Vilka byxor för vandring

Tycker att du har hittat ett par bra byxor.
Komplettera med bra regnbyxor, och ett par merinoull's långfillingar, så har du en bra setup:), -en laboration som ger dig många möjligheter/varianter.
 
Du kan gå precis i vad som helst....ta något du har hemma :)!
Själv gick jag i år i ett par löpartights, hur skönt som helst.
 
Det beror väl kanske på var du hade tänkt vandra. Jag kom precis från Kungsleden och var väldigt glad att jag tagit med mig ett lite stadigare par än de från InterSport jag vandrat i tidigare. De från InterSport är zipoff i ett ganska tunt och fladdrigt tyg och funkar finfint i varmare områden, men var alldeles för kalla för blåsigt väder i Lappland, vilket jag fick erfara under sista dagen i Nikkaluokta. Jag hade med mig dem som reserv/resbyxor. Under själva vandringen hade jag ett par i G1000 från Fjällräven. Funkar i princip som vindplagg, myggen tar sig inte igenom och vid en lätt skur tränger inget vatten in, även om de är ovaxade. Om man däremot drattar i en bäck, som jag gjorde, eller får spöregn i ryggen, kan man räkna med att bli blöt, men tyget torkar å andra sidan snabbt igen. De kändes inte varma under de riktigt varma dagarna. Och återigen, på Caminon under varma sommardagar var det riktigt skönt med ett par åtsittande, trekvartslånga löpartights.

Så ja, mitt svar är att det beror på vart du ska och vad för väder du kan förvänta dig. Men de byxorna du länkar till ser helt okej ut.
 
Dessa funkade bra

Jag vandrade i Jämtlandsfjällen i juli, blev 8 dagar med ryggsäck samt en dagstur utan ryggsäck.

Jag hade ett par Pinewood Caribou Zip Off, köptes på Alewalds outlet på Kungsgatan i Stockholm. Prisvärda, och kunde göras om till shorts genom att ta bort nederdelen på byxorna.

Av de 9 dagar som jag vandrade hade jag shorts i ca 6 dagar.

När det regnade drog jag på mig ett par regnbyxor.
 
Kom precis hem efter en rätt blöt tur kring Kiruna i forsbåt på Lainoälven. Använde Lundhags Avhu. Riktigt nöjd med dem.

Själv föredrar jag att de kan öppnas upp i ventiler istället för kortas av till shorts. Det går betydligt snabbare och även om det inte ger lika mycket svalka vill jag sällan gå i shorts.

Kombinerade med regnbrallor, tunna långisar i ull, kallingar i syntet samt ett par badshorts (som aldrig användes). På en vanlig tur skippar jag badshorts men nu satt vi 4 dagar i båt längs älven och paddlade så vikten var mindre viktig och jag trodde nog de skulle komma att användas. Annars badar jag i mina syntet kallingar.
 
Är rejält varmblodig av mig så ett par tunna byxor från Intersport med avtagbara ben är det vanligaste. Dessa fungerar ganska sent in på hösten och behövs förstärkning så åker ett par tunna merino på. Vid kallare väder, senhöst och vinter, använder jag Lundhags Traverse.

Har sneglat på Fjällräven Abisko, deras nya långa tights. Ser sköna ut men risken är att det blir för varma för min del. Någon som provat dessa?
 
Har Haglöfs II Mid Fjell Pant och dessa funkar kanon för mig. Lite lättare och tunnare utan stretchtyg. Andas väldigt bra, vinden blåser inte igenom, klarar lättare regn och blir heller aldrig biten av mygg som flertalet med stretch runt baken och knän har problem med. Har även Fjällräven G1000 Island utan stretch som jag använder i skogsmark pga det lite grövre tyget som står emot kvistar och barkskav. Har använt Haglöfsbyxorna på vintern också med långkalsonger i merinoull och är mkt nöjd även då.
Andy69: Hur upplever du löpartightsen. Har du hittat något märke som håller myggen utanför? Tights har ju inget löst tyg med tillhörande luftspalt som håller de små gynnarna stången.
 
Har genom åren använt Fjällräven G1000 Grönlandsbyxor (dvs utan stretch). Sköna att gå i och torkar snabbt vid regn. Nackdelen är att G1000 väven har ganska dålig slitstyrka framförallt mot nötning.
De sista två längre Sarekvandringarna har jag istället provat ett par Haglöfs Rugged Mountain Pants, mycket slitstarka och även stretchpanelerna upplever jag som myggsäkra på dessa byxor. Jag tycker däremot att de är lite väl tunga och varma (pga enbart syntetmaterial) så kommer nog att lappa vidare på mina gamla Fjällrävenbyxor till nästa tur.

Zip-off byxor har jag aldrig saknat i fjällen pga mygg men även när man måste ta sig genom ex videsnår, där hellånga byxor är ett måste för mig.

(Har även ett par Lundhags Traverse, men stretchpanelerna på dessa ger tyvärr fritt tillträde för både mygg och vind, så de är mer lämpliga hemmavid än i fjällen).
 
Montane

Jag har i flera år kört med Montanes byxor nu. Lätta, stryktåliga, och torkar otroligt fort efter regn. Jag tror att det är 4 eller 5 år sen jag använde regnbyxor sist ...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 24
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
jonkandonkan Vilka tumvantar? Kläder 35
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
Vilka sockor? Kläder 13
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...