Vilka kordinater vid nödsituation

En tanke som slog mig är att vid en olycka eller en nödsituation är det inte helt otroligt att man råkar ha gpsen med sig. Vilket kartdatum och hur många decimaler etc använder sig räddningstjänsten av? Jag förstår att de kanske inte har gpser i alla räddningsfordon men helikoptrar och sjöräddning torde väl ha det?

Min tanke med tråden är att man skulle kunna förekomma ett eventuellt missförstånd som beror på att man använder olika datum eller dyl. vid en nödsituation.

//Uffe

Om det inte ändrats

ÄventyrsUffe; sa:
En tanke som slog mig är att vid en olycka eller en nödsituation är det inte helt otroligt att man råkar ha gpsen med sig. Vilket kartdatum och hur många decimaler etc använder sig räddningstjänsten av? Jag förstår att de kanske inte har gpser i alla räddningsfordon men helikoptrar och sjöräddning torde väl ha det?

Min tanke med tråden är att man skulle kunna förekomma ett eventuellt missförstånd som beror på att man använder olika datum eller dyl. vid en nödsituation.

//Uffe
När jag höll på med GPS i jobbet så kunde man ange svenska X/Y eller Lat/Long och SOS centralerna kunde lägga in vilket som.

MVH
jasy

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Olika format för lat/long

När det gäller latitud och longitud förekommer ju tre olika format:
hddd,ddddd
hddd mm,mmm
hddd mm ss,s

Alltså decimala grader eller grader, minuter och decimala minuter eller slutligen grader, minuter och sekunder med en decimal.

Har de en standard där också?

Anders

För att krångla till det ytterligare så kan man ju ha GPS:en inställd på RT90 och long/lat, alt. WGS84 long/lat, med risk att man får ligga kvar där man ligger

frågade 112

och svaret var som nedan

Hej och tack för ditt mail!

Vi föredrar X- och Y- koordinat med angivande siffrorna.

Vänliga hälsningar

Anders
SOS Alarm

-----Ursprungligt meddelande-----
Detta e-postmeddelande har skickats från webbsidan.

vad föredrar ni för format på kordinater om man skulle annvända t.e.x en gps när man ringer och skall säga var man är?
(tråd på utsidan om detta
http://www.utsidan.se/index.htm)

Re: Olika format för lat/long

apersson850; sa:
hddd,ddddd
hddd mm,mmm
hddd mm ss,s

Alltså decimala grader eller grader, minuter och decimala minuter eller slutligen grader, minuter och sekunder med en decimal.

Där finns väl problemet främst när man skriver siffrorna? Jag menar, om man ringer så säger man väl "Nord dd grader mm,mm minuter" eller "Nord dd,dddd grader"? Och då råder det väl inget tvivel?

Då är väl problemet större med vilket koordinatsystem som man använder. Men å andra sidan är ju frågan hur noga man egentligen behöver ange sin position om man skall räddas? Det lär ju inte finns nån större vits med att ange sin position på 3 meter när än på 500 meter när? Det måste ju vara bättre för t.ex. en helikopterpilot att ha nån synlig nödsignal att sikta på än att försöka flyga efter sin GPS?

Re: frågade 112

grym; sa:
och svaret var som nedan

Hej och tack för ditt mail!

Vi föredrar X- och Y- koordinat med angivande siffrorna.

Vänliga hälsningar

Anders
SOS Alarm

-----Ursprungligt meddelande-----
Detta e-postmeddelande har skickats från webbsidan.

vad föredrar ni för format på kordinater om man skulle annvända t.e.x en gps när man ringer och skall säga var man är?
(tråd på utsidan om detta
http://www.utsidan.se/index.htm)
Hej
Bra jobbat Hannu!

/Hans

clindh

Forumvärd
Ulf på Skyddsnätet informerar:
"Räddningstjänstkartan, även kallad Rutnummerkartan, underlättar för ambulans-, räddnings- och polispersonal vid utryckning och för gemene man i akutsituationer. Kartan är framför allt avsedd för de som sysslar med räddningstjänst på landsbygden, där räddningsarbetet kan försvåras av att det ofta finns flera gårdar eller byar med samma eller liknande namn."
http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=8

Hur man får reda på ett sådant rutnummer utan tillgång till kartan vet jag dock inte.

Räddningskartan

clindh; sa:
Ulf på Skyddsnätet informerar:
"Räddningstjänstkartan, även kallad Rutnummerkartan, underlättar för ambulans-, räddnings- och polispersonal vid utryckning och för gemene man i akutsituationer. Kartan är framför allt avsedd för de som sysslar med räddningstjänst på landsbygden, där räddningsarbetet kan försvåras av att det ofta finns flera gårdar eller byar med samma eller liknande namn."
http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=8

Hur man får reda på ett sådant rutnummer utan tillgång till kartan vet jag dock inte.

Klippt ut från http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=8

Som bakgrundskarta till Räddningstjänstkartan används Lantmäteriets Terrängkarta, vilken förses med annan, räddningsspecifik information. Kartans egen indelning i kilometerrutor utgör stommen för numreringen. Varje kilometerruta ges ett fyrsiffrigt nummer som är unikt inom varje 100*100 km-område. Rutnumret är en kombination av tredje och fjärde siffran (mil- och kilometer-koordinaten) i x- respektive y-koordinaten i rikets nät.

Per Brune

Om jag meddelar att jag ligger på X6599684 Y1510960 Rikets nät / RT90 å dom inte hittar mig så kan det vara. Är det rätt? Jag kan ju ringa 112.
Egentligen fattar jag inte vad jag skall med en GPS? Fick en som födelsedagspresent, jag som inte ens använder kompass. Men den verkar funka som färddator i bilen, sträckor, hastigheter å sånt ||-)

Re: Re: Olika format för lat/long

nermander; sa:
apersson850; sa:
hddd,ddddd
hddd mm,mmm
hddd mm ss,s

Där finns väl problemet främst när man skriver siffrorna? Jag menar, om man ringer så säger man väl "Nord dd grader mm,mm minuter" eller "Nord dd,dddd grader"? Och då råder det väl inget tvivel?

Hej

Sjöräddningscentralens chef svarade på frågan om marin position: grader minuter och en decimal. De blir bara irriterade omm mna rabblar fyra decimaler. Så i de GPS mottagare där man kan ställa in dubbla positionsangivelser i olika datum och koordinatsystem ( tex Mag sportrak och meridian) blir det:Sjö: WGS 84 lat long decimal Land: datum: RT90 koordinatassystem: Swedish Grid.

Men en del nyare gröna kartblad har ju WGS84 som datum??? Usch, det vore mycket enklare om man kunde använda WGS84 och UTM som används internationellt.

Som en illustration till hur krångligt det är i Sverige ringde jag till Räddningsverket i Karlstad där infoansvarige inte visste utan hänvisade till SOS alarm
för landinfon. Sjöräddningssällskapet visste inte om man skulle använda sekunder eller minutdecimaler utan hänvisade till Sjöräddningscentralen som svarade enl ovan.

Militären använder UTM så vitt jag vet.

Som en liten info: Topokartorna över franska alperna är i skala 1:25000 , datum WGS 84 med rutnät UTM angivet (De har därmed övergivit sitt egna väl förankrade datumsystem. Även lilla pluttbelgien där jag själv bor och där dom inte kan komma överens om något har WGS 84 och UTM på sina nyare topokartor).

När det egensinniga Frankriket kan använda internationell norm borde det normalt så normuppfyllande Sverige också kunna göra det.

Problemet ligger nog delvis i att de olika verksamheterna inkl. lantmäteriet är underfinansierade i denna tid av snabb teknikutveckling. Nationalekonomiskt är självfinansiering kanske inte bästa modellen.

Det är också för j-t att den som undrar behöver söka så intensivt för att ta reda på hur en GPS ska ställas in för optimal nytta i en nödsituation.

Hejonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips