Videsnår och Nissonvággijohka( till Lapporten)

Är i slutfasen för årets sommarvandring i Abiskofjällen, där jag skall leda en grupp på 10 damer (fjällvana). Vi börjar med Trollsjön och ett par dagar senare passerarar vi Abiskojaurestugan för att sen ta oss vidare till Lapporten. Räknar inte med några större problem förrän vi lämnat Kungsleden och svängt av ner mot Alisätnu. Är medveten om att vi efter att ha passerat bron till Mårma , har ett mördande avsnitt framför oss med harvande i videsnår..... Finns en markerad stig på kartan, men min erfarenhet av den här terrängen är att karta o verklighet inte stämmer överens. Med andra ord räknar jag inte med att där finns någon stig. Skulle vara väldigt tacksam över tips om vi ska gå i förhållande till stigen på kartan. Söka höjd eller söka oss ner mot deltat vid Alisätnu ?
Nästa problem är Nissonvággijohka. Efter senaste Sarekturen är vad inte så populärt i gruppen ... ;) Hur är vadet och tips på var man bör gå över?
Tar tacksamt emot information från er som gått där
Eva

Är i slutfasen för årets sommarvandring i Abiskofjällen, där jag skall leda en grupp på 10 damer (fjällvana). Vi börjar med Trollsjön och ett par dagar senare passerarar vi Abiskojaurestugan för att sen ta oss vidare till Lapporten. Räknar inte med några större problem förrän vi lämnat Kungsleden och svängt av ner mot Alisätnu. Är medveten om att vi efter att ha passerat bron till Mårma , har ett mördande avsnitt framför oss med harvande i videsnår..... Finns en markerad stig på kartan, men min erfarenhet av den här terrängen är att karta o verklighet inte stämmer överens. Med andra ord räknar jag inte med att där finns någon stig. Skulle vara väldigt tacksam över tips om vi ska gå i förhållande till stigen på kartan. Söka höjd eller söka oss ner mot deltat vid Alisätnu ?
Nästa problem är Nissonvággijohka. Efter senaste Sarekturen är vad inte så populärt i gruppen ... ;) Hur är vadet och tips på var man bör gå över?
Tar tacksamt emot information från er som gått där
Eva
Jag kompletterar min fråga med ett alternativt vandringsförslag.för att komma till Lapporten.
Någon som vet om det går bra att från Kungsleden (efter bron över Nissonvággijohka sett från Abiskojaurehållet) vika av in i Niossonvággi och gå genom dalen för att runda massivet och sen ansluta till "leden" mot Lapporten. På detta sättet slipper vi videsnåren och vadet över jåkken :).

Eftersom ingen annan svarat kastar jag in ett halvfärdigt svar....

Vandrade där för längesen, från Lapporten till leden mot Mårma, kommer inte ihåg detaljerna... Har inget minne av att vadet var svårt. Sen var det ganska många km på skrå, brant terräng med mkt stenblock och vatten och vide. Följde stigen ungefär, men det var brötigt och trixigt och få ställen där man bara kan vandra på, har jag för mig. Vet inte om det är enklare nere i dalen, men tänker att isåfall hade väl stigen gått där istället ??

Den andra vägen ser betydligt enklare ut om man tittar på kartan, men det är ju istället en ordentlig uppförsbacke, sen en del vide som man ev måste gå ovanför, innan man kommer upp i dalen.

Nissunvagge är fin och som jag minns den mer lättgången än Lapporten. gick från Abisko till bron och sen följde jokken, och senare ravinen , upp i Nissunvagge. Nu är det nog 20 år sedan, och videsnåren sen bort mot Alesätno minns jag som stora, leriga men att de mestadels gick en stig.

Har gått sträckan några gånger, dock 3 år sedan sist. Det finns en stig hela vägen men den är som otydligast mellan, där stigen till Mårma viker av, och fram till vadet över Nissonvaggejohka. Där vill jag minnas att det fanns risk att komma av stigen och hamna på diverse viltstigar men jag tror att det har skett en ny markering av stigen sen sist. Även om stigen tidvis kan vara lite otydlig följer den terrängen som tycks vara mest lämplig att vandra.
Jag vill minnas att det är som mest vide ovan Goalkasjohka.
Nissonvaggejohka passeras genom vad i området där stigen är utritad på kartan. Har varit med om att det varit lite svårt att hitta ett bra vadställe vid regnigt väder.

