Vildmarken nära stockholm?

Jag har insett att om man (som jag oftast gjort) väntat med friluftsliv tills man har tid att ta sig till lapplandsfjällen, blir det inte så många tältnätter per år. Speciellt om man råkar jobba i stockholm.

Jag undrar om utsidans medlemmar har tips på vandringar (inte nödvändigtvis leder) där, trots bekvämt avstånd från stockholm, man känner att man är ute i naturen/vildmarken. Det vill säga minimalt med folk, hus, väg, uppodlad mark. Finns det? typ 1-2 nätter, behöver inte ligga nära kollektivtrafik. Tacksam för alla tips. Vill inte vänta till semestern i augusti med att använda tältet.

Använd karta, man behöver inte så stort skogsområde för att man med lite planering skall kunna gå ett par dagar . Man kan knappast undgå att korsa vägar, men man stöter knappast på folk.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jag säger bara Upplandsleden, Sörmlandsleden och Roslagsleden! Sedan finns ju alla gröna kilar runt stan!

I Norrtälje kommun finns stora skogsområden. Där fanns det ju t.o.m. varg tidigare. Vidare har du de delar av Södertälje kommun som ligger SV om själva staden.

Öar

utan kommunala förbindelser är ofta rätt folktomma. Men ett litet projekt att ta sig till har du kanot? Nedre Dalälven och Gräsö östra skärgård har fina kvaliteter.

Jag var i Gyllbergen utanför Borlänge och vandrade nu i valborg. Riktigt fint ställe, många vindskydd och några stugor med kamin att övernatta i om man inte väljer tält förstås. Kan rekommenderas!

Tyresta..

..är ju en klassiker. Visserligen en del folk, iaf på helgerna, men det är häftigt landskap med brandområdet och kuperad terräng. Passa dig dock för att parkera över natten i Tyresta by. Verkar vara standard för pundare och annat patrask att åka dit och slanga och göra inbrott. Det är möjligt att det går att parkera ett par kilometer bort inne i bostadsområdet istället.

..är ju en klassiker. Visserligen en del folk, iaf på helgerna, men det är häftigt landskap med brandområdet och kuperad terräng. Passa dig dock för att parkera över natten i Tyresta by. Verkar vara standard för pundare och annat patrask att åka dit och slanga och göra inbrott. Det är möjligt att det går att parkera ett par kilometer bort inne i bostadsområdet istället.

När jag vandrar längs de markerade lederna i Tyresta möter jag mycket ofta folk, men så fort jag lämnar leden och går i obanad terräng möter jag mycket sällan någon. Om man rör sig i de östra delarna av naturreservatet ( i Tyresö kommun ) är det mindre folk - även längs med lederna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips