Vildmarksleden till påsk

Hej,
Jag har tänkt att gå Vildmarksleden nu till påsk, fredag-lördag med övernattning vid en av de vindskydden på vägen. Brukar de vara upptagna, eller behöver jag ha ett tält med mig?
Hälsningar Veni
 
Vindskydden är i sådant dåligt skick att de flesta inte sover i dem, så det är nog lugnt att hitta plats.
 
vildmarksleden

Hej,
Jag har tänkt att gå Vildmarksleden nu till påsk, fredag-lördag med övernattning vid en av de vindskydden på vägen. Brukar de vara upptagna, eller behöver jag ha ett tält med mig?
Hälsningar Veni

Låter spännande! Har inte gått den men skulle vilja. Hoppas du återkommer med rapport.
Har hört att den kan vara dåligt markerad så bra karta kanske är ett tips.
Mvh Marie
 
Bra karta är definitivt ett tips, gick den förra året och den var uselt markerad på sina ställen.
Dock mycket fin att gå.
Gällande vindskydden så hittade vi bara ett och det var riktigt dåligt nu minns jag inte på rak arm var det låg men vill minnas att det kan ha varit vid Stentjärnarna (som sagt minns inte riktigt).
 
Äntligen blev vandringen av, en dag senare på grund av vädret. Sol hela vägen (haft för varma kläder på mig och jättekalt på natten (för lite kläder med mig). Egentligen skulle jag testa min förra årets köpta sovsäck (Marmut Helium). Hade på mig ett icebreaker underställ, ytterliggare en microfleece underställ byxa och upptill en tjock fleecetröja. Snart märkte jag att det inte räckte, jag tog på mig min regnställbyxa och min lättvaddade Gortex jacka.
Ändå vacknade jag ofta för jag frös, så sovsäcken fick underkänd. Vad jag minns så skulle den klara upp till -8grader. I natt var det kanske -5grader. Jag kanske tillhör till de extra frusna.
Visa nägra bilder, starten vid Skatås, vindskydded vid Stensjön och mitt övernattningställe, vindskyddet vid St.Härsjön, ett helt underbar ställe. Markeringen från Limmarhult till Hindås var svar att se på grund av skogsavhuggningen gick leden inte att se och fick göra en omväg via hästhagarna. Men annars inga problem, något blött men marken var delvis frusen så det gick att komma över utan att bli blött.
 

Bilagor

  • 120427, Vildmarksleden, påsk 002.jpg
    120427, Vildmarksleden, påsk 002.jpg
    54.8 KB · Visningar: 671
  • 120427, Vildmarksleden, påsk 012.jpg
    120427, Vildmarksleden, påsk 012.jpg
    61.7 KB · Visningar: 736
  • 120427, Vildmarksleden, påsk 031.jpg
    120427, Vildmarksleden, påsk 031.jpg
    84.2 KB · Visningar: 795
  • 120427, Vildmarksleden, påsk 030.jpg
    120427, Vildmarksleden, påsk 030.jpg
    54.8 KB · Visningar: 661
  • 120427, Vildmarksleden, påsk 042.jpg
    120427, Vildmarksleden, påsk 042.jpg
    74.6 KB · Visningar: 674
  • 120427, Vildmarksleden, påsk 043.jpg
    120427, Vildmarksleden, påsk 043.jpg
    65.4 KB · Visningar: 649
ensam?

Äntligen blev vandringen av, en dag senare på grund av vädret. Sol hela vägen (haft för varma kläder på mig och jättekalt på natten (för lite kläder med mig). Egentligen skulle jag testa min förra årets köpta sovsäck (Marmut Helium). Hade på mig ett icebreaker underställ, ytterliggare en microfleece underställ byxa och upptill en tjock fleecetröja. Snart märkte jag att det inte räckte, jag tog på mig min regnställbyxa och min lättvaddade Gortex jacka.
Ändå vacknade jag ofta för jag frös, så sovsäcken fick underkänd. Vad jag minns så skulle den klara upp till -8grader. I natt var det kanske -5grader. Jag kanske tillhör till de extra frusna.
Visa nägra bilder, starten vid Skatås, vindskydded vid Stensjön och mitt övernattningställe, vindskyddet vid St.Härsjön, ett helt underbar ställe. Markeringen från Limmarhult till Hindås var svar att se på grund av skogsavhuggningen gick leden inte att se och fick göra en omväg via hästhagarna. Men annars inga problem, något blött men marken var delvis frusen så det gick att komma över utan att bli blött.

Gick du helt ensam eller i sällskap?
Har själv problemet att ingen i min bekantskapskrest är intresserade, så jag måste ta tag i det helt själv om det skall bli av. Och då blir det inte så ofta, eller så långt man skulle vilja, tyvärr.
 
