Videsnår och Nissonvággijohka( till Lapporten)

Jag gick där mitten av aug. 2020 (Lapporten - Mårmapasset - Vistas).
Vadet över Nissonvággijohka var inga problem. Jag missade dock leden lite när jag skulle runda 1450m toppen så hamnade längre västerut och där var det brantare att ta sig ner, men lättare att vada. Andra vandrare som jag träffade i Mårmastugan senare hade haft ett djupare vad där leden korsar på kartan.
Videsnåren är inte att leka med! Det var värsta delen på hela min 14 mils tur.
Det finns en upptrampad, tydlig stig, men väldigt överväxt. Tillslut finns det ingenting kvar att gå på, jag skulle tippa ca 2 km innan t-korset ner mot bron över Aliseatnu. Jag hade en GPS position på bron och vek av neråt mot den. Med ca 1 km kvar så ser man den men det finns verkligen inget vettigt att gå på, förutom enstaka små bergknallar. Du är ensam med älgarna att klafsa runt här (o myggen)...
Kanske hade varit smartare att ta en kompasskurs mot t-korset, jag har hört att det ska vara lättare att komma leden från väster.

Jag återrapporterade till lantmäteriet att ledmarkeringen på kartan borde bort, den är ju faktiskt utritad som en "markerad sommarled" vilket då inte alls stämmer. Jag fick återmatning att man skulle gå på länsstyrelsen i Norrbotten att röja leden. Om så är gjort eller ej vet jag inte, ledmarkeringen på kartan är dock kvar.
 
Har gått sträckan några gånger, dock 3 år sedan sist. Det finns en stig hela vägen men den är som otydligast mellan, där stigen till Mårma viker av, och fram till vadet över Nissonvaggejohka. Där vill jag minnas att det fanns risk att komma av stigen och hamna på diverse viltstigar men jag tror att det har skett en ny markering av stigen sen sist. Även om stigen tidvis kan vara lite otydlig följer den terrängen som tycks vara mest lämplig att vandra.
Jag vill minnas att det är som mest vide ovan Goalkasjohka.
Nissonvaggejohka passeras genom vad i området där stigen är utritad på kartan. Har varit med om att det varit lite svårt att hitta ett bra vadställe vid regnigt väder.
Jag, min dåvarande fru och min svåger gjorde en vandring från Abisko vid midsommar 1973. Det var mycket snö och på Kungsleden kunde vi bara gå till Abiskojaurestugorna. Där svängde vi av mot Apparjaure och sedan Rautasjaure. Därefter en utflykt till Mårmanglaciären. Där var det vackert men kallt. Vi gick tillbaka i princip samma väg. Vid Rautasjaures nordvästände tog vi av mot Lapporten och gick över Nissonvaggejohka längst ner strax efter midnatt. Där var det lika kallt, plus mycket vatten (det var ju snösmältning) och i mörkret knappast vackert. Ett roligt minne men jag vill inte göra om det. ☃️😎
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag, min dåvarande fru och min svåger gjorde en vandring från Abisko vid midsommar 1973. Det var mycket snö och på Kungsleden kunde vi bara gå till Abiskojaurestugorna. Där svängde vi av mot Apparjaure och sedan Rautasjaure. Därefter en utflykt till Mårmanglaciären. Där var det vackert men kallt. Vi gick tillbaka i princip samma väg. Vid Rautasjaures nordvästände tog vi av mot Lapporten och gick över Nissonvaggejohka längst ner strax efter midnatt. Där var det lika kallt, plus mycket vatten (det var ju snösmältning) och i mörkret knappast vackert. Ett roligt minne men jag vill inte göra om det. ☃️😎
Här först en kall bild från vadet över Nissonvaggejohka natten mellan 4 och 5 juli 1973. Sen en varmare från Lapporten kl 5 på morgonen den 5:e. Blåhakarna sjöng när vi vaknade i tälten. Det var värt besväret! ⛺️
 

Bilagor

  • C29 (20 0 -10)b.jpg
    8.6 MB · Visningar: 25
  • C34 (30 10 20)b.jpg
    9.4 MB · Visningar: 25

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.