Vilken dubbelpik är bäst 2026?

Det är egentligen väldigt sällan jag känt ett behov av dubbelpik, kör med en enkel träpik nu och är egentligen ganska allergisk mot skidstakande på skridskor, men senaste turerna har bjudit på väldigt mycket kraftig motvind, och allra senaste på väldigt mycket skrovel och vrakis, där en dubbelpik verkligen hade kommit till nytta.

Pris är inte så jäkla noga, mer funktion. Vilken är bäst? De ska gå att pika med sammansatta, och gärna vara lätta att koppla ihop och ta isär. Är det fortfarande Pikmakarns turbo som är bäst?
 
Det är också helt okej att övertala mig till att skita i dubbelpik, objektivt sett så är det estetiskt vackrare med enkelpik, och det bör man såklart väga in! :p
 
Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Det är också helt okej att övertala mig till att skita i dubbelpik, objektivt sett så är det estetiskt vackrare med enkelpik, och det bör man såklart väga in! :p
Jag kör personligen med dubbelpik men håller med dig, estetiskt sett finns det inget som slår en klassisk enkelpik i trä.
Har du funderat på att kombinera din enkelpik med en skidstav? I månget uthus ligger någon gammal skidstav och bara skräpar. Har trugan trillat loss är det bara en fördel. Vill man att spetsen på skidstaven ska greppa bättre på isen är det bara att vässa den med en fil.
Ägde jag ingen dubbelpik men hade en enkelpik i min ägo skulle jag undersöka hur väl ovanstående lösning fyllde mina behov innan jag köpte dubbelpikar.
 
Det är också helt okej att övertala mig till att skita i dubbelpik, objektivt sett så är det estetiskt vackrare med enkelpik, och det bör man såklart väga in! :p
Gå på estetiken :)
I motvind är det bara att krypa ihop. Skräpis däremot... men ta med en teleskopstav som nödlösning om det blir för jäkligt :)
 
En pik med hjälpstav som man förvarar instucken i pikröret är överlägsen imho. Almgrens hade en sån pik och jag har gjort flera själv.

Borde tas upp en tillverkning kan jag tycka. Men jag är inte intresserad av att driva detta själv

Thure
 
Har dessvärre ingen skidstav att offra, det hade varit den billigaste lösningen annars. En teleskopsstav fastspänd på ryggsäcken kanske är en duglig lösning, och bara plocka fram vid skräpis eller råkövergång.
 

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Har dessvärre ingen skidstav att offra, det hade varit den billigaste lösningen annars. En teleskopsstav fastspänd på ryggsäcken kanske är en duglig lösning, och bara plocka fram vid skräpis eller råkövergång.
Ja, GustavOh:s förslag är intressant! Men har du vägarna förbi någon loppis, Myrorna, Erikshjälpen etc. så
behöver du nog inte vara utan skidstav så länge till. Priset är oftast några tior.
 

Priset lockar, men hur hållbar är den här tro?
 
Teleskopstavar funkar dåligt att pika med. Svajiga och risk stt de trycks ihop. Som hjälpstav blir de onödigt komplicerade och lite tunga.

Har man vant sig vid att kunna plocka fram hjälpstaven på tre sekunder är det inte lockande att ha den fastsatt på ryggsäcken.

Thure
 
En röst på Lundhags (Striim). Jag gillar heller inte att staka men är det tex dassig is så är det inte så dumt med två pikar. Det viktiga tycker jag är att det går snabbt och enkelt att ta isär och knäppa ihop, och i övrigt så enkel design som möjligt.

Pikmakarns är ju snarlik men jag ser ingen poäng med designen på handtaget med något slags brätte.
 
En röst på Lundhags (Striim). Jag gillar heller inte att staka men är det tex dassig is så är det inte så dumt med två pikar. Det viktiga tycker jag är att det går snabbt och enkelt att ta isär och knäppa ihop, och i övrigt så enkel design som möjligt.

Pikmakarns är ju snarlik men jag ser ingen poäng med designen på handtaget med något slags brätte.
Pikmakarn själv envisas med att kalla det för fallskydd, och menar att det är en otroligt viktig funktion. Själv är jag skeptisk till att det skulle vara till någon större hjälp, däremot ser de rätt smidiga ut att sätta ihop/ta isär.
 
Fördelen med pikmakarns över Lundhags skulle väl vara att det är samma vikt på de bägge pilarna, men är väl egentligen bara en fördel om man har för avsikt att staka sig fram som en skidåkare.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.