viktminskning-träningsschema, HJÄLP!

Hej
Har kommit fram till att jag väger för mycke. Tänkte börja göra något åt saken. Har hört att morgonpromenader är bra. Annars cyklar och styrketränar jag. Har satt upp ett schema för nästa vecka, tacksam för respons

MÅNDAG:
50 min, morgonpormenad
1½ tim, MTB
TISDAG:
50 min, morgonpormenad
1 tim, gym
ONSDAG
1 timme MTB
TORSDAG:
50 min, morgonpromenad
1 tim, gym
FREDAG:
1 timme morgonpromenad
LÖRDAG:
ledig
SÖNDAG:
2 timmar MTB
 
Hur pass van är du att träna sedan tidigare?

Om du är ovan tycker jag nog att det låter som ett lite väl ambitiöst program. Det är lätt att det blir lite för mycket av det goda om du kör så pass mycket som du tänker. Lätt att tappa sugen om det känns för jobbigt.

Jag skulle nog dra ner lite, lägga in ett par vilodagar till, i början för att sedan succesivt öka på träningsdosen.
 
Skippa promenaderna

capman; sa:
Hej
Har kommit fram till att jag väger för mycke. Tänkte börja göra något åt saken. Har hört att morgonpromenader är bra. Annars cyklar och styrketränar jag. Har satt upp ett schema för nästa vecka, tacksam för respons

MÅNDAG:
50 min, morgonpormenad
1½ tim, MTB
TISDAG:
50 min, morgonpormenad
1 tim, gym
ONSDAG
1 timme MTB
TORSDAG:
50 min, morgonpromenad
1 tim, gym
FREDAG:
1 timme morgonpromenad
LÖRDAG:
ledig
SÖNDAG:
2 timmar MTB
Skippa promenaderna, vila lördag och söndag, lägg in ett löppass i veckan på 5 km.

Såhär kanske:
MÅNDAG:
1½ tim, MTB
TISDAG:
1 tim, gym
ONSDAG
ledig
TORSDAG:
1 tim, gym
FREDAG:
Löpning 5 km
LÖRDAG:
ledig
SÖNDAG:
ledig

Kör detta i 3 veckor, öka sedan dosen med 5 km löpning onsdagar... typ...
 
saken är den att jag rätt bra tränad, fast med en kalaskula =) styreketränade i 2 år, la av i 1½ år, under din tiden växte kroppen!
började gymma i somras och cykla i våras!
gillar att träna och ha fulla program.

om jag nu skulle köra efter mitt program, kommer det ta tid innan man ser resultat?
 
Håller med. Börja med att se över kosten. Äter du bra och rätt? Äter du dig proppmätt (dvs jobbigt mättt)vid varje middag? En ev. förändring av kosten tillsammans med det schemat XPAT föreslog kommer nog att göra susen.
 
Vilket resultat du får beror på hur mkt energi du gör av med jämfört med hur mkt energi du äter.
Styrketränar du rätt kommer mesta viktminskningen vara
fett och muskelglygogen. Styretränar du fel ryker musklerna. Har du bra kondition styrketränar du effektivare och bränner fett under fler pulsintervaller. Om du promenerar förbrukar du mindre energi än om du springer och tjänar inte in någon kondition.

Alltså
Styrketräna ordentligt.
Se till att skaffa kondition.
Träna högintensivt så mkt du kan.
Se till att ovanstående aktiviteter + din basala ämnesomsättning och övriga aktiviteter under dygnet förbrukar 500-1000kcal mer än du äter under samma dygn.

När det gäller kosten så är energimängden viktigast. Ät mkt fett,protein och lite kolhydrater.
Man blir inte fet av fett utan av kaloriöverskott!!
Du kan äta i stort sett vad du vill, när du vill bara kalorimängden ligger 500-1000kcal under din förbrukning. Det är bäst att äta fleromättade fetter och långsamma kolhydrater i dom flesta fall men det spelar ingen större roll på slutresultatet.
Du måste ta reda på hur mkt energi du förbrukar och du måste väga all mat du äter annars blir allt rena gissningar och förmodligen mkt av träning och lidande helt i onödan.

Tips på träning:
30min högintensiv träning, gärna intervaller/dag
Tidpunkten spelar ingen större roll men det är bäst att köra dom på tom mage innan frukost. Det beror på att nervsystemet fungerar effektivare med tom mage, kroppen får bättre förutsättningar för hög status på hormonnivåerna m.m(Inte för att fettbränningen blir effektivare)

Gym: Dela upp hela kroppen på en vecka och kör TUNGT.
Kör du lättare pga att du äter mindre förlorar du motsvarande mängd muskler. I takt med att du kommer in i träningen och får bättre kondition genom intervallträningen så kommer du kunna köra på samma vikter som innan dieten hela vägen genom och därmed inte tappa musklerna.

Kom ihåg att allt hänger ihop och att det är helheten som bestämmer hur det kommer att gå. Du kan fuska ordentligt på många områden bara du har kunskap att kompensera för det så blir slutresultatet om än inte optimalt så ändå bra.
 
Till att börja med vill jag hänvisa till den eminenta hemsidan http://www.paulun.com där den ansedde näringsfysiologen och PT:n Fredrik Paulun, rätar ut alla frågetecken som råder kring bl a träning, fettförbränning och kost.

Jag har en gång tidigare ifrågasatt andra debattörers inlägg på ett seriöst sätt, vilket då ledde till pajkastning och en urspårad diskussion. Jag hoppas att vi kan hålla ribban hög den här gången.

Christian, du skriver att Du vill gå ner i vikt och presenterar ett förslag till träningsschema. Jag förutsätter nu att det är fettförbränning Du är intresserad av, och alltså inte att bryta ned muskler för att gå ned i vikt.

Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av fettförbränning, men för att förstå hur man optimerar sin fettförbränning måste man ha en viss kunskap om hur kroppens energimetabolism fungerar.

ATP (Adenosinetriphospate) är en liten molekyl som fungerar som kroppens egna små batterier. Dessa små molekyler driver alla energikrävande reaktioner i vår kropp, och är naturligtvis en förutsättning för allt mekaniskt arbete, t ex styrketräning. ATP kan bildas på två olika sätt; dels genom glykolysen då socker bryts ned i utbyte mot ATP och mjölksyra, dels genom citronsyracykeln då istället fett bryts ned i utbyte mot ATP.

När Du rusar upp för en trappa kommer ATP att bildas (och förbrännas ögonblicket senare...)genom att upplagrat socker i form av glykogen förbränns i en blixtsnabb kemisk process. Den här energiskapande processen kräver inte syre för att fortgå, men som biprodukt bildas istället ett ämne som heter laktat (mjölksyra). Man kan förenklat säga att det är därför man kan rusa upp för en trappa utan att bli andfådd, det blir man ju som bekant först efter att man kommit uppför trappan. Det är den sortens energimetabolism kroppen använder sig av vid t ex styrketräning.

Låt oss istället säga att man tröttnar på gymmet, och ger sig ut på en lite längre löptur. Det som då sker är att vi kommer att flåsa in syre i lungorna, som genom vårt hemoglobin kommer att söka sig ut i cellerna. När syre plötsligt finns att tillgå i cellerna kommer kroppen istället att börja använda lite mer av vårt upplagrade fett genom den process som kallas citratcykeln. Citratcykeln, eller citronsyracykeln som den också kallas, är betydligt mer "energieffektiv" än förbränning av glykogen, dessutom slipper man den smärtsamma och gränssättande mjölksyran. "Nackdelen" med citratcykeln är att det tar en stund för den att komma igång, d v s det tar en stund innan kroppen har förstått att den är i behov av ATP och börjar syresätta cellerna i tillräckligt hög grad. Man räknar med att det tar mellan 20 minuter och en halvtimme innan citratcykeln snurrar för full maskin. Det är alltså en förutsättning att citratcykeln snurrar för att vi ska bränna fett. Fettförbränning är alltså en så kallat "aerob" (motsatsen till anaerob) reaktion vilket innebär att den inte kan ske utan att det finns syre att tillgå.

Hur ska man då sammanfatta detta? Jo, det mest effektiva sättet att bränna fett är att ge sig ut på en lågintensiv, men lång, löptur där man utnyttjar ca 60% av sin kapacitet. Under de första 15-20 minuterna av löpturen kommer kroppen att förbränna muskelglykogen, d v s upplagrat socker, som finns i musklerna. Mjölksyra kommer att bildas i cellerna, men inte i sådan stor omfattning att det blir gränssättande. Efter en stunds löpning kommer Du att komma in i "andra andningen" vilket rent fysiologiskt innebär att Du då har syresatt kroppen så pass grundligt att den har tagit hand om all den bildade mjölksyran och kan ägna sig helt åt att driva kroppen framåt. Citronsyracykeln har då satts igång på helfart, och istället för att bryta det upplagrade ned sockret kommer ditt kroppsfett att förbrännas.

Ju längre tid du löper desto mer fett förbränner Du. Att ge sig ut på en 5 kilometer lång högintensiv löptur, eller att slita hund på gymmet i en dryg timme är förkastligt ur fettförbränningssynpunkt, men naturligtvis bra ur andra perspektiv.

Slutligen en kommentar till att träna på tom mage. Att gymma på tom mage är värdelöst, inte enbart med tanke på att Du saknar ork, men också på grund av ovanstående resonemang... man går inte till gymmet för att bränna fett!

Att löpa eller promenera tidigt på morgonen är en het potatis. Rent fysiologiskt kan inte fettförbränningen (citronsyracykeln) aktiveras utan lite socker (!), hur bakvänt det än kan låta. Jag undviker att gå in på de molekylärbiologiska faktorerna bakom, men att äta en halv skiva vitt bröd och en kopp kaffe en stund innan löpturen är optimalt.

Lycka till med deffningen Christian!

Pontus Lundberg

[Ändrat av Pontus Lundberg 2004-10-02 kl 01:52]
 
Lite kommentarer bara.

Pontus Lundberg; sa:
ATP (Adenosinetriphospate) är en liten molekyl som fungerar som kroppens egna små batterier. Dessa små molekyler driver alla energikrävande reaktioner i vår kropp, och är naturligtvis en förutsättning för allt mekaniskt arbete, t ex styrketräning. ATP kan bildas på två olika sätt; dels genom glykolysen då socker bryts ned i utbyte mot ATP och mjölksyra, dels genom citronsyracykeln då istället fett bryts ned i utbyte mot ATP.

ATP bildas ju faktiskt på tre olika sätt. Och förövrigt så finns det ju även små mängder fritt ATP i cellerna som räcker för arbete i 2-3 sekunder. I efterföljande arbete upp till 10 sekunder nyttjas CrP (kreatinfosfat) för att regenerera ATP. Använt ATP blir ADP (adenosindifosfat, alltså har användningen av ATP resulterat i förlusten av en fosfatgrupp). Denna kan återställas med hjälp av den fosfatgrupp som finns i CrP:et. Fast du kanske skippade dessa eftersom de inte riktigt är aktuellt?

Annars så har vi ju det glykolytiska systemet och det oxidativa systemet. Det glykolytiska systemet handlar om glykolysen (som han förstår på namnet) och det oxidativa systemet innefattar citronsyracykeln (CAC), vilken kräver tillgång på syre.

Att säga att "socker bryts ned i utbyte mot ATP och mjölksyra" i glykolysen är en liten förenklad bild, vilket jag återkommer till.

När Du rusar upp för en trappa kommer ATP att bildas (och förbrännas ögonblicket senare...)genom att upplagrat socker i form av glykogen förbränns i en blixtsnabb kemisk process. Den här energiskapande processen kräver inte syre för att fortgå, men som biprodukt bildas istället ett ämne som heter laktat (mjölksyra). Man kan förenklat säga att det är därför man kan rusa upp för en trappa utan att bli andfådd, det blir man ju som bekant först efter att man kommit uppför trappan. Det är den sortens energimetabolism kroppen använder sig av vid t ex styrketräning.

Kroppen försöker så långt det går att använda processer där det befintliga syreupptaget räcker. Således håller du en tillräckligt låg intensitet i löpningen upp i trappen så bildas ingen mjölksyra. ATP förbränns förövrigt inte.

Tänkte dra lite om vad som händer med de olika näringsämnena i kroppen när de ska nyttjas för energi.

Kolhydrater är ju det "ädlaste" bränslet vi har, det är det bästa hjärnan vet. Kolhydrater spjälkas ner till enkla sockerarter (glukos etc) och beroende på vad vi har för behov och hormonnivåerna så kommer det antingen att stanna i blodet för att justera blodsockernivån eller antingen transporteras till muskel- eller leverceller där de enzymatiskt byggs upp till glykogen för lagring. Detta kallas glykogenes. När det behövs så bryts glykogenet ner åter till glukos genom en process; glykogenolys. Glukoset genomgår ett antal förändringar (vilka "kostar" 2 molekyler ATP), och sedan kan glykolysen börja. Slutprodukten är i glykolysen pyruvat/pyruvatsyra. Detta är en lång serie molekylära förändringar i glykolysen, ca 5 steg, beror lite på hur man räknar, och denna genererar både ATP (4 ATP per glukosmolekyl om inte minnet sviker mig) och vätebärare (NADH) vilka nyttjas i en elektrontransportkedja senare.

Pyruvatet kan beroende på om det finns tillräckligt med syre katalyseras till Acetyl-CoA och ingå i CAC. Acetyl-CoA är den förening som kan hanteras och krävs i CAC. Finns det inte tillräckligt med syre så bildas istället mjölksyra som genom att släppa ifrån sig en vätejon till en NAD+-molekyl resulterar i laktat som biprodukt.

Fett. Fett består av glycerol och fettsyror och genom lipolysen så bryts fettet ned i sina beståndsdelar, glycerol och fria fettsyror (FFA). Detta sker med hjälp av enzymer kallade lipaser. Glycerolet kan genom en serie komplicerade reaktioner bilda acetyl-CoA (kostsamt dock). FFA är energirika föreningar som genom beta-oxidation spjälkas ner till separata kedjor innehållande två kolenheter (en FFA består i botten av en lååång kolkedja), och dessa konverteras sedan till acetyl-CoA. Även detta kostar en del ATP.

Proteiner är inte speciellt viktiga ur energisynpunkt, men bör ändå nämnas i sammanhanget. Proteinet bryts ned till aminosyror och byggs i kroppen upp till önskade nya proteiner beroende på vad de skall ha för syfte. Kort sagt kan olika aminosyror konverteras till glukos (kallas glukoneogenes) och vissa kan bilda olika "stegprodukter" i den oxidativa metabolismen såsom pyruvat eller acetyl-CoA.

Som vi ser så är nyckeln till CAC acetyl-CoA, och detta är viktigt för att CAC är där vi kan få ut mest energi. CAC kallas förövrigt även för Krebs cykel i viss litteratur. Acetyl-CoA går in i cykeln och tillför två kolgrupper till oxalacetat (4C) som då bildar citrat (citronsyra bestående av 6C). Citratet bryts ned och genom reaktionerna återbildas oxalacetatet och nytt acetyl-CoA tillför två nya kolgrupper. Därför blir det en cykel som är "oändlig". I serien av reaktioner bildas en rad produkter; CO2, H2O, NADH, FADH (en annan vätebärare) och även GTP, vilket är en närbesläktad substans med ATP och med samma egenskaper (kan även konverteras till ATP).

Dessa NADH (nikotinamidadenindinukleotid) och FADH (flavinadenindinukleotid) som bildats under dessa processer bär på väte som måste tas om hand om. I elektrontansportkedjan så splittas dessa i protoner och elektroner och i slutet av kedjan så förenas vätejonen med syre för att bilda vatten och således minska risken för försurning. De elektroner som splittats från vätet går igenom en rad reaktioner och ger i slutändan energi för fosforyleringen av ADP --> ATP. Kan i ärlighetens namn erkänna att jag inte har full koll på elektronkedjan därför så vill jag inte gå in på det mer än så.

Slutsatser vi kan dra. Ett gram fett jämfört med ett gram kolhydrater innehåller mycket mer kol, och således kan många fler acetyl-CoA-molekyler bildas som kan ingå i CAC. CAC kräver syre, således kräver varje g fett mer syre för att förbrännas. Det är här skillnaden i huruvida man bränner fett eller inte ifråga om träningsintensitet uppkommer. Fettförbränning kräver mer syre och således måste en lägre intensitet hållas för att kunna upprätthålla denna balans.

Att löpa eller promenera tidigt på morgonen är en het potatis. Rent fysiologiskt kan inte fettförbränningen (citronsyracykeln) aktiveras utan lite socker (!), hur bakvänt det än kan låta. Jag undviker att gå in på de molekylärbiologiska faktorerna bakom, men att äta en halv skiva vitt bröd och en kopp kaffe en stund innan löpturen är optimalt.

Jag skulle gärna vilja att du drog de molekylärbiologiska faktorerna bakom för såvitt jag kan se det så bildas acetyl-CoA utan kolhydrater, och därmed kan CAC "köra igång". Dock så är självklart kroppen mer trögstartad då det är en trögare process, och även så krävs det lite ATP i beta-oxidationen, men så urlakade är vi nog aldrig normalt sett.
[Ändrat av Bussman 2004-10-02 kl 10:18]
 
en (för mig) bra metod att gå ner i vikt (5 kg av 90) var en 15 mils fjällvandring under en vecka med minimalt med mat med mig. Alltså du måste ju ha tillräckligt med kallorier per dag men inte mer än du verkligen behöver. Sen är ju svårigheten att behålla viktminskningen. Fördel att gå när fjällstugor är stängda, då det omöjligör godisinköp och extra mat inköp.

Lycka till!
 
Pust, det var nåt att bita i. JA, jag lät avsiktligt bli att ta upp de möjligheter kroppen har att utnyttja momentant ATP med tanke på att de inte har någon som helst relevans i ett fettförbränningssammanhang. Vad Kreatinfosfat är har jag inte en aning om... Är det ett annat namn för ortofosfat? JA, jag erkänner villigt att jag förenklade mig i avseendet hur socker ger upphov till ATP och mjölksyra via glykolysen. Och JA, fel av mig, ATP förbränns inte, det spjälkas via hydrolysering.

Slutsatser vi kan dra. Ett gram fett jämfört med ett gram kolhydrater innehåller mycket mer kol, och således kan många fler acetyl-CoA-molekyler bildas som kan ingå i CAC. CAC kräver syre, således kräver varje g fett mer syre för att förbrännas. Det är här skillnaden i huruvida man bränner fett eller inte ifråga om träningsintensitet uppkommer. Fettförbränning kräver mer syre och således måste en lägre intensitet hållas för att kunna upprätthålla denna balans.

Jag vill instämma helt och hållet, men trycka på det faktum att det är BARA via CAC man KAN bränna fett.



Jag skulle gärna vilja att du drog de molekylärbiologiska faktorerna bakom för såvitt jag kan se det så bildas acetyl-CoA utan kolhydrater, och därmed kan CAC "köra igång". Dock så är självklart kroppen mer trögstartad då det är en trögare process, och även så krävs det lite ATP i beta-oxidationen, men så urlakade är vi nog aldrig normalt sett.

Acetyl-CoA kan bildas på tre sätt i cellerna, från pyruvat som är slutsteget i glykolysen, från fett via den nämnda beta-oxidationen eller vid nedbrytning av proteiner.

Beta-oxidationen börjar inte rulla förrän kroppen är syresatt, och för att proteiner ska brytas ned spontant krävs lite mer extrema förhållanden än en natts sömn. Acetyl-CoA måste alltså bildas från pyruvat, slutsteget i glykolysen.

Det stämmer förmodligen det Andreas Bussman säger att vi normalt sett aldrig är så urlakade att vi inte kan få fram nog med Acetyl-CoA på morgonen att vi inte kan löpa 15-20 minuter innan beta-oxidationen börjar hjälpa till. Så långt är vi överens...

Det jag har lärt mig är att det oxalacetat som är en förutsättning för att CAC ska kunna börja spjälka Acetyl-CoA, bryts ned under natten eller längre matuppehåll.(Notera att oxalacetat är cykliskt i CAC, och behöver alltså inte nybildas kontinuerligt...) Detta kan man bara få via ombildning av pyruvat, alltså socker, och det skulle vara anledningen till att man tjänar på att äta lite vitt bröd tidigt på morgonen. Det här hävdar jag inte på något sätt skulle vara absolut fakta, men jag tycker det låter rimligt.

Det jag nu förväntar mig att Ni ska opponera emot, är varför oxalacetat skulle brytas ned under längre matuppehåll, och jag kan redan nu säga att jag inte har en aning.


Pontus Lundberg


[Ändrat av Pontus Lundberg 2004-10-02 kl 13:09]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
Enzopojken "Överbliven" hud vid viktminskning. Träning och hälsa 38
se. träning för viktminskning Träning och hälsa 30
alex11 Träningsschema,14 år. Träning och hälsa 3
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
MonicaKa Hjälp att tolka hälsoundersökning Träning och hälsa 3
Baseballbat Noob behöver hjälp med viktnergång. Träning och hälsa 26
energIrace Lite hjälp!! Träning och hälsa 0
aback Hjälp med träningsredskap Träning och hälsa 2
jerrymus hjälp med styrketräning Träning och hälsa 66
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
graylingman Hjälp med träningsupplägg Träning och hälsa 15
Keras2006 Hjälp med Viktökning!? Träning och hälsa 11
Keras2006 Hjälp med chins! Träning och hälsa 18
andi Hjälp till artikel om utbildningar utomlands Träning och hälsa 0
pergit Hjälp med råd!!! Träning och hälsa 6
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
joakimmen Hjälp! Det börjar närma sig... Träning och hälsa 1
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
plp Backar och löprundor i Lund? Hjälp Träning och hälsa 4
lleberg Hjälp att lägga upp försässongsträning. Träning och hälsa 4
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
kimman knäsvag skidåkare söker hjälp Träning och hälsa 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.