Vidare exploatering i norrbottensfjällen?

Angående vägar har jag en fundering: i vårt grannland Norge, där man verkar uppskatta och värdesätta naturen minst lika mycket som här, drar man ju vägar kors och tvärt över kalfjäll, till foten av landets högsta bert m.m.
Är det krassa ekonomiska och infrastruktmässiga övervägningar som gjort att man (antagligen sedan lång tid) har transportleder i dessa områden eller har man en annan attityd till det hela?
 
De [norrmännen] har en mer pragmatisk inställning till fjäll- och bilturism än vad du sett här i den här tråden. Vägar gör att turistindustrin kan utvecklas, köpstarkare turister [sannolikt mycket köpstarkare än de ryggsäcksbärande naturkramare som brukar frekventera det här forumet] vill komma snabbt och bekvämt till kärnan/målet - utan dagar av strapatser. De dagarna finns inte tillgängliga i deras scheman... Svårare än så är det nog inte.

[OK, jag vet att jag svurit i kyrkan. Men så ser världen ut nu, det är bara att inse...
Hur många är det inte som helikopterar sig upp till Kebnekaise?!?]
 
Senast ändrad:
Angående vägar har jag en fundering: i vårt grannland Norge, där man verkar uppskatta och värdesätta naturen minst lika mycket som här, drar man ju vägar kors och tvärt över kalfjäll, till foten av landets högsta bert m.m.
Är det krassa ekonomiska och infrastruktmässiga övervägningar som gjort att man (antagligen sedan lång tid) har transportleder i dessa områden eller har man en annan attityd till det hela?

Norge har ju ett längre förhållande med bergen än vad vi svenskar har, och man har dem, bokstavligen runt knuten, Lapplands explotation är ju ungefär bara 100 år gammal. Därför är det ju lite märkligt att Norge som är mycket glesbefolkat till ytan har mindre vildmark än Sverige.

Man skulle ju kunna säga att den bebyggelse som i Sverige har hamnat i Göteborgs och framförallt Stockholms skärgårdar har hamnat uppe på de norska fjällen istället, eller så verkar det alla fall för mig.
 
De [norrmännen] har en mer pragmatisk inställning till fjäll- och bilturism än vad du sett här i den här tråden. Vägar gör att turistindustrin kan utvecklas, köpstarkare turister [sannolikt mycket köpstarkare än de ryggsäcksbärande naturkramare som brukar frekventera det här forumet] vill komma snabbt och bekvämt till kärnan/målet - utan dagar av strapatser. De dagarna finns inte tillgängliga i deras scheman... Svårare än så är det nog inte.

[OK, jag vet att jag svurit i kyrkan. Men så ser världen ut nu, det är bara att inse...
Hur många är det inte som helikopterar sig upp till Kebnekaise?!?]

Ligger lite i det, i a f detta:

Norrmännen har nära till "sina" berg
Norrbottningarna har nära till "sina" berg.

"Båda" protesterar högljutt mot nationalparker, snöskoterförbud och dylikt i "sina" berg.
Sen finns det talrika undantag, på båda sidor.

Själv helikoptrar jag inte, och svär tyst eller högljutt varje gång en stålfågel passerar över på nåt ej nödvändigt ärende (mat, post, samer, nödställda, osv) men jag skulle alldrig säga till någon turist som tar sig fram i fjällen på detta sätt, det är upp till var och en att avstå om man så vill.
 
Det var ju för väl att det inte blev nån väg där. Annars är jag mest orolig för vattenkraftsutbyggnad. Många bolag har ju vädrat morgonluft i och med den gröna elcertifieringen och sneglat på pärlor som vojmån, byske-, råne-, och kalixälvar.

När det gäller helikopetrar så händer det att jag själv flyger då och då. Flyger man Nikka-Keb så är det ju inte så att man går miste om en fin vandring i vildmarken. Grusväg, båtar och båtlägret som känns som en turistfälla, hoppar jag gärna över i en kopter. Sen tycker jag självklart att vissa delar av fjällvärlden ska ha restriktioner mot flyg, som t ex Sarek. Jag tror dock flygtrafiken för med sig en del positiva saker också, bland annat genom att sprida ut t ex fisketurister. Tyvärr så blir det ju ansamlingar på vissa ställen ändå och det kan nog bara undvikas genom kvotering.

