Vika eller knöla sovsäck

Hej

När jag var mindre fick jag lära mig att vika och rulla sovsäcken, senare lärde en kompis mig att man skulle knöla ner den i påsen för att fibrerna inte skulle hamna lika hela tiden och därmed isolera bättre.
Nyligen läste jag att man skulle rulla sovsäken igen.

Så spelar det någor roll hur jag gör (knölar eller rullar).

Haglöfs säger på sin hemsida att man ska knöla.
såg jag nu
/Stefan
[Ändrat av walkerboh 2002-05-27 kl 10:16]

Hehe.
Jag har en gammal haglöfssäck. I instruktionerna stod det att man skulle knöla, inte rulla. Men i foten på säcken sitter ett par remmar som uppenbart är till för att hålla ihop en rullad sovsäck.

(Knöla, rulla... Jag tror att de bara försöker få någon att säga fel på ett pinsamt sätt)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Knöla

Lärde oss i lumpen(jägare K3) iallafall att den skulle knölas... annars skulle stoppningen "dela" upp sig, med partier med mindre stoppning, så att den inte skulle värma lika bra.
/Joel

Knöla

Det lärde jag mig i scouterna! Och det lär jag ut själv. Skälet är att dunet (eller fibrerna) inte skall hamna i samma veck hela tiden. Ett papper eller en plåtbit som viks på samma ställe hela tiden går till slut sönder.

Det är mycket lättare att knöla ner en sovsäck i påsen än att få ner en rullad. Dessutom fyller den botten på påsen och man kan pula i annat lite här och där.

/Borka

Re: Knöla

borka; sa:
Dessutom fyller den botten på påsen och man kan pula i annat lite här och där.

Jag kan inte låta bli eftersom jag precis kommit hem efter en tid i Norge, säg inte att ni "pular" något i säcken ifall ni befinner er på andra sidan Kölen. Det kommer snarare leda tankarna till ovanstående "rulla/knöla"-ordvits :)

Och knöla ner sovsäcken skall man göra!

/Martin

Köööööla

Jag har hört att det är skillnad på dun och syntet. Syntet skall visst gå bra hur man än gör. Dun skall man knöla.

Stalle

Även i Sverige..

Det räcker att vara i Härjedalen/Jämtland för att "pula" skall missförstås.
Säg inte: "Jag brukar ligga i garaget och pula med bilen..."
"jahadu, insuget då eller?"
/BAX

ATT: BAX...

Hmmmm.

Här på KTH brukar ett "bax" vara någo/n/t man får sena kvällar.

Ordlistan säger:
baxa - att förflytta ett föremål med ett spett

Dåligt dåligt!

Länken i förra inlägget. Att så föråldrade sätt att få uppmärksamhet fortfarande existerar. Förmodligen är deras produkter lika åderdomliga som deras marknasföringsknep. Dvs, nakna kvinnor lite här och var, på marken, i sovsäcken, på flygplatsen ......

Suck!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips