Vilken broms ska man välja?

Jag går och funderar på att köpa en självlåsande repbroms. Jag har tittat på Petzl grigri och Id, Trango cinch, Edelrid eddy samt Faders SUM. Vilken skall jag välja, kan folk som har dom olika bromsarna presentera för- och nackdelar? Finns det ytterligare någon broms som jag missat? Skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig.
Tack på förhand
//Plumsy
 
Jag har inte hållit på så länge, men har förstås inte kunnat låta bli att investera i allahanda järnskrot, så jag kan väl börja (om ingen hinner före medan jag tänker).

Har, och har använt, Grigri, SUM och Cinch.

Den uppenbara frågan är väl först och främst vad du tänker använda den till. Utan det är det svårt att ge några direkta råd.

Allmänt kan man säga att Grigrin och SUM är litet tyngre, att SUM och Cinch kan ta smalare rep (<10mm), att SUM inte funkar så bra på rep >10 mm, att repet löper lättare genom SUM och Cinch (vid ledklättring), och att Grigrin är normen som alla andra mäts mot.

Min favvo just nu är Cinchen, för att den är lättast och för att repet löper så lätt genom den - fast den kan ibland behövas "låsas upp" med en liten vridning för att få loss det.

SUMen är jag rätt förtjust i, men den har visat sig vara opraktiskt eftersom de flesta topprep är 10mm och uppåt, och måste passas så att inte handtaget fastnar i karbinen, alternativt att man använder en Belay Master el liknande, men då blir det mer pyssel. Och så är den tung, som sagt.

Men alla ska väl ha en Grigri att falla tillbaka på när nyhetens behag kring andra modeller har lagt sig :)
 
Tack!
Jag tänkte ha den till ganska mycket, topprep, andreman, leda, allmänt reparbete (som att klättra uppför- fira nerför), klättra i träd (ja, jag gör sånt med klätterutrustning), olika hissystem för utrustning m.m.
Så vilken som är mångsidigast är väl en bra huvudfråga. Vikten spelar inte mig så stor roll då jag aldrig klättrar på tid. Med denna information kanske det är lättare att rekomendera en:)
 
Grigrin är bäst om du skall fira mycket (cinchen är inge vidare att fira med). Grigrin har naturligtvis bäst finish av dem alla. För mitt behov är cinchen bäst (tar tunna rep, lättast & enklast att säkra med).
 
Jag har använt GriGris i 20 år nu (är inne på min fjärde) och jag tycker den är lika bra fortfarande - snacka om att den var före sin tid när den kom!

I sommar använde jag mig av Trangos Cinch för första gången - gillar den också!

peace
 
Jag har iofs inte prövat hissystem med cinchen men eftersom de verkar något krångligare att fira med (och annarlunda grepp på spaken för att släppa ned en klättrare) så tror jag inte på den i ett flexiblelt hissystem.
Om hissystem är viktigt så tror jag att grigrin är bromsen för dig. De är riktigt smidiga att ha o göra med.
 
Det funkar lika bra att hissa med cinchen som med grigrin. Jag har provat med båda flera gånger.
Då så... Jag tror självklart på en som testat själv, det har inte jag. Det som fick mig att tro att det var krångligare var delen 'lowering a climber' i instruktionsvideon för cinch. Det ser inte så enkelt ut att släppa ned en klättrare som med en grigri, och att släppa ned något i ett hissystem borde i princip vara samma sak men upp och ned vänd.
 
Vill du ha en broms som funkar överallt och till allt är nog Reverso, ATC guide eller liknande som kommer närmast. Autolåsande bromsar typ GriGri funkar bäst till aid och sport. Att fira med en GriGri funkar utmärkt, men behöver du få ner repet krävs firning på dubbla rep vilket den inte klarar av.
 
Tack för alla svar!
Är det nu någon som provat Petzl I'd? Skulle gärna höra lite om den bromsen också. Annars lutar det nog åt en Grigri.
Tack för hjälpen!
 
Jag tycker inte att det är svårt att släppa ned en klättrare med Cinchen. Fast jag har inget färskt minne av hur det är med en GriGri.
Jag minns inte om jag firat med Cinchen, men det är ju liksom lite speciellt med den (liksom de andra i tråden), eftersom man firar på bara det ena repet. Det går dock att fira på den ena parten av två, om man har knut/karbin på repet uppe vid ankaret.
Fast då kan man ju lika gärna hasa ned med en HMS eller om man nu har en hink nånstans på selen...
 
Jag tycker inte att det är svårt att släppa ned en klättrare med Cinchen.
Det är ingen här som har sagt att det är svårt att släppa ned en klättrare... Men att jämnföra med en grigri verkar det aningen bökigare.
Titta själv på instruktionsvideon vid 4:05: http://www.youtube.com/watch?v=R9TO5ikqXwo
När han säger att spaken är på höger sida... Med grigrin så tar du högra handen o drar i spaken (med bromshand så klart). A no brainer... Det han håller på med sin vänstra hand ser lite lustigt ut. Kan bara tänka mig att det blir lite bökigt om hissystemet ligger in till klippan och man måste vrida cinchen som han gör in mot klippan med ett belastat rep.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bloggomann Vilken broms? Klättring allmänt 13
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Verhauer Vilken förare för Cadarese och Balmanolesca? Klättring allmänt 0
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Klättring allmänt 10
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
johannoren Vilken sko? Klättring allmänt 10
Tomas Odhult Vilken hyrbil för kort roadtrip i Europa? Klättring allmänt 13
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
sojourner Vilken hemförsäkring accepterar klättring? Klättring allmänt 12
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
axel_broman Vilken klätterfilm? Klättring allmänt 12
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
maxen Gri Gri/Stich/ATC osv.. vilken använder du? varför? Klättring allmänt 37
Hedman Vilken respons Klättring allmänt 0
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
Vilken sågning av Kropp!!! Klättring allmänt 19
fson Säkra andreman från toppen med guide-broms Klättring allmänt 9
kotten1 Frågor om självlåsande broms. Klättring allmänt 16
johan74 Repsolo-broms Klättring allmänt 3
Mikro YO-YO broms? Klättring allmänt 6
Mezzner Pitonger, vad ska man göra med dem? Klättring allmänt 40
Tekku Hur ska jag vårda mina fötter? Klättring allmänt 7
Callmepg Vad ska jag ha för sele? Klättring allmänt 14
lyckegard Sex saker vi ska göra innan vi dör Klättring allmänt 10
Iggle Hur ska ja hitta motivationen igen? Klättring allmänt 12
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
tobbe 2 Kalymnos 7-21 aug, nån mer som ska dit? Klättring allmänt 0
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
tobiastalltorp Nybörjarskor - vad ska jag tänka på? Klättring allmänt 12
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
yogafreak Klätterhjälm ska köpas! Klättring allmänt 9
helenabrogren Någon som ska på Open Womens Mountaineering Festival i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
climbingfreaks Chamonix i augisti för första gången, och det ska klättras!! Klättring allmänt 3
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
pecall Hur andremannen inte ska placera sig Klättring allmänt 11
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
Milosz Hur mycket ska en klätterkurs kosta? Klättring allmänt 9
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
mike_spajk hur svår ska en 7:a vara egentligen? Klättring allmänt 3
Vandrare Vad ska jag göra i mellandagarna? Klättring allmänt 0
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.