Jag kompletterar min fråga med ett alternativt vandringsförslag.för att komma till Lapporten.
Någon som vet om det går bra att från Kungsleden (efter bron över Nissonvággijohka sett från Abiskojaurehållet) vika av in i Niossonvággi och gå genom dalen för att runda massivet och sen ansluta till "leden" mot Lapporten. På detta sättet slipper vi videsnåren och vadet över jåkken :).
Hej,
Här ett förslag (se kartbild) där du går genom Siellavaggi, Ballinvaggi, Nissonvaggi och sedan Cuonjavaggi (Lapporten). Så ser du alla de fina dalarna och skippar buskarna.

Mvh Sauvakavelija
Näyttökuva 2021-04-06 212932.jpg

Var många år sedan jag var där men minns att vi hittade en plats vid Nissonvággijohka med några klippor där det gick att hoppa över. Har tyvärr inget spår från den turen så har ingen exakt plats.

Nissonvággijohka i slutet av September
1617777196603.png

På mina bilder från leden ner mot Alisätnu tycker jag att det ser lika snårigt ut längre ner i dalen så antagligen bättre att ta höjd.
1617777407894.png

1617777577047.png

1617778495964.png

Var många år sedan jag var där men minns att vi hittade en plats vid Nissonvággijohka med några klippor där det gick att hoppa över. Har tyvärr inget spår från den turen så har ingen exakt plats.

Nissonvággijohka i slutet av September
Visa bilaga 35511

På mina bilder från leden ner mot Alisätnu tycker jag att det ser lika snårigt ut längre ner i dalen så antagligen bättre att ta höjd.
Visa bilaga 35513
Visa bilaga 35515
Visa bilaga 35516
Tack för bilderna. Ser ju fint ut, men vide är aldrig roligt..... På nedersta bilden syns stigen ordentligt, men....

Jag tackar för alla svar! Har fått lite att fundera över, även nya alternativ. Videsnår tar tid att ta sig igenom så dalarna ovanför är klart intressanta. TACK FÖR HJÄLPEN!

Nu var det massor av år sedan (35 närmare bestämt) som jag gick där, så det har säkert ändrat sig en del sedan dess. Själva Lapporten är en del sankmark och ganska blött, men på både norr och sydsidan kommer jag ihåg att det var lättgånget. Vi tältade första natten på sydsidan av Lappporten invid jokken där det fanns fina tältplatser.
Vi följde därefter stigen vidare fram mot bron över Aliseatno och passagen över Vuopmegeahci var en hel del björk och vide, stundtals lerigt och på skrå så ingen direkt kul etapp man gärna gör om, men inte heller mycket besvärlig då stigen gick att följa. Därefter västerut efter bron över Aliseatno var det lättgånget, delvis på låga sandåsar, fram till Kungsleden.

Senast ändrad:
Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
Martensen Videsnår? Fjällvandring 11
nicko_ Nattågen till övre Norrbotten sommaren 2021 Fjällvandring 6
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
CB från GBG En vägbeskrivning till Frippes Fall Fjällvandring 1
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 8
Huml3 Över Skoarkki / Svirjjatjåhkkå till Jilavagge? Fjällvandring 25
dallan Till fjälls med lågskor Fjällvandring 52
packåsna Tältråd: ersättare till MH Skyledge 2.1 Fjällvandring 1
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Luth färdtips till Litnokstugan Fjällvandring 6
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 8
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 6
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
uldall Katterat till Hellmobtn Fjällvandring 12
PatrikDahlström Avbärarbälte till Haglöfs Alaska Sökes Fjällvandring 1
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
smux Nattåget till norrland - ny operatör Fjällvandring 20
Evajar Katterat till Cáihnavággihytta sommaren 2020 Fjällvandring 10
Totteman Ändring till nästa års vandring? Fjällvandring 14
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
Clutha Meisehketjahke till Ekorrdörren Fjällvandring 3
Lipo Transportmöjligheter från Storlien till Duved? Fjällvandring 3
andershugo Stuor Kärpel till Kårsavagge Fjällvandring 7
Stanca Nikkaluokta till Tarfalla Fjällvandring 16
erik_odal Vandringsstrumpor till barn? Fjällvandring 12
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
KaBaS Bil från Örebro till Storulvån 8/7 Fjällvandring 0
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
majjen Från Pårek till Luohttoláhko Fjällvandring 14
DJ Bila till Hardangervidda Fjällvandring 2
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Picea Enklaste, snabbaste vägen till Alkavare kapell? Fjällvandring 24
nicko_ SJ nattåg till övre Norrbotten sommaren 2019 Fjällvandring 3
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
FrankR Nattåg från Stockholm till Narvik sommaren 2019 ? Fjällvandring 3
StenenT Storlien till Grövelsjön Fjällvandring 4
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6

Liknande trådar