Vikt på packning till kebnekaise

Light is right

Jag skulle säga att 15-17 kg är normalt för en veckotur. Själv låg jag min kompis på 28-30 kg under en två veckorstur i somras. Dock var ca 10 kg rep och klätterprylar. Men 30 kg på ryggen under två veckor är allt annat en njutning om man säger så...
 
Packningens vikt och innehåll mm.

Hej på er!
Nu kanske jag låter som en inkompetent vandrare/campare what ever!
Det är så mycket skriverier om ryggans vikt och innehåll. Jag är inte riktigt med där. Vissa skriver exakt vad saker och ting bör väga. Vad man ska /bör ta med sig. I mina ögon är det många som "messrar" här. Många lämnar också jättebra tips och information vilket säkert är meningen med ett forum.
Så jag vill nu skriva och tycka: ja, vissa här vill även leka fröknar och tillrättavisa felstavare, det kommenteras stavfel och annat larv. Klarar man inte av att vara "bara vara människa här" och försöka förstå folk, och vad de frågar om eller söker svar på. Att glädjas med andras intressen och hålla sig borta om man endast kan lämna taskiga komentarer?
Så, vad det gäller packningens vikt :) Det måste ju vara väldigt inviduellt vad man förmår att bära beroende på en massa olika omständigheter. Konstigt tycker jag att det hela måste vara så invecklat. Jag själv slänger fram det jag vill ha med mig, utan direkt tanke på vikt. Jag vill ha god mat med mig, sova bra och ha grejor som funkar! Det trycker jag ned i ryggan (75 l) känner efter lite grann och godkänner innehållet. Brukar hålla till i ödemarken omkring en vecka tio dar..
 
Har man väl gett sig in i leken så är det inte alls invecklat.

Som lättpackare så slänger jag också ihop det som jag vill ha med.
Jag vill äta gott, sova gott, ha grejer med mig som funkar och jag vill aldrig frysa.
Det är inte konstigare än så.

Den enda skillnaden är att jag vet vad mina grejer väger.
En veckas packning i ödemarken väger 13,5kg +/- 0,3

//Peter
 
Skryt & Skrävvel

:)
Har man väl gett sig in i leken så är det inte alls invecklat.

Som lättpackare så slänger jag också ihop det som jag vill ha med.
Jag vill äta gott, sova gott, ha grejer med mig som funkar och jag vill aldrig frysa.
Det är inte konstigare än så.

Den enda skillnaden är att jag vet vad mina grejer väger.
En veckas packning i ödemarken väger 13,5kg +/- 0,3

//Peter

Jahaja, tänka sig, 13,5+/-0,3. Hm.....Kanske gör jag en tråd senare i augusti som handlar om hur tunga/lätta ryggor vi hängt på oss innan vi gett oss iväg då. ;)
 
:)

Jahaja, tänka sig, 13,5+/-0,3. Hm.....Kanske gör jag en tråd senare i augusti som handlar om hur tunga/lätta ryggor vi hängt på oss innan vi gett oss iväg då. ;)

Det är inte skryt men är du i en lättpackningstråd så får du vara beredd på att få lättpackningsinfo.
//Peter
 
Det måste ju vara väldigt inviduellt vad man förmår att bära beroende på en massa olika omständigheter.

Visst är det det, men att vandra handlar väl inte om att testa vad man förmår utan att vara ute i naturen och ha det skönt?

Nu handlade ju den här tråden inte alls om lättpackningens vara eller inte vara, det finns det gott om andra trådar om så jag föreslår att du börjar med att läsa de trådarna så kanske du får en förståelse för vad det handlar om.

Jag tycker det är lite tråkigt att nästan varenda tråd på Lättpackningsforumet snabbt övergår till en diskussion om varför. Egentligen borde det räcka med att se att tråden är i lättpacknigsforumet, då vet man varför. Nämligen att den som startat tråden är intresserad av lättpackning.

I kajakforumet är det inga som ifrågasätter varför folk paddlar istället för att åka motorbåt, i cykelforumen är det ingen som ifrågasätter varför folk cyklar istället för att åka moped/MC. Så varför ska man ifrågasätta varför folk i lättpackningsforumet vill packa lätt?
 
Visst är det det, men att vandra handlar väl inte om att testa vad man förmår utan att vara ute i naturen och ha det skönt? Håller fullständig med.

Nu handlade ju den här tråden inte alls om lättpackningens vara eller inte vara, det finns det gott om andra trådar om så jag föreslår att du börjar med att läsa de trådarna så kanske du får en förståelse för vad det handlar om.

Jag tycker det är lite tråkigt att nästan varenda tråd på Lättpackningsforumet snabbt övergår till en diskussion om varför. Egentligen borde det räcka med att se att tråden är i lättpacknigsforumet, då vet man varför. Nämligen att den som startat tråden är intresserad av lättpackning.
Ber om ursäkt till trådskaparen, tänkte ej på netiketten. sorry...

I kajakforumet är det inga som ifrågasätter varför folk paddlar istället för att åka motorbåt, i cykelforumen är det ingen som ifrågasätter varför folk cyklar istället för att åka moped/MC. Så varför ska man ifrågasätta varför folk i lättpackningsforumet vill packa lätt?

Jag har aldrig ifrågasatt trådskapare, ej heller varför man vill bära en lätt ryggsäck. Det jag menade var att om man är "grön" packare så blir just dessa informationer som "expertpackarna på lättvikt" ger kanske avskräckande för den som just bara vill ge sig ut på en lättare fjällvandring. (Man har helt enkelt inget att jämföra med) Är och kommer aldrig vara en lättpackare, jag bryr mig helt enkelt inte så värst om prylar heller. Men jag tror att om jag aldrig tidigare vandrat skulle jag bli väldigt osäker på hela grejen med att packa och ge mig ut på en vandring efter jag läst trådar det som ni som strävar efter extrem lättviktspackning skrivit. Observera, det är inget illa menat om/till er. Det är både kul och intressant läsning
 
Men jag tror att om jag aldrig tidigare vandrat skulle jag bli väldigt osäker på hela grejen med att packa och ge mig ut på en vandring efter jag läst trådar det som ni som strävar efter extrem lättviktspackning skrivit.

Vart vill du komma då?...att man ska plocka bort lättpackarforumet, för att inte avskräcka folk från att vandra??
 
Vart vill du komma då?...att man ska plocka bort lättpackarforumet, för att inte avskräcka folk från att vandra??


Snälla, snälla Robert. Inte vill jag väl att man skulle ta bort lättpackarforumet, vart har du läst det? Vad är det du vill ifrågasätta om det jag skrivit? Är det inte tillåtet här under denna tråd...att skriva..:(
 
Snälla, snälla Robert. Inte vill jag väl att man skulle ta bort lättpackarforumet, vart har du läst det? Vad är det du vill ifrågasätta om det jag skrivit? Är det inte tillåtet här under denna tråd...att skriva..:(

Det är bara att skriva hur mycket man vill! Jag förstår bara inte vart du ville komma.....

För egen del tycker jag att det är intressan att sträva efter en lättare packning, så jag läser ofta trådar i det här forumet..sen får man givetvis sålla bland inläggen och bilda sig en egen uppfattning.
Lättpackning är ju ett sätt att tänka.....inte vad ryggsäcken faktiskt väger.

:)
 
Precis

Lättpackning är ju ett sätt att tänka.....inte vad ryggsäcken faktiskt väger.

:) Just det! :)
Det är faktiskt intressant och väldigt roligt att läsa lättpackarnas trådar. Blir imponerad av hur underfundiga en del är, det sys och tillverkas egna grejor. Hm..hur ska jag nu formulera mig för att ingen ska känna sig kränkt på nåt vis.....Sen tycker jag för min egen del, att det känns "jobbigt" att läsa om de senaste prylarna, alla tekniska benämningar. Orkar inte, och saknar intresset, ibland är det kanske avundsjukan /girigheten som slår till i en ? Det är ju faktiskt inte nödvändigt att ha det senaste tänker jag, och jag är nöjd. Jag läser de flesta trådarna här på forumet, jag är "allätare" och det är såååå roligt att läsa vad folk delar med sig av här. Bilder och historier om vad de upplevt och har planer på att göra.
Nu har jag förstört tråden, men vet att trådskaparen avregistrerat sitt medlemskap. Det var inte min mening iaf.
Ha det bra alla !!
 
Precis, ett sätt att tänka.

Jag brukar formulera det såhär:

Tänk att du har en packning. Vad vill du helst göra, ha en lättare packning eller en tyngre packning?

För att få en tyngre packning kan man ta med sig några vikter eller extra vatten i ryggan. Det är med andra ord inga som helst problem att fixa en tyngre packning.

Alltså är det mest intressant att diskutera hur man får en lättare packning utan att behöva tumma för mycket på komforten.


Jag kan inte riktigt förstå varför nån skulle bli avskräckt av att läsa om andras lättpackning, det kan väl inte vara mer avskräckande med lätt packning än med tung packning? Om det är nåt som avskräcker är det väl att läsa att man behöver bära på 30 kg för en veckas vandring?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SLupusE Vikt nya Everest CL??? Lättpackning 0
camoscio vikt vs. funktion Lättpackning 1
vandrarnovis Låg budget och lätt vikt Lättpackning 14
kalle1969 Solcell för att spara vikt! Lättpackning 32
EBx Lätt vikt = liten volym? Lättpackning 11
andy69 Blöt utrustnings vikt... Lättpackning 12
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
gusbo Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen Lättpackning 18
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
gusbo Haglöfs LIM Ultimate jacka på rea 1000kr Lättpackning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.