I Norge som paradoxalt nog har rätt hårda terrängkörningslagar (iaf för skoter) såg jag rätt många terrängfordon. På finnmarksvidda skjutsas turister ut i Mercedesjeepar och bärplockare körde runt i fyrhjulingar och markpåverkan var omfattande med terrängbilsvägar och fyrhjulingsspår kors och tvärs. Utifrån miljökonsekvenser så känns flygtrafiken betydligt skonsammare. Reguljär båttrafik i fjällvattendrag är nog inte heller helt oskyldigt ur miljöhänseende.
 
Hoppas detta aldrig blir av: http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.5469443
Varför vill Gällivare kommun dra en väg parallellt med Nordkalottleden i samma dal, vem vill gå brevid ett sånt monstrum, det är ju schizofrent att

Räcker det inte med E10 och Riksväg 95, som har stympat Sveriges största sammanhängande fjällområde, utan nu ska man dela det igen? Vill Gällivare öka trafiken till sina systembolag eller vad? På bekostnad av Stora Sjöfallets nationalpark, som om denna inte vore tillräckligt stympad av vägutbyggnad, nu ska man dra en genomfartsled igenom!

Nog att man kan stå ut med Akkajaure, men en motorväg? Nej, aldrig önskar jag mig att Akka ska speglas i glasen på bilfönster på någon genomfartsled.


Vattenfall:
http://www.tysfjord.kommune.no/samverkan-for-tillvaxt-gallivare-tysfjord.4473144-91651.html

"Utredningen har bedrivits av kommunerna tillsammasn med Sörkaitums sameby under tiden april 2006- februari 2008 och har finansierats av Innovasion Norge och Vattenfall AB i Norge och av Vattenfall AB, Länsstyrelsen i Norrbottens Län och Vägverket Region Norr i Sverige."
 
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=3539527

"För dyrt med ny Norgeväg" - Hurra, för det!

"Och slutsatsen är att de 2,2 - 3,3 miljarder en ny Norgevägsanslutning från Gällivare skulle kosta inte är välinvesterade pengar i dag.

Det samhällsekonomiska utbytet skulle bli ett minus på på 1,6 miljarder, eller 1,2 miljarder, även med en vattenkraftsexploatering på svensk sida."

Undra om de räknade med 2,2 eller 3,3 miljarders kostnad för vägen?

Good riddance! Hoppas det inte och aldrig blir en väg.
 
Historia…?

Första gången jag var i Sarek- / Sjöfalls-området reste man från Porjus med båt. Lite senare drog man väg mot Sjöfallet och man åkte båt från ” km37”. Lite senare var vägen klar till Stora Sjöfallet med någonting som en del kallade kallade ”väg” upp till Suorva. Året efter (tror jag det var) så fanns grusväg upp till Suorva. Ytterligare några år senare drogs vägen till Ritsem - och efter ett antal år fick den nuvarande sträckning.

Självklart kommer denna väg att förlängas till Norge, frågan är bara när det blir. Jag tvivlar i alla fall inte på detta. På Norska sidan är väl vägen redan klar till gränsen?

Jag har alltså sett detta område förändras från 60-talet fram till nu och förändringen är inte har varit speciellt trevlig att se. Från ”vildmark” till i princip allt som vår civilisation för med sig, både positivt och negativt.

”Ju lättare det är att komma till en plats ju sämre kvalité på människor kommer det dit” säger att gammalt talesätt – och det stämmer rent praktiskt har jag kunnat konstatera. I Suorva fanns inga lås för kåtor, agelhyddor och hus innan vägen kom. Samma år vägen kom stals nästan allt löst i Suorva, rena sabotage utfördes osv. Samma sak i Ritsem när vägen kom dit - men då var man förberedd med lås.

Samtidigt är ju vägen positiv ur många andra synvinklar, livet blev t.ex. enklare för de boende i området när det gäller transporter osv,

Nu gäller det alltså ”bara” sista biten för att ansluta till Norge….

Jag vill inte påstå att jag ser helheten, jag var ju inte med när den första dammen byggdes i Suorva i början på seklet. Men jag ju onekligen ett visst perspektiv att jämföra med ändå – och jag är ganska så pessimistisk över områdets framtid.
Det hela är ju i grunden en fråga om vilken energikris vi kommer att få i framtiden.

Tar men steg för steg - med ungefär en generations mellanrum – så finns det ju ingen som ser helheten, man ser bara just det sista (senaste) steget i en lång rad steg – och tänker att: Ja, men det är kanske inte så farligt…

Thomas
 
Rent allmänt så känns det ju jävligt kortsiktigt att fortsätta bygga ut vägnätet för transport och privatbilism.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.