Vilken cykel ska jag välja?

Eller finns det någon cykel som uppfyller mina krav? Det jag söker är en bra cykel som funkar till att både cykla till jobbet och Längre turer i skogen. Troligen blir det även riktigt hård körning i skogen. (Till jobbet är det ca 2,5 mil och det är enbart asfalt)

Är det en mountainbike jag ska leta efter då?

MVH

Kanske

skall du satsa på två cyklar eller i varje fall två uppsättningar hjul så att du kan snabbt skifta däck och på asfaltbakhjulet kan du också välja en annan kassett. Låsbar framgaffel har du också nytta av.

Thure

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
— hmm, bättre MTBs tenderar att vara begärliga stöldobjekt, så de är inte ssk lämpade att ha till jobbet om man inte kan ta in dem och dem under uppsikt. Annars går det utmärkt att hoja väg med MTB, går någon procent långsammare än en racer, å andra sidan går de att köra även när väglaget är mindre än perfekt. Kanske läge för två hojar: en slitstark vanlig hoj med navväxel (som inte förstörs av vägsalt) och en MTB för skogen.

När du skriver riktigt hård skogskörning, menar du med hög puls eller steniga stigar?

Om du "bara" är intresserad av att köra fort på snälla stigar/grusvägar i skogen skulle nog en CycloCross vara ett intressant alternativ för dig.

Annars är det som konstaterats, det blir en ganska dålig kompromiss att ha en cykel som är kul till både 25 km asfaltspendling och hård stigkörning.

Kanske en 29er med låsbara dämpare och semislicks blir bästa kompromissen, om du har möjlighet att ta in cykeln när du är på jobbet.

Jag hade ungefär samma tankar i huvudet när jag kollade på cykel. Efter en tids letande så föll det på en Nishiki Team ( http://www.nishiki.se/Cross_country/Team ). Super fin cykel att ta sig till jobb med, men som aldrig säger nej till en hård runda i skogen.

OBS Köp ett bra lås typ ABUS granit. Det är ju inte alla som vill betala för sin cykel.

Har lånat min fars cykel ett tag nu så att jag får känna på om jag tycker att det är värt att lägga pengar på en cykel. Har cyklat några gånger till jobbet nu och tycker det är väldigt roligt!

Jag har tänkt att inrikta mig på en Racercykel eller linande, men det ska ändå vara go att bara ta en runda igenom stan med.. Kanske något i detta stuk är något att ha?? http://www.blocket.se/vi/21336596.htm?ca=16_s

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips