Vilken andas bäst-Haglöfs Foss eller Marmot Precip?

Hej,
Jag vet att andra redan frågat om detta, men jag får inte klarhet. Har just köpt en Marmot Precip jacka inför en vandring i Sarek. Har nu läst en del recensioner om dålig andningsförmåga i jackan. Har idag sett en Haglöfs Foss på rea , 1000 kr, mot Precips 1400. Är någon av de två jackorna bättre ur vattentät/ventilations synpunkt? Eller rekommenderar ni någon annan lätt ventlilerande regnjacka?
( har redan en Tierra goretexjacka som är för otymplig)

Tack!

Hopplöst att jämföra, andningsförmågan beror inte bara på materialet utan också på designen (ventilation osv). Haglöfs foss har under åren tillverkats i åtminstonde 3? olika material, så olika foss jackor har olika ventilations förmmåga. Dessutom anser jag att det inte finns någon vattentät jacka som har tillräckligt bra ventilation för vandring med packning i temperaturer över 15 grader.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
KLAGER; sa:
Hopplöst att jämföra, andningsförmågan beror inte bara på materialet utan också på designen (ventilation osv). Haglöfs foss har under åren tillverkats i åtminstonde 3? olika material, så olika foss jackor har olika ventilations förmmåga. Dessutom anser jag att det inte finns någon vattentät jacka som har tillräckligt bra ventilation för vandring med packning i temperaturer över 15 grader.

håller inte med dig alls...
min Klättermusenn grim jacket "andas"(skulle nog säga ventilerar) jäkligt bra med packning....

annars kan jag nog säga att Marmo PreCip jacket väljs av det flesta multisportare tack vare lågvikt och bra nadningsförmåga,det enda som jag kan kritisera är hållfastheten ioch med att den saknar foder så blir slitstyrkan lidanden,men jag skulle köpa precipen..
MVH jocke

KLAGER; sa:
Haglöfs foss har under åren tillverkats i åtminstonde 3? olika material, så olika foss jackor har olika ventilations förmmåga. Dessutom anser jag att det inte finns någon vattentät jacka som har tillräckligt bra ventilation för vandring med packning i temperaturer över 15 grader.

Har de inte ändrat material i Precip-kläderna oxå? Materialet i min gamla precip från 2000 verkar inte vara riktigt samma som dagens precip - den "nya" är mycket prassligare...

Mvh / Calle

men i temp över +15

grader så har man väl knappast jackan på när man vandrar ?????
(som svar till Kurt Lager)

Förstår ej varför folk snackar om andasegenskaperna.Ner till ca +10 går jag i bara t-shirt eller craftunderställströja. Har bara skaljackan på mig vid ösregn.

Lite utanför ämnet så har jag följande klädtips: (efter att ha fjällvandrat varje år sedan 1995):

Blåser det så åker en lätt vindjacka på (t ex Marmot DrClime windshirt) eller kanske en lätt Newline löparjacka.

Regnar det så vill man ju att den ska vara tät.Då väljer jag 3-lagers Goretex (min jacka är en klassisk 3-lagers från 1996).

Jag använde själv följande för några veckor sedan mellan Abisko och Nikkaluokta:

Marmot DriClime windshirt, lätt vindjacka som ger vindskydd och tål lättare regn. Kan ha den direkt mot kroppen oxå (tack vare underställsmtrl på insidan), värmer skapligt som en fleecetröja.

Marmot 3-lagers Goretexjacka (ganska lättviktig, har bara på den vid ösregn). Drog den ovanpå DriClime vid ösregn.

Jag har kortärmad t-shirt (typ Newlines löpartröjor) under + ibland Crafts underställströjor. Stretch-fleecetröjor har jag gärna med oxå som underställströja vid kyliga höstvandringar (bra på vintern oxå).

Ovanstående tycker jag är den ultimata klädseln sommartid.

MVH Mats
[Ändrat av mafr 2003-07-31 kl 15:06]

Foss

Jag har en äldre FOSS jacka som jag har använt i 4-5 år. Som en annan redan påpekat så har haglöfs bytt material i den 3 ggr.
Min är gjord i Pertex(samma väv som Haglöfs brukar ha i sina sovsäckar)och den fungerar utmärkt i vinter och sommar i blåst blötsnö och regn.
Där emot väter den igenom vid hälregn.
Då framför allt vid ryggsäcksrämmarna.
Jag pratade med en snubbe på Naturkompaniet som rekomenderade att inpregnera den.
Och det tycks ha fungerat.

Så jag kan rekommendera den.
Bekväm och praktisk och förhållande vis billig.

///Anders

Hej,

Jag har ett Foss ställ som jag använder både till vandring och golf, jag är mycket nöjd med det. Det är hyggligt lätt och håller tätt och är dessutom ganska billigt. Visst finns det bättre ställ men då får man öppna plånboken ännu mer.

//Uffe

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips