Vilke tjära, och var köper man den?

Har gått igenom gamla trådar, men hittar ingen info om VAD man ska ha för tjära till gamla trälaggar. Kan någon ge tips på VAR man hittar den i Stockholmsområdet också, så bugar jag mig ödmjukt!

Stämmer

Trätjära i färghandeln.

T.o.m. denna "friluftsbutik" har
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98604

Under den tid jag åkt på skogsskidor som tarvat tjärvallning så har jag provat allt från ruralt dalbränd tjära till mer industriell dito köpt i färghandeln och aldrig märkt nå'n som helst skillnad på resultatet. Men i plånboken, så håll dig till billigaste alternativ.

Gäller även för Segerbadenpulkor i trä och dito båtar.

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer
Mindre mängder kan man ju bränna själv i en burk bara, med näver eller en söderhackad tjärstubbe som utgångsmaterial..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips