Vilka kordinater vid nödsituation

En tanke som slog mig är att vid en olycka eller en nödsituation är det inte helt otroligt att man råkar ha gpsen med sig. Vilket kartdatum och hur många decimaler etc använder sig räddningstjänsten av? Jag förstår att de kanske inte har gpser i alla räddningsfordon men helikoptrar och sjöräddning torde väl ha det?

Min tanke med tråden är att man skulle kunna förekomma ett eventuellt missförstånd som beror på att man använder olika datum eller dyl. vid en nödsituation.

//Uffe
 
Om det inte ändrats

ÄventyrsUffe; sa:
En tanke som slog mig är att vid en olycka eller en nödsituation är det inte helt otroligt att man råkar ha gpsen med sig. Vilket kartdatum och hur många decimaler etc använder sig räddningstjänsten av? Jag förstår att de kanske inte har gpser i alla räddningsfordon men helikoptrar och sjöräddning torde väl ha det?

Min tanke med tråden är att man skulle kunna förekomma ett eventuellt missförstånd som beror på att man använder olika datum eller dyl. vid en nödsituation.

//Uffe
När jag höll på med GPS i jobbet så kunde man ange svenska X/Y eller Lat/Long och SOS centralerna kunde lägga in vilket som.

MVH
jasy
 
Olika format för lat/long

När det gäller latitud och longitud förekommer ju tre olika format:
hddd,ddddd
hddd mm,mmm
hddd mm ss,s

Alltså decimala grader eller grader, minuter och decimala minuter eller slutligen grader, minuter och sekunder med en decimal.

Har de en standard där också?

Anders
 
För att krångla till det ytterligare så kan man ju ha GPS:en inställd på RT90 och long/lat, alt. WGS84 long/lat, med risk att man får ligga kvar där man ligger
 
frågade 112

och svaret var som nedan

Hej och tack för ditt mail!

Vi föredrar X- och Y- koordinat med angivande siffrorna.

Vänliga hälsningar

Anders
SOS Alarm

-----Ursprungligt meddelande-----
Detta e-postmeddelande har skickats från webbsidan.

vad föredrar ni för format på kordinater om man skulle annvända t.e.x en gps när man ringer och skall säga var man är?
(tråd på utsidan om detta
http://www.utsidan.se/index.htm)
 
Re: Olika format för lat/long

apersson850; sa:
När det gäller latitud och longitud förekommer ju tre olika format:
hddd,ddddd
hddd mm,mmm
hddd mm ss,s

Alltså decimala grader eller grader, minuter och decimala minuter eller slutligen grader, minuter och sekunder med en decimal.

Där finns väl problemet främst när man skriver siffrorna? Jag menar, om man ringer så säger man väl "Nord dd grader mm,mm minuter" eller "Nord dd,dddd grader"? Och då råder det väl inget tvivel?

Då är väl problemet större med vilket koordinatsystem som man använder. Men å andra sidan är ju frågan hur noga man egentligen behöver ange sin position om man skall räddas? Det lär ju inte finns nån större vits med att ange sin position på 3 meter när än på 500 meter när? Det måste ju vara bättre för t.ex. en helikopterpilot att ha nån synlig nödsignal att sikta på än att försöka flyga efter sin GPS?
 
Re: frågade 112

grym; sa:
och svaret var som nedan

Hej och tack för ditt mail!

Vi föredrar X- och Y- koordinat med angivande siffrorna.

Vänliga hälsningar

Anders
SOS Alarm

-----Ursprungligt meddelande-----
Detta e-postmeddelande har skickats från webbsidan.

vad föredrar ni för format på kordinater om man skulle annvända t.e.x en gps när man ringer och skall säga var man är?
(tråd på utsidan om detta
http://www.utsidan.se/index.htm)
Hej
Bra jobbat Hannu!

/Hans
 

clindh

Forumvärd
Ulf på Skyddsnätet informerar:
"Räddningstjänstkartan, även kallad Rutnummerkartan, underlättar för ambulans-, räddnings- och polispersonal vid utryckning och för gemene man i akutsituationer. Kartan är framför allt avsedd för de som sysslar med räddningstjänst på landsbygden, där räddningsarbetet kan försvåras av att det ofta finns flera gårdar eller byar med samma eller liknande namn."
http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=8

Hur man får reda på ett sådant rutnummer utan tillgång till kartan vet jag dock inte.
 
Räddningskartan

clindh; sa:
Ulf på Skyddsnätet informerar:
"Räddningstjänstkartan, även kallad Rutnummerkartan, underlättar för ambulans-, räddnings- och polispersonal vid utryckning och för gemene man i akutsituationer. Kartan är framför allt avsedd för de som sysslar med räddningstjänst på landsbygden, där räddningsarbetet kan försvåras av att det ofta finns flera gårdar eller byar med samma eller liknande namn."
http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=8

Hur man får reda på ett sådant rutnummer utan tillgång till kartan vet jag dock inte.


Klippt ut från http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=8

Som bakgrundskarta till Räddningstjänstkartan används Lantmäteriets Terrängkarta, vilken förses med annan, räddningsspecifik information. Kartans egen indelning i kilometerrutor utgör stommen för numreringen. Varje kilometerruta ges ett fyrsiffrigt nummer som är unikt inom varje 100*100 km-område. Rutnumret är en kombination av tredje och fjärde siffran (mil- och kilometer-koordinaten) i x- respektive y-koordinaten i rikets nät.

Per Brune
 
Om jag meddelar att jag ligger på X6599684 Y1510960 Rikets nät / RT90 å dom inte hittar mig så kan det vara. Är det rätt? Jag kan ju ringa 112.
Egentligen fattar jag inte vad jag skall med en GPS? Fick en som födelsedagspresent, jag som inte ens använder kompass. Men den verkar funka som färddator i bilen, sträckor, hastigheter å sånt ||-)
 
Re: Re: Olika format för lat/long

nermander; sa:
apersson850; sa:
När det gäller latitud och longitud förekommer ju tre olika format:
hddd,ddddd
hddd mm,mmm
hddd mm ss,s

Alltså decimala grader eller grader, minuter och decimala minuter eller slutligen grader, minuter och sekunder med en decimal.

Där finns väl problemet främst när man skriver siffrorna? Jag menar, om man ringer så säger man väl "Nord dd grader mm,mm minuter" eller "Nord dd,dddd grader"? Och då råder det väl inget tvivel?

Hej

Sjöräddningscentralens chef svarade på frågan om marin position: grader minuter och en decimal. De blir bara irriterade omm mna rabblar fyra decimaler. Så i de GPS mottagare där man kan ställa in dubbla positionsangivelser i olika datum och koordinatsystem ( tex Mag sportrak och meridian) blir det:Sjö: WGS 84 lat long decimal Land: datum: RT90 koordinatassystem: Swedish Grid.

Men en del nyare gröna kartblad har ju WGS84 som datum??? Usch, det vore mycket enklare om man kunde använda WGS84 och UTM som används internationellt.

Som en illustration till hur krångligt det är i Sverige ringde jag till Räddningsverket i Karlstad där infoansvarige inte visste utan hänvisade till SOS alarm
för landinfon. Sjöräddningssällskapet visste inte om man skulle använda sekunder eller minutdecimaler utan hänvisade till Sjöräddningscentralen som svarade enl ovan.

Militären använder UTM så vitt jag vet.

Som en liten info: Topokartorna över franska alperna är i skala 1:25000 , datum WGS 84 med rutnät UTM angivet (De har därmed övergivit sitt egna väl förankrade datumsystem. Även lilla pluttbelgien där jag själv bor och där dom inte kan komma överens om något har WGS 84 och UTM på sina nyare topokartor).

När det egensinniga Frankriket kan använda internationell norm borde det normalt så normuppfyllande Sverige också kunna göra det.

Problemet ligger nog delvis i att de olika verksamheterna inkl. lantmäteriet är underfinansierade i denna tid av snabb teknikutveckling. Nationalekonomiskt är självfinansiering kanske inte bästa modellen.

Det är också för j-t att den som undrar behöver söka så intensivt för att ta reda på hur en GPS ska ställas in för optimal nytta i en nödsituation.

Hejonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
fluff Vilka kartor använder ni? Navigering 26
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60cs? Navigering 5
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
jonasolof Vilka punktobjekt återges med samma symbol i FriPro? Navigering 0
SNEN Vilka gps:er har/använder du? Navigering 87
jmlove ForeTrex 101 vilka program? Navigering 3
Garmin Vista Vilka kartor Navigering 3
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
-Patric- Vilka är intressanta Navigering 0
Erica_ Vilka handdatorer funkar? Navigering 4
marten-c Seriell kontakt->NMEA, vilka pinnar? för en Magellan 2000XL Navigering 1
jesperp79 kan inte lägga in kordinater i min forerunner 405 Navigering 3
norastad2 X & Y kordinater ? Navigering 9
grodanbolle Finns det någonstans på nätet man kan kolla kordinater Navigering 16
Mattedd Kordinater tillvidskydd Navigering 0
ThomasT Kordinater på kartan Navigering 8
Holy kordinater >fjällstugor >kungsleden Navigering 2
scotti Problem vid navigation Navigering 1
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
mikaelbe Dakota 10 stänger av vid inkoppling av USB Navigering 0
joanc gps stängs av vid spårval Navigering 1
salgo60 Ange position vid 112 etc Navigering 111
Flunko Garmin Dakota 20 - Ledtrådar vid Geocaching? Navigering 2
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
fson 60CSx piper vid avstängning? Navigering 14
GilbertK Garmin Oregon totalkraschar vid uppstart Navigering 4
mph60-2002 60CSx -öka detaljer vid utzoomning? Navigering 5
Kincop Snabbfråga: Antal kartsegment vid överföring? Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Långbåge Säkerhet vid bågskytte Navigering 2
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
jonasolof Hur högt över horisonten når Global star vid given latitud? Navigering 2
Kincop Dubbla kartor vid överföring? Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
stortiger Problem vid överföring till garmin Navigering 3
Finnwoodman 276C stänger av sig vid byte av Anv.läge Navigering 2
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
lagerstrom ETA-beräkning vid olika färdsätt (GPSMap 60 Cx) Navigering 5
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8
graylingfisher Larm vid kursavvikelse i questen. Navigering 9
realdexter 60csx - vad ingår vid köp?? Navigering 12
greenjuice Erfarenheter vid reklamation av GPS hos Skövde Natur Navigering 3
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
kanotisten Drömmar e det som håller oss vid liv Navigering 1
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
buster23 GPSval-checklista på väsentligheter vid köp. Navigering 38
Torbjörn Klockare Handhållen GPS med sjökort vid segling Navigering 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.