Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags?

Jag har Lundhags Guide Expedition Ski (inte att förväxla med BC el 75) och vill använda stövelbindning till mina skogsskidor, har hört att Kaby tåjärn som Tegsnäs ofta säljs med nöter sönder cellgummit, vet någon en kabelbindning som kan passa dessa kängor? Och egentligen behöver det inte vara kabelbindning men jag vill inte ha fixerad häl.

tack för hjälpen!

magnus
 
Har inte provat själv, men dessa borde kunna fungera.

Annars är det väl att leta begagnat som gäller. I skrivande stund ligger det ett par Nato 120 på blocket.

Tycker för övrigt att Lundhags borde ta fram och sälja bindningar till både Guide Expedition Ski och 75, som det är nu listar man en rad bindningsmodeller som inte tillverkas längre plus kabybindningen som känns tveksam samt (för 75) den utpräglade telemarkbindningen voile switchback som är svindyr och troligen avsedd för plastpjäxor. Det är märkligt.
 
Senast ändrad:
Jo det blev stora bokstäver men även snabba svar :), impact! ryktet säger att den bindning som tegsnäs har, den kabelbindning du hänvisar till stefan, äter cellgummi. har sådan bindning men ännu ej testat med dessa lundhags men vad jag kan bedöma så kan det mycket väl stämma av det kommer skada kängorna.

Stefan, det kanske är du som säljer natobindningen på blocket, då har du en köpare klar!

ha en bra dag,

magnus
 
Hej igen,

Nej jag säljer tyvärr inget på blocket. Och att den klassiska kabelbindningen skulle äta cellgummi anser i alla fall inte jag. Mina nuvarande Lundhagskangor är väl uppe i cirka 150-200 skiddagar de senaste 25 åren och jag har inget synligt slitage.
/ Stefan
 
Hej igen,

Nej jag säljer tyvärr inget på blocket. Och att den klassiska kabelbindningen skulle äta cellgummi anser i alla fall inte jag. Mina nuvarande Lundhagskangor är väl uppe i cirka 150-200 skiddagar de senaste 25 åren och jag har inget synligt slitage.
/ Stefan
Håller med! Jag har däremot slitit ut en bindning genom att kabeln gnagde så mycket på godset i den flärp som kabeln går igenom på bindningen att den helt enkelt gick av. Flärpen alltså.
 
Hejsan.

Det låter mer bekant. Själva tådelen på bindningen är ju tillverkad i bockad mjuk aluminium, så flärpen är en svag punkt. Det sagt är även mina skidor och bindningar lika gamla som pjäxorna och håller fortfarande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
hedan Olika kabelbindningar? Turskidåkning 3
Skogstjej Lädertrugor som passar skidstavar från Tegsnässkidan? Turskidåkning 2
rab Hur breda skidor passar till spår Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.