gummisidorna är dock skönare i handen om man jobbar länge med kniven eftersom dom fyller ut lite bättre. Med träsidor är Swede 8 och 10 lika tjocka, cirka 12 mm.

Min rekommendation till trådstartaren är att försöka klämma på både Swede 10 och Swede 92. Båda är fina knivar så köp den du tycker känns bäst i handen!
 
Personligen väljer jag ett flatslipat blad precis varje dag i veckan, oavsett knivens inriktning. Problemet med en tunn skålslipning medför ju inte enbart fara för urflisning eller avvikning utan också det faktum att bladet i samband med vissa material renderar friktion. Denna friktion uppträder i övergången mellan bladkropp och slipfas.

Ett skålslipat blad är dessutom pga sin geometri svårt att luta ned i riktigt små vinklar. Vinklar som man ofta använder i samband med täljning.

Den här usla teckningen visar på skillnad mellan ett skålslipat blad och ett fullt flatslipat dito i samband med en optimala lutningsvinkeln. Observera att bladtjockleken och bladbredden är precis den samma i båda fallen.
 

Bilagor

  • Skillnad i lutning, skålslipning-flatslipning.jpg
    Skillnad i lutning, skålslipning-flatslipning.jpg
    26 KB · Visningar: 1,220
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,071
Personligen väljer jag ett flatslipat blad precis varje dag i veckan, oavsett knivens inriktning. Problemet med en tunn skålslipning medför ju inte enbart fara för urflisning eller avvikning utan också det faktum att bladet i samband med vissa material renderar friktion. Denna friktion uppträder i övergången mellan bladkropp och slipfas.

Ett skålslipat blad är dessutom pga sin geometri svårt att luta ned i riktigt små vinklar. Vinklar som man ofta använder i samband med täljning.

Den här usla teckningen visar på skillnad mellan ett skålslipat blad och ett fullt flatslipat dito i samband med en optimala lutningsvinkeln. Observera att bladtjockleken och bladbredden är precis den samma i båda fallen.

Japp, vi får vara överens om att vi är oense i den fråga. Flatslipat gillar jag i köpet eller på mina Opisar. ;) Nu gällde det Swede 8 och 10 och jag tycker inte att den kniven blir sämre för att sekundäreggen är skålslipad.
 
Du Paul du har ju en mycket större kontaktyta mot materialet med den flatslipade profilen, vilket ger friktion...Man kan säkert räkna exakt på det där. Svaret är kanske inte helt givet, vilken kniv som ger mest motstånd?
 
Japp, vi får vara överens om att vi är oense i den fråga. Flatslipat gillar jag i köpet eller på mina Opisar. ;) Nu gällde det Swede 8 och 10 och jag tycker inte att den kniven blir sämre för att sekundäreggen är skålslipad.
En smaksak förstås. Det är bra att alla inte tycker lika :).

~Paul~
 
Du Paul du har ju en mycket större kontaktyta mot materialet med den flatslipade profilen, vilket ger friktion...Man kan säkert räkna exakt på det där. Svaret är kanske inte helt givet, vilken kniv som ger mest motstånd?
Jag har sett sådana beräkningar på Blade Forums. Den flatslipade slipfasen formligen piskade skiten ur den skålslipade dito i fråga om friktion.

Det är bara att testa själv. Ta fram en morot och försök att dela den på längden med en skålslipad kniv. Testa sedan med en flatslipad dito ;). Förutsättningen är förstås att geometrin i övrigt är lika för båda knivarna.

~Paul~
 
Tack för hjälpen

Det blev tills vidare en EKA 60 som en släkting hade liggande. Efter att ha känt på den (dock mycket lite) så tycker jag att den verkar bra. Spärren var dessutom mindre irriterande än vad jag trodde.
 
farsan nyttjade en buck 110 sedan tidigt -80tal fram tills nyligen då han fick lånat min eka92. såg att den passade han bra så jag gav den till honom då jag hade en till liggandes, har inte sett bucken efter det...

har alltid haft med mig en victorinox multitool på resor och dyligt, funkar bra i mitt fall!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.