Victorinox med enhandsöppning?

Anledningen till att de i princip förbjöd allt vad knivar heter i Storbritannien är den stora mängd knivrelaterade brott som fanns/finns. Sedan de förbjöd pistoler osv. totalt för några år sedan så har buset numera kniv istället.

Den "politiska" lösningen på problemet är ju att förbjuda knivar, så att de laglydiga blir utsatta för säkerhetsfolk som tafsar på en bara för att man skall åka upp i London Eye. Lagen tillämpas dessutom ganska hårt.
 
Hur är det rent allmänt på flygplatserna idag? Har de börjat lätta på de stenhårda reglerna införda efter 9/11? Det var längesedan man flög, så jag har ingen koll längre.

~Paul~
 
OT:

Det är väl lika illa... Har alltid fascinerats över att de tycker det är farligt med nagelfilar. Avslagna flaskor däremot är helt ok. För dem kan man ju inte sprätta upp flygpersonal med...
 
OT:

Det är väl lika illa... Har alltid fascinerats över att de tycker det är farligt med nagelfilar. Avslagna flaskor däremot är helt ok. För dem kan man ju inte sprätta upp flygpersonal med...

Då kan vi ju förbjuda flaskor också så vi får dricka ur plastpåsar? Och så kan man ju förbjuda långa naglar också och när vi håller på så är ju snören livsfarliga....
 
Jag är fortfarande imponerad av att man kan kapa ett flygplan med bara en j**a mattkniv.
Hej, allihopa, jag har en mattkniv så kör nu det stora fina planet rakt in i det stora höga huset.
Hela 9/11-grejen verkar vara en stor maskirovka för något annat.

Amrisarna släppte ju på förbudet för vanliga tändare för några år sedan. Först var det tvärförbjudet, sedan fick Zippo frispel och lagen fick ett tillägg "två tändare får transporteras i därför avsett emballage i bagaget".
De beslagtog typ en pistol, tio knivar och tiotusen tändare i veckan, så det förbudet försvann.
 
En sketen frosts viking från classe ohlsson lyckades ju knäcka en stor minister så en mattkniv borde ju kunna göra ett rät bra jobb att hota med.
 
En sketen frosts viking från classe ohlsson lyckades ju knäcka en stor minister så en mattkniv borde ju kunna göra ett rät bra jobb att hota med.
Fast jämförelsen är inte direkt logisk. En Mora 640/660 Viking har ett 100 mm långt och tämligen kraftigt blad med en mycket duglig spets.

Ett brytblad kan du visserligen fälla ut så långt som 100 mm men i det läget är den rejält oduglig till att sticka med, dels pga spetsens utformning, dels pga perforeringen och dels pga att bladet är så tunt.

Om du däremot använder kniven till att slasha med så är det en annan sak. Till det krävs det dock en hel del kunskap, vilket jag betvivlar att potentiella terrorister mäktar med i ett utsatt läge.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Victorinox Fibrox Utrustning allmänt 29
Xacoon Victorinox forester? Utrustning allmänt 2
Tommy E Paketkroken på Victorinox? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.