Vilka handskar använder ni?

Satt och funderade på min kommande tur Abisko till Nikka, i September. Och vantar/handskar står ju med på mångas packlista. Vilka använder ni? Är det vanliga tunna fingervantar, eller något starkare/varmare?
 
Jag brukar köra ett par fodrade arbets-/monteringsvantar med getnarv i handen. Typ såna här: http://www.ejendals.com/sv/products/hand-protection/117/

De är smidiga så man kan göra saker med dem på, och skinnet+fodret gör att man kan vara och fixa med elden/matlagningen utan tamojjen om man är lite snabb. Och så är de varma och sköna också :), samt hyfsat billiga (nån hundring).
 
Läderfingerhandskar. Olika tjocklekar i olika temperaturer. Alla handskar/vantar slits men bästa kompromissen vattenresistens, ventilation, värme, greppförmåga. motorik, slitstyrka blir med i varje fall innerhand i skinn/läder.

Thure
 
Det beror lite på årstid, men väldigt ofta har jag ett par tunna montagehandskar och sen ett par större tumvantar/handskar.

De stora vantarna/handskarna står för huvudsakliga värmen, de tunna montagehandskarna är för att slippa bli kall om händerna när man håller på med saker som man inte kan göra med tumvantar.

Ibland har fodrade arbetshandskar fått ersätta tumvantarna, men de tunna montagehandskarna åker nästan alltid med. Jag har t.o.m. såna till vardags största delen av året, de skyddar händerna bra mot kylande vind.

Den här sorten kör jag med, de är nästan gratis. Mina äldsta har hållt 3 år i alla fall, men nu börjar de börja bli lite slitna. Men det är mest vid handleden de gått sönder lite på grund av kraften när man drar på sig dem.
http://www.clasohlson.com/se/Montagehandske-Tegera-/Pr408446000
 
Jag köpte ett par Black Diamond Midweight Liner för fem år sedan. De har fått följa med på varje fjällvandring, och varje dagstur under den kyldiga delen av året, sedan dess. Väldigt slitstarka fleecehandskar som inte väger speciellt mycket.

För en månad sedan köpte jag Tegera Pro arbetshandskar på Clas Ohlsson. Med ett reapris på 139 kr var det svårt att inte slå till. De har snabbt blivit en favorit. Slitstarka men tunnare än fleecehandskarna ovan. Tar nästan ingen plats hoprullade.

http://www.clasohlson.com/se/Arbetshandske-Tegera-Pro/Pr347361005
 
Tack för alla svar! Ser ju åtminstone att ni inte använder några mega-tjocka handskar :)
Har ett par (eller två) längdskidhandskar, varav ett i skin som jag brukar ha vid turning uppför med skidor. Dom kan ju vara ett bra alternativ om inte annat då.
 
Jag kör oftast med tunna fleecevantar typ dessa:
https://hestragloves.com/sport/intl/gloves/liners/34260-power-stretch-man-woman-five-finger/100/
Räknar jag med långvarigt blött och kyligt väder så har jag med mig två par - ett att har på mig och ett på tork i byxfickorna. De torkar väldigt fort.

Har testat diverse vattentäta varianter, men när de väl blir blöta så torkar de för sakta.

Vintertid har jag samma fleccevantar under skalvantar, med eller utan foder. Skönt att slippa fippla med skridskor, bindningar m.m. utan handskar i kylan.
 
Jag har använt Tegeras fodrade montagehandskar i massa år, denna säsongen skaffade jag ett par snarlika skidhandskar från Lillsport.

Utifall det blir massa regn brukar jag ha med mig ett par tunna vattentäta skalvantar. Jag har letat efter motsvarande fingervantar men endast hittat vattentäta fingervantar med foder.
 
Jag kör Hestra Fält som allround-handske vintertid. Funkar till det mesta och är varma och sköna. Förstärks vid behov med Försvarets tumvante. Sommartid eller vid lite mer högintensiv verksamhet på vintern kör jag ett par tunna Ejendals (Försvarets ökenhandske) eller ett par Dynafit Racing PL. Det täcker in de flesta situationer och temperaturer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 24
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
jonkandonkan Vilka tumvantar? Kläder 35
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Vilka sockor? Kläder 13
sfrge Eluppvärmda handskar. Kläder 4
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Verhauer Batteriuppvärmda handskar, funkar dom? Kläder 2
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
fekki Bra handskar med touchfunktion Kläder 10
Koga Signature Handskar/vantar. Kläder 9
Arvidsjaur Handskar för fjällturen Kläder 9
Mr. Red Hestra Job Handskar Kläder 0
Escodobe Handskar för små händer Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Still Alive Myggtäta handskar? Kläder 5
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9
xfredrikx Arc'teryx Alpha SV Glove Kläder 6
guhj Rädda / återställa getläder (handskar) Kläder 7
gundj Tunna, täta handskar? Kläder 12
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
andre_sjodin Neopren handskar?! Kläder 7
2004-06-16 Handskar på fjällvandring Kläder 19
tussilago Sealskinz handskar i Sverige? Kläder 3
månswe Handskar som håller Kläder 3
ekis Arbetshandskar som handskar? Kläder 7
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.