Vikt på m90 tröjor?

tack, det här är riktigt bra svar!!!

Konstigt att de inte står så jätte mycket om m90 tröjorna i andra inlägg, alla som använder dem tycker ju att de är jätte bra!

Jag ska upp till sarek och vandra två veckor precis efter midsommar, frågan är hur mycket varmt ja borde ha med mig? Ska ja ta med värmetröjan om ja skaffar en? Jag har väldigt stor respect för fjällväder och använde faktiskt flis några gånger förra sommaren när ja var där uppe.
 
Fleece eller m90 är väl en smaksak.

Jag skulle föredra fleece eftersom det inte suger åt sig vatten. Direkt efter midsommar ligger det fortfarande mycket snö vilket garanterat kommer att ge ihållande eftermiddagsskurar och då kan det vara bra att tänka på hjur man håller sig torr på bästa sätt.
 
En viktig skillnad är eldbeständigheten. En fleece tröja blir snabbt väldigt obehaglig om du råkar komma för nära elden. Den smälter och fastnar i huden. Ullfrotten klara sig betydligt bättre.
 
jag har skrotat fleece sedan många år, M90 ullfrotteär överlägset i min värld.. lätt, varm, hyfsat eldbeständig, billig och lättpackad..
 
Skjorta 90 etc

En viss begreppsförvirring tycks ha inträffat........;)
Men det fanns Fältskjorta 90, Värmetröja 90, Värme underställströja 90 samt Värmetröja 90 tjock, senast jag gick igenom intendenturlistan. Givetvis har armen gröna och marinen blåa........
Fätskjortan har bomullsinblandning i synteten, alla de övriga ull.
Vänligen jämför inte fleece och fiberpäls med ullplagg när det gäller eld och glöd. De förra kan med fördel brukas som tände och de senare som släckare.....
 
De förra kan med fördel brukas som tände och de senare som släckare.....

Nja... Nog för att fleece brinner, men det brinner väldigt långsamt. Vissa odlar en myt om att en fleecetröja säger FOFF! om den får en liten gnista på sig och det gör den inte. Däremot blir den väldigt obehaglig om man verkligen hamnar i elden - då smälter den in.
 
Tvättade fluffiga fiberpälströjor brinner och smälter alltför snabbt, har sett följderna........tyvärr. Fleece smälter i lite lugnare tempo men båda sorterna med svart oljerök och obehagliga smältskador på födelsedagskostymen......oavsett det är fiberpäls ett mycket bra friluftsplagg, annars skulle det inte ingå i skogsuniformen.....
 
Jag kör med ett tunt underställ (merinoull) en 200 ullfrotté och en vindjacka på sommarfjället under vandring när det är som kallast (ca 5-10 grader och vind).

Därutöver har jag en syntetfoderjacka som rastplagg. Den är varmare än fleece i förhållande till sin vikt och isolerar dessutom bra när den är fuktig (leta efter en jacka som har primaloft one, det bästa syntetisoleringsmaterialet för tillfället tex: http://www.rab.uk.com/clothing/primaloft/generator_alpine---148/). Eftersom jag är väldigt lättfrusen har jag även en dunväst (115 g: http://getout.se/item.asp?item=13680) som jag använder när temperaturen kryper mot nolla och under (vilket det kan göra även på sommaren under kvällar och nätter)

Detta är min standardpacklista för sommarfjället vad gäller kläder på överkroppen, men som sagt, jag fryser lätt.

/Petri
 
Jag kör med ett tunt underställ (merinoull) en 200 ullfrotté och en vindjacka på sommarfjället under vandring när det är som kallast (ca 5-10 grader och vind).

Därutöver har jag en syntetfoderjacka som rastplagg. Den är varmare än fleece i förhållande till sin vikt och isolerar dessutom bra när den är fuktig (leta efter en jacka som har primaloft one, det bästa syntetisoleringsmaterialet för tillfället tex: http://www.rab.uk.com/clothing/primaloft/generator_alpine---148/). Eftersom jag är väldigt lättfrusen har jag även en dunväst (115 g: http://getout.se/item.asp?item=13680) som jag använder när temperaturen kryper mot nolla och under (vilket det kan göra även på sommaren under kvällar och nätter)

Detta är min standardpacklista för sommarfjället vad gäller kläder på överkroppen, men som sagt, jag fryser lätt.

/Petri

Ett underställ + 200 ullfrotté + vindjacka + syntetfoderjacka + dunväst + (antar jag) skaljacka!
Det var inte illa för ett sommarfjäll.
Det motsvarar ungefär vad jag själv har på överkroppen vid -20.
Men du sa i och för sig att du var frusen :)
//Peter
 
Ett underställ + 200 ullfrotté + vindjacka + syntetfoderjacka + dunväst + (antar jag) skaljacka!
Det var inte illa för ett sommarfjäll.
Det motsvarar ungefär vad jag själv har på överkroppen vid -20.
Men du sa i och för sig att du var frusen :)
//Peter

Jepp, en regnjacka (paclite). Men syntetjackan väger 440 och västen 115 g (vindjackan 90g). Det värsta som kan hända på sommaren är +4, snöblandat regn och hård vind. Då behöver jag allt detta. En ullfrotté 400g/m2 väger runt 500 g väl?

På vintern har jag en Klättermusen LIV (290g) istället för västen och med det klarar jag ner till -30.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
insco Vikt på packningen - Omröstning Fjällvandring 35
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
JoeSwede Exos 58, max vikt? Fjällvandring 34
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
TruckerLeffe Prioritering vid tältköp, vikt eller storlek? Fjällvandring 10
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Uller Program för att beräkna vikt Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.