Hej,
Ja, jag gick ensam men jag har blivit van vid det. Finns inte rätt sällskap så är det trevligare att gå själv. Med rätt sällskap menar jag att gå någorlunda i samma takt och förstår varandra utan att behöva prata så mycket.
Mvh.
Veni
 
sovsäck

Äntligen blev vandringen av, en dag senare på grund av vädret. Sol hela vägen (haft för varma kläder på mig och jättekalt på natten (för lite kläder med mig). Egentligen skulle jag testa min förra årets köpta sovsäck (Marmut Helium). Hade på mig ett icebreaker underställ, ytterliggare en microfleece underställ byxa och upptill en tjock fleecetröja. Snart märkte jag att det inte räckte, jag tog på mig min regnställbyxa och min lättvaddade Gortex jacka.
Ändå vacknade jag ofta för jag frös, så sovsäcken fick underkänd. Vad jag minns så skulle den klara upp till -8grader. I natt var det kanske -5grader. Jag kanske tillhör till de extra frusna.
Visa nägra bilder, starten vid Skatås, vindskydded vid Stensjön och mitt övernattningställe, vindskyddet vid St.Härsjön, ett helt underbar ställe. Markeringen från Limmarhult till Hindås var svar att se på grund av skogsavhuggningen gick leden inte att se och fick göra en omväg via hästhagarna. Men annars inga problem, något blött men marken var delvis frusen så det gick att komma över utan att bli blött.

Den norm som gäller är av tradition manlig och män behöver inte ha det lika varmt för att uppnå behaglig sovtemperatur. Vi skiljer oss åt. En kvinna utstrålar t.ex mycket mer värme genom bröstpartiet än en man.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Vildmarksleden från Skatås till Hindås Vandringsleder 10
hsp Vildmarksleden GBG hur blött/lerigt Vandringsleder 1
elins_trädgård "Nya" Vildmarksleden Skatås-Hindås Vandringsleder 6
Kajsamy Vildmarksleden i Bjursås Vandringsleder 3
Quvipp Vildmarksleden Göteborg Vandringsleder 12
Miclo Vildmarksleden i bjursås Vandringsleder 4
Imasy Vildmarksleden i Bjurs och björnar Vandringsleder 2
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
Sarvi Vildmarksleden Hindås-Göteborg rustas upp Vandringsleder 13
supergrazz Vildmarksleden Bjursås, ved? Vandringsleder 7
victor_dalarna Vildmarksleden Bjursås, behöver lite råd Vandringsleder 7
Michel.B Medicinsk studie på Vildmarksleden Hindås-Göteborg Vandringsleder 29
jonasvalter Vildmarksleden Ärtknubben Vandringsleder 0
jonasvalter Vildmarksleden Bjursås Vandringsleder 0
vinberg76 Vindskydd vildmarksleden (Gbg) Vandringsleder 21
Avslmedl Vildmarksleden i Blekinge Vandringsleder 4
camoscio Ås till ås, Åstorp--Höör Vandringsleder 15
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
Anooken Romboleden - älvdalen till lofsdalen Vandringsleder 3
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
mnfg Ta sig till muddus nationalpark Vandringsleder 9
Seebra Vandringsanpassad busslinje till Åkullaområdet Vandringsleder 1
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
xblp Stockholm A till B - 1 natt 4 tält ? Vandringsleder 7
KLAGER Pilgrimsleden till Trondheim skall förlängas till Åbo Vandringsleder 1
Aber Lund till Finnspång Vandringsleder 11
patrik86 En vår och sommar till fots,,.. Vandringsleder 15
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Peter77 Skåneleden kust till kust Osby - Lärkesholm Vandringsleder 2
henjuu En plats till salu till hike höga kusten - 21/7 Vandringsleder 0
slackie Kortare prova-på vintertur mellan GBG-STHLM nu till helgen Vandringsleder 4
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1
Caminista Sensommarvandra från Åre till Grövelsjön Vandringsleder 9
Askel Motsvarighet till PCT i Europa? Vandringsleder 6
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Fbr Kävlinge till Lödde via Lödde å (Skåne) Vandringsleder 1
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
ChriGru Från Helsingborg till Göteborg Vandringsleder 1
karlemil Ystad till Haparanda ! Vandringsleder 3
Nzuri Finns sällskap för nybörjarvandring till sommaren? Vandringsleder 4
Sokrates Treriksröset till Smygehuk Vandringsleder 7
Tulkas Transport till/från vandring Vandringsleder 4
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
veni Knalleleden, Hindås till Borås Vandringsleder 9
MPR Från Grövelsjön till Hemavan. Vandringsled? Vandringsleder 2
Jörgen Fjaderlatt.se Kust till kust Sverige - ska du med? Vandringsleder 13
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.