Victorinox med enhandsöppning?

Finns det några fler victorinox knivar som har enhandsöppning av knivbladet än brandmans modellen? Kom ihåg att det fanns vanliga med enhandsöppningar på clas ohlsson men de har ej kvar dem. En kompis säger att det är olagligt med fällknivar med enhandsfattning eftersom då klassas de som butterfly knivar kan det stlämma? :S
 
Min kamrat flygplatspolisen säger att det är låsbart blad som gör en fällkniv och dess förmodade användning olaglig.
Eftersom jag har en med litet blad och använder den för att skiva korv och smeta ut tubost antar jag att den är ett köksredskap bl a............i varje fall så brukar jag den så.
Ch knivar, både Wegner och Victornox brukar inte vara direkt enhandsmanövrerade. Men kan vara bra för det. De enhandsmodeller jag har sett, har ett blad och hål för tummen eller dubb för tummen på bladet. Bättre fällknivar har bladspärr, så har det varit länge, samt hål för fångrem.......
 
Om man läser Luftfartsverkets regler, vilket troligtvis Flygplatspolisen syftar på, så får man ta med knivar med blad kortare än fem centimeter utan spärr i kabinen. Dock kör flygbolagen ofta med egna regler och säger INGA knivar alls.

Ute i den vanliga världen finns inga regler om enhandsöppning, bladspärr eller bladlängd. Däremot om polisen tar dig för fylleslagsmål osv. så spelar det ingen roll om du har en liten Victorinox eller Croc Dundees kniv, du åker på det ändå.

Lag 1988:254 är lite av en "gummiparagraf" som ger polisen rätt att beslagta farliga föremål när de vill, samtidigt som de kan välja att låta bli. Man kan ta kniven från fyllisen som bråkar, men måste inte ta den för familjen som grillar korv längre bort.
Egentligen är det en väldigt bra lag, jämfört med gestapolagarna som gäller i andra länder, tex UK (där allt låsbart är förbjudet, och i princip allt annat utom en "normal" Victorinox.), DK (enhandsförbud), Tyskland (lås och enhand, men det tillämpas lite som i Sverige), Norge har totalförbud i vissa områden i Oslo osv.

OK: Lördag förmiddag i Konsumkön. Haglöfskängor, Helly Hansentröja och Fjällrävenbyxor och en Fällkniven F1 i bältet.
Inte OK: Lördag natt i ett industriområde, mysko bil "brukandeförbud", mysko person "förekommer i BR men ej lyst", morakniv utan fodral i passagerarsätet.

Det finns dock en luring och det är "allmänheten". Den tycker att allt som avviker från formen "10 cm blad, rött trähandtag, glansigt blad, plastslida" är lika med "Rambokniv" och då kommer polisen och tar din fina tretusenkronors Strider bara för att du tog upp den ur lådan för att titta på den när du väntade på tåget. Svart blad är "farligare" än blankt, tanto är farligt, enhandsöppning är farligt, lång blad är farligt, exotiska fodral är farligt, ovanlig placering (upponer på axeln, mitt på låret osv.) är farligt. Då krävs det ganska mycket av "föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter" för att det skall vara OK.
 
Spännande läsning!

Men jag blir ju lite fundersam på hur britterna tänker.. Med låsbart så menar vi väl en spärr som förhindrar att bladet fälls in?
Det har hänt mej flera gånger att jag har varit lite ivrig på min jakt efter den bästa korvgrillarpinnen lyckats få bladet på min Victorinox (alltså en utan spärr) ner över mitt pekfinger. Därför tycker ju jag att en spärr är bra att ha. Vad är faran enligt britterna och andra?
 
Spännande läsning!

Men jag blir ju lite fundersam på hur britterna tänker.. Med låsbart så menar vi väl en spärr som förhindrar att bladet fälls in?
Det har hänt mej flera gånger att jag har varit lite ivrig på min jakt efter den bästa korvgrillarpinnen lyckats få bladet på min Victorinox (alltså en utan spärr) ner över mitt pekfinger. Därför tycker ju jag att en spärr är bra att ha. Vad är faran enligt britterna och andra?

Allt utöver en kniv-kniv har ingen direkt praktisk betydelse, lagen är preventiv. Betänk att Brittisk polis är obeväpnade.


valdemar
 
Jo men..om man vill skada en polis så väljer man väl inte knivmodell efter vilken som är laglig eller icke?
Då borde man ju också förbjuda olika tandningar som kan orska väldigt tråkiga skador.
 
Jo men..om man vill skada en polis så väljer man väl inte knivmodell efter vilken som är laglig eller icke?
Då borde man ju också förbjuda olika tandningar som kan orska väldigt tråkiga skador.

Men har man nåt utöver en kniv-kniv så har man antagligen nåt mer fuffens för sig. Är vapen förbjudet är det bara brottslingar som är beväpnade.


valdemar
 
Utöver kniv-kniv? vad klassar du ett multi-tool som då?

En enkel morakniv är väl fullt brukbar för att tälja smörknivar eller hugga poliser.
En dubbeleggad dolk är ju inte så bra på just smörknivar så den kan jag förstå om man förbjuder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Victorinox Fibrox Utrustning allmänt 29
Xacoon Victorinox forester? Utrustning allmänt 2
Tommy E Paketkroken på Victorinox? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.