Vilken dubbelpik är bäst 2026?

Gummiplattorna på Pikmakarns pikar gör att du kan stötta effektivt om du får en obalans så du inte åker omkull De saknas på tex Striim och Zandstras
De har räddat mig från många fall
Sen är de bra att slippa ta isär dem varje gång du ska pika

Teleskopstavar funkar dåligt att pika med. Svajiga och risk stt de trycks ihop. Som hjälpstav blir de onödigt komplicerade och lite tunga.

Har man vant sig vid att kunna plocka fram hjälpstaven på tre sekunder är det inte lockande att ha den fastsatt på ryggsäcken.

Thure
Nä det är ju absolut inte ett alternativ för den som regelbundet använder hjälpstav. (Och att de inte duger att pika med tror jag alla här förstår)

Men jag uppfattade det som att TS bara saknat en hjälpstav vid några få sällsynta tillfällen och i övrigt var nöjd med sin nuvarande lösning. Därav mitt förslag.

Själv skulle jag helt klart föredra en stick-ena-piken-i-den-andra-lösning om jag köpte nytt. Men bland alla friluftsprylar på inköpslistan ligger en ny ispik väldigt långt ned. :) Jag kör med enkelpik i trä och (vid behov eller om utrustningslistan har det som obligatorium) en extra skidstav.

Skidstaven har jag för övrigt limmat magneter på för att enkelt fästa vid piken.

Det låter som en fiffig lösning. Många gånger vill man få fram hjälpstaven direkt, och inte efter några sekunder. Men riskerar den inte att lossna när du pikar?
Mer fiffigt än funktionellt tyvärr :) Jag skulle nog kunna få det att funka bättre men... Nå i praktiken tar jag loss extrastaven om jag behöver pika frekvent. Och som sagt så kör jag oftast med bara piken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips