Vilken fällkniv

Spyderco Native gen.1

Haft min i åtta år, i princip varje dag, skog som hemma i stan.

Senaste året har den börjat glappa lite i sidled så det är väl dags för en ny snart.
Min har bara legat i skåpet. Varken skålslipning eller ricasso/choil tillatalar mig.

Synd trots allt att den glappar. Det går dock att fixa ;).

~Paul~

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sen, i bjärt kontrast till vad jag skrev ovan, skulle jag ju definitivt vilja ha en Fällkniven PXL vågar jag påstå. Fällknivarnas Rolls Royce om priset är underordnat:

Är priset ointressant men inte helt oviktigt heller så är Fällkniven TK4 också en riktig höjdare:
Har två PXL. Helt OK knivar men lite tunga. Sedan har jag den mindre TK3. Samma där en trevlig kniv men kanske inte något för tuffa tag.

~Paul~

Jag har en EKA 88 med masurskaft. Jag skriver upp den i de flesta avseenden och det är en favorit vid jakt och fiske men som täljkniv ger jag den lågt om än inte obrukbart betyg.

Bosse

Tittar du på en kniv för dagligt bruk så kan jag rekomendera Fällkniven U2. Bra och liten kniv med ungefär samma fördelar som TK 4. Mindre = fördelar när den ligger i fickan och inte används.
Själv är jag betagen av glidlåsknivar (slipjoint) med blad i kolstål, gärna fler än ett, samt skaft i ben eller trä. jag gillar dem relativt små, hopvikna längder mellan 8-10 cm.
Ett annat bästaköp skulle jag utnämna EKA mod 38 till. Liksom EKA mod 100.
Opinel #8, SAK ALOX, wenger mod 70 standard issue, spyderco delica, Case minitrapper eller sodbuster är några andra knivar jag kan rekomendera förbehållslöst.
Jag focuserar på knivar som tar liten plats i fickan och som håller låg profil ihop med vanligt folk men som gör det mesta kombinerat med en rakbladsvass egg och lite förstånd.

Bosse

Jag har dragit runt på en U2 ända sedan den kom ut. Jag har haft den i nyckelknippan och där tar den inte mer plats än en modern bilnyckel (och ser nästan ut som en sådan).

Jag skall testa PXL wh som utiskogen-EDC och ha U2:an i stadsmiljö.

dePaul rekommenderade en EKA Swede 92, ligger inom budget:
http://www.jakt-kungen.se/knivar/eka/jaktknivar-eka-3.html
Bra pris men jag undrar om det inte finns ännu billilgare sajter. Har inte letat dock. Lamnia tar i alla fall ca 50:- mindre.

Kniven är mycket bra, som sagt. Jag har av och till använt den till allt möjligt. Det enda den inte riktigt klarar av är ansning av svamp. Den är alldeles för klumpig för det och slipfasen är allt för tvär. Till den typen av arbete behövs ett tunt, fullt flatslipat blad.

~Paul~

Väldigt många svar måste jag säga! Då blir man glad.

Dom flesta eka knivar tilltalar mig inte rent utseendemässigt.
Hoppas jag inte låter allt för gnällig nu..
Ska kolla in alla tips senare ikväll.
Den finska kniven var fin. Förstod dock inte riktigt vad som var negativt med den.

Man vet att man är skadad när man kånkar på en mindre fastbladare och 3 fällisar i urban miljö
knife.gif

~Paul~

Skadad? Nu förstår jag inte, he he.

Väldigt många svar måste jag säga! Då blir man glad.

Dom flesta eka knivar tilltalar mig inte rent utseendemässigt.
Hoppas jag inte låter allt för gnällig nu..
Ska kolla in alla tips senare ikväll.
Den finska kniven var fin. Förstod dock inte riktigt vad som var negativt med den.

Instämmer! Den finska ligger högt i kurs hos mig också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips