Men blir det inte väldigt dyrt att köpa bra kartor?
Du får väl vad du betalar för. Att ta fram detaljerade kartor över ett visst område kräver onekligen en hel del grundarbete och få är villiga att göra detta arbete gratis...
/Niklas
Men blir det inte väldigt dyrt att köpa bra kartor?
Googlade precis på 62 st: Kartorna endast över usa och den delen. Det ligger bara någon grundkarta över europa=kass!
Nej ska du köra gps fullt ut så blir det att spendera pengar om du vill ha bra kartor.
Friluftskartan PRIME är bra med jag anväder den sällan. Har en del över vårt skogsinnehav. Kollar rågångar ibland, men de stämmer ialla fall inte med verkligheten.
Själv kör jag med fri pro V2 samt en vanlig karta. Jag anväder gpsen som ett stöd. Lägger in WP på viktiga ställen. Kör karta och kompass i första skedet. Att bara köra med gps sker ytterst sällan.
(Om vi pratar om tg orientering och inte vägnavigering...) Att förlita sig på gpsen fullt ut är ingen höjdare anser jag.
Efter att ha läst på lite så verkar garmin gpsmap 62 st eller stc vara väldigt bra köp med tanke på den medföljande topokartan över hela europa. Är det någon som har en sån och kan säga nåt om den kartan? Kan kan spontanstanna vid nån fin vägkant i mellaneuroa och förvänta mig att hitta vandringsleder som finns i närheten?