Vildmarksleden i Blekinge

Hej
Ska till Blekinge och vandra fredag-söndag, alltså i tre dagar. Har funderat lite på Blekinge Vildmarksled som är 70 km lång. Har tittat lite på deras hemsida, men där har de nästa bara tagit upp sådant som inte intresserar mig. Är själv mest intresserad av vandring på stigar genom fin natur och skog. Alltså inte ut på en massa vägar och genom samhällen. En och en annan grusväg är väl okej, men inte mer.
så nu undrar jag om det är någon som har gått den här leden. Och om den är värd ett besök. Och hur är vattentillgången? Vindskydden ligger de i skog eller intill bebyggelse osv.

/g
 
websida om Blekingeleden?

strand; sa:
Hej
Ska till Blekinge och vandra fredag-söndag, alltså i tre dagar. Har funderat lite på Blekinge Vildmarksled som är 70 km lång. Har tittat lite på deras hemsida, men där har de nästa bara tagit upp sådant som inte intresserar mig. Är själv mest intresserad av vandring på stigar genom fin natur och skog. Alltså inte ut på en massa vägar och genom samhällen. En och en annan grusväg är väl okej, men inte mer.
så nu undrar jag om det är någon som har gått den här leden. Och om den är värd ett besök. Och hur är vattentillgången? Vindskydden ligger de i skog eller intill bebyggelse osv.

/g

VI skulel ut och prova lite ny utrustning i somras och letade febrilt efter sidor om Blekingeleden men hittade mest en massa sidor om tyskar som varit där och lade ut sina reseberättelser. Var hittade du sidor om Blekingeleden.
Vår utfärd blev istället en tur på Skåneleden som har en bra hemsida.

/Patrik, Skåning i exil i Karlskrona, Blekinge ;-)
 
Hej Patrik

Jag tror att du har blandat ihop lederna lite. Det jag frågade efter var Blekinge Vildmarksled. Om du är intresserad av den så hittar du den här:
http://www.dfb.nu/vildmarksleden/

Blekingeleden som du frågade efter har ingen egen hemsida, utan där har var kommun lagt in lite om de sträcker som går igenom resp kommun.
Många av de länkarna ligger här på utsidan, titta under Blekinge län:
http://www.utsidan.se/lankar/kategorier.asp?kategori=Aktivitet+-+Vandring+-+Led

Du hittar även en recension om Blekingeleden som jag har lagt in:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1546

Är det något särskilt du undrar om så kom med frågor. Kan jag så ska jag besvara dem så gott jag kan.

/g
 
Detta svar kanske kommer för sent. Mig veterligen är vildmarksleden anpassad för såväl vandrare som cyklister och ryttare - med andra ord löper den en hel del över torra grusvägar. Blekingeleden är mer vildmarkslik, men den hade du ju redan prövat.
 
Heidi; sa:
Detta svar kanske kommer för sent. Mig veterligen är vildmarksleden anpassad för såväl vandrare som cyklister och ryttare - med andra ord löper den en hel del över torra grusvägar. Blekingeleden är mer vildmarkslik, men den hade du ju redan prövat.

Tack för det sena svaret, jag misstänkte nog att leden går längs alltför många vägar och att namnet är lite missvisande. Eftersom det var ett tag sen jag lade ut frågan så har jag redan genomfört vandringen (två gånger sedan dess). Det bev två fina obanade rundor i nordvästra Blekingeskogarna istället.

/g
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.