Vilke tjära, och var köper man den?

Har gått igenom gamla trådar, men hittar ingen info om VAD man ska ha för tjära till gamla trälaggar. Kan någon ge tips på VAR man hittar den i Stockholmsområdet också, så bugar jag mig ödmjukt!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Stämmer

Trätjära i färghandeln.

T.o.m. denna "friluftsbutik" har
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98604

Under den tid jag åkt på skogsskidor som tarvat tjärvallning så har jag provat allt från ruralt dalbränd tjära till mer industriell dito köpt i färghandeln och aldrig märkt nå'n som helst skillnad på resultatet. Men i plånboken, så håll dig till billigaste alternativ.

Gäller även för Segerbadenpulkor i trä och dito båtar.

Mindre mängder kan man ju bränna själv i en burk bara, med näver eller en söderhackad tjärstubbe som utgångsmaterial..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips