Videsnår och Nissonvággijohka( till Lapporten)

Är i slutfasen för årets sommarvandring i Abiskofjällen, där jag skall leda en grupp på 10 damer (fjällvana). Vi börjar med Trollsjön och ett par dagar senare passerarar vi Abiskojaurestugan för att sen ta oss vidare till Lapporten. Räknar inte med några större problem förrän vi lämnat Kungsleden och svängt av ner mot Alisätnu. Är medveten om att vi efter att ha passerat bron till Mårma , har ett mördande avsnitt framför oss med harvande i videsnår..... Finns en markerad stig på kartan, men min erfarenhet av den här terrängen är att karta o verklighet inte stämmer överens. Med andra ord räknar jag inte med att där finns någon stig. Skulle vara väldigt tacksam över tips om vi ska gå i förhållande till stigen på kartan. Söka höjd eller söka oss ner mot deltat vid Alisätnu ?
Nästa problem är Nissonvággijohka. Efter senaste Sarekturen är vad inte så populärt i gruppen ... ;) Hur är vadet och tips på var man bör gå över?
Tar tacksamt emot information från er som gått där
Eva
 
Är i slutfasen för årets sommarvandring i Abiskofjällen, där jag skall leda en grupp på 10 damer (fjällvana). Vi börjar med Trollsjön och ett par dagar senare passerarar vi Abiskojaurestugan för att sen ta oss vidare till Lapporten. Räknar inte med några större problem förrän vi lämnat Kungsleden och svängt av ner mot Alisätnu. Är medveten om att vi efter att ha passerat bron till Mårma , har ett mördande avsnitt framför oss med harvande i videsnår..... Finns en markerad stig på kartan, men min erfarenhet av den här terrängen är att karta o verklighet inte stämmer överens. Med andra ord räknar jag inte med att där finns någon stig. Skulle vara väldigt tacksam över tips om vi ska gå i förhållande till stigen på kartan. Söka höjd eller söka oss ner mot deltat vid Alisätnu ?
Nästa problem är Nissonvággijohka. Efter senaste Sarekturen är vad inte så populärt i gruppen ... ;) Hur är vadet och tips på var man bör gå över?
Tar tacksamt emot information från er som gått där
Eva
Jag kompletterar min fråga med ett alternativt vandringsförslag.för att komma till Lapporten.
Någon som vet om det går bra att från Kungsleden (efter bron över Nissonvággijohka sett från Abiskojaurehållet) vika av in i Niossonvággi och gå genom dalen för att runda massivet och sen ansluta till "leden" mot Lapporten. På detta sättet slipper vi videsnåren och vadet över jåkken :).
 
Eftersom ingen annan svarat kastar jag in ett halvfärdigt svar....

Vandrade där för längesen, från Lapporten till leden mot Mårma, kommer inte ihåg detaljerna... Har inget minne av att vadet var svårt. Sen var det ganska många km på skrå, brant terräng med mkt stenblock och vatten och vide. Följde stigen ungefär, men det var brötigt och trixigt och få ställen där man bara kan vandra på, har jag för mig. Vet inte om det är enklare nere i dalen, men tänker att isåfall hade väl stigen gått där istället ??

Den andra vägen ser betydligt enklare ut om man tittar på kartan, men det är ju istället en ordentlig uppförsbacke, sen en del vide som man ev måste gå ovanför, innan man kommer upp i dalen.
 
Nissunvagge är fin och som jag minns den mer lättgången än Lapporten. gick från Abisko till bron och sen följde jokken, och senare ravinen , upp i Nissunvagge. Nu är det nog 20 år sedan, och videsnåren sen bort mot Alesätno minns jag som stora, leriga men att de mestadels gick en stig.
 
Har gått sträckan några gånger, dock 3 år sedan sist. Det finns en stig hela vägen men den är som otydligast mellan, där stigen till Mårma viker av, och fram till vadet över Nissonvaggejohka. Där vill jag minnas att det fanns risk att komma av stigen och hamna på diverse viltstigar men jag tror att det har skett en ny markering av stigen sen sist. Även om stigen tidvis kan vara lite otydlig följer den terrängen som tycks vara mest lämplig att vandra.
Jag vill minnas att det är som mest vide ovan Goalkasjohka.
Nissonvaggejohka passeras genom vad i området där stigen är utritad på kartan. Har varit med om att det varit lite svårt att hitta ett bra vadställe vid regnigt väder.
 
Jag kompletterar min fråga med ett alternativt vandringsförslag.för att komma till Lapporten.
Någon som vet om det går bra att från Kungsleden (efter bron över Nissonvággijohka sett från Abiskojaurehållet) vika av in i Niossonvággi och gå genom dalen för att runda massivet och sen ansluta till "leden" mot Lapporten. På detta sättet slipper vi videsnåren och vadet över jåkken :).

Hej,
Här ett förslag (se kartbild) där du går genom Siellavaggi, Ballinvaggi, Nissonvaggi och sedan Cuonjavaggi (Lapporten). Så ser du alla de fina dalarna och skippar buskarna.

Mvh Sauvakavelija
Näyttökuva 2021-04-06 212932.jpg
 
Var många år sedan jag var där men minns att vi hittade en plats vid Nissonvággijohka med några klippor där det gick att hoppa över. Har tyvärr inget spår från den turen så har ingen exakt plats.

Nissonvággijohka i slutet av September
1617777196603.png


På mina bilder från leden ner mot Alisätnu tycker jag att det ser lika snårigt ut längre ner i dalen så antagligen bättre att ta höjd.
1617777407894.png

1617777577047.png

1617778495964.png
 
Var många år sedan jag var där men minns att vi hittade en plats vid Nissonvággijohka med några klippor där det gick att hoppa över. Har tyvärr inget spår från den turen så har ingen exakt plats.

Nissonvággijohka i slutet av September
Visa bilaga 35511

På mina bilder från leden ner mot Alisätnu tycker jag att det ser lika snårigt ut längre ner i dalen så antagligen bättre att ta höjd.
Visa bilaga 35513
Visa bilaga 35515
Visa bilaga 35516
Tack för bilderna. Ser ju fint ut, men vide är aldrig roligt..... På nedersta bilden syns stigen ordentligt, men....
 
Jag tackar för alla svar! Har fått lite att fundera över, även nya alternativ. Videsnår tar tid att ta sig igenom så dalarna ovanför är klart intressanta. TACK FÖR HJÄLPEN!
 
Nu var det massor av år sedan (35 närmare bestämt) som jag gick där, så det har säkert ändrat sig en del sedan dess. Själva Lapporten är en del sankmark och ganska blött, men på både norr och sydsidan kommer jag ihåg att det var lättgånget. Vi tältade första natten på sydsidan av Lappporten invid jokken där det fanns fina tältplatser.
Vi följde därefter stigen vidare fram mot bron över Aliseatno och passagen över Vuopmegeahci var en hel del björk och vide, stundtals lerigt och på skrå så ingen direkt kul etapp man gärna gör om, men inte heller mycket besvärlig då stigen gick att följa. Därefter västerut efter bron över Aliseatno var det lättgånget, delvis på låga sandåsar, fram till Kungsleden.
 
Senast ändrad:
Mellan nissonjohka bron och vinterleden är inte stigen så tydlig efter det är det inga större problem att följa den. (Jag har iofs bara gått den åt andra hållet).

Instämmer med Sauvakavelija, Ballinvaggi är fin. Siellajohka kan ha mycket vatten ibland men det borde inte vara några problem i år, med denna snöfattiga vinter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martensen Videsnår? Fjällvandring 11
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 30